Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 39, 02-08.10.2025 г.

Училищният психолог подкрепя всички ученици

Диляна Кочева от Диляна Кочева
05-10-2025
в Брой 39, 02-08.10.2025 г.
A A
Ученическият парламент към училището инициира различни събития Снимки Личен архив

„Основната ми цел като училищен психолог е да работя с учениците, за да разгърнат своя потенциал и да израстват като пълноценни и хармонични личности“, споделя пред „Аз-буки“ Виктория Петрова. Тя работи като училищен психолог от близо пет години в столичното 131. СУ „Климент Тимирязев“.

„Работя като психолог от много години. Кариерата ми обаче не започна в училищна среда, а в корпоративната сфера. Практикувах професията на различни места и натрупах много опит в различни области. И всичко това до деня, в който осъзнах, че трябва да направя нещо по-смислено в живота си“, споделя моята събеседничка. Така Виктория решава да стане училищен психолог и да работи с ученици.

Още в началото на разговора ни тя прави много важно уточнение –

училищният психолог не работи само с ученици със специални образователни потребности, но и оказва обща подкрепа на всички ученици в училището.

„В образователната ни система битува голяма заблуда, че училищният психолог оказва само допълнителна подкрепа на децата със специални образователни потребности. В Наредбата ясно е разписано, че нашите задължения включват и обща подкрепа, която осигуряваме на всички ученици“, обяснява тя. На мнение е, че част от работата ѝ е не само с децата, но и с техните родители, които също се нуждаят от подкрепа.

Виктория Петрова, училищен психолог

„На учениците предоставяме поле за изява, където сами да разберат в кое са добри и в кое не. Показваме им различни алтернативни дейности в учебните часове и в извънкласните дейности. Те могат ползотворно да уплътняват свободното си време и да правят това, в което са най-добри. По този начин вероятността да попаднат в рискова среда, е по-малка“, споделя Виктория. Тя много добре познава всичките ученици. Познава ги, защото често влиза в часовете и наблюдава тяхното поведение. Децата я възприемат като приятел, чувстват я близка и всички я наричат „Вики“, а не „г-жа Петрова“. Обяснява ми, че дори е сигурна, че повечето от тях не знаят фамилията ѝ, но няма ученик, който да не я поздрави в коридора или извън сградата.

„Работата на училищния психолог е да открие къде са силните и слабите страни на всеки ученик,

и да му помогне да работи върху тях“, отбелязва моята събеседничка. В практиката си много се гордее с младежи, на които е успяла да помогне и да им покаже в коя посока да насочат времето и енергията си. Такъв е примерът с ученик, на когото екипът помага да открие таланта си към фотографията, и днес той се реализира изключително успешно в тази сфера. Истински се гордее с него, защото неговите снимки днес красят летището в София.

Особено внимание обръща на децата, които са с проблемно поведение.

Те са най-податливи да тръгнат в грешна посока, точно затова за тях се разработва план за подкрепа. В него се включват различни дейности, като според Виктория голяма част от тях трябва да бъдат насочени в полза на училището. Какво има предвид – събиране на листата в училищния двор, подреждане на книги в библиотеката, поливане на цветя, проверка на баджове рано сутрин заедно с дежурния учител и много други. „Целта е да увлечем тези деца в училищния живот и те да се усетят полезни и част от общността“, казва психологът.

Тук възниква въпросът по какъв начин дете с проблемно поведение в една от най-трудните възрасти – тийнейджърската, се съгласява да извършва такива дейности. Отговорът, който получавам, наистина ме изненадва: „Ученикът участва в избора на дейности. И при положение че сам е направил своя избор, той носи отговорността да я изпълни“.

Виктория обръща внимание на още един аспект от своята практика – децата обичат да избират дейности, чийто резултат бързо се вижда.

Тя е и ментор на Ученическия парламент към училището. Спомня си, че започвайки работа в 131. СУ, това е сред първите ѝ отговорности – да мотивира младежи да се включат в парламента.

Първата им съвместна инициатива е организирането на коледен благотворителен базар.

Със събраните от него средства решават да помогнат на ученици, които по време на пандемията нямат необходимите пособия и техника за провеждането на обучение от разстояние. „Запретнахме ръкави и изработихме различни сувенири с подкрепата на всички колеги в училище. Но така се случи, че започна втората вълна на ковид и отново затвориха всичко“, спомня си тя. Така се оказват с много готова продукция, която, за съжаление, няма къде да продадат. Но независимо от трудностите Виктория не се отказва и започва да търси различни варианти за продажба на сувенирите. Тук на помощ отново идва професионалният опит, който има, и решава да се свърже с няколко големи корпорации, на които да предложи сувенирите на учениците.

„Всяка голяма компания подготвя подаръци за служителите си за Коледа. Така ми хрумна да им предложа да купят нашата продукция, и те се съгласиха“, казва психологът. По идея на учениците част от сувенирите се предлагат и на фейсбук страницата на училището. Така с общи усилия успяват да реализират своята идея, като продадат всички сувенири и съберат пари, с които да закупят лаптоп и учебни пособия за своите съученици.

„Идеята на Ученическия парламент още от първия му ден е да изграждаме съвременни лидери за нашето общество. Не се събираме само да си говорим общи приказки, а за да развиваме заедно лидерските си умения“, разказва тя. По думите ѝ най-хубаво е да наблюдава тяхното развитие през годините и да става пряк свидетел на промяната им – израстването им от деца в мислещи личностни с ясна визия за живота.

„Днес Ученическият парламент функционира самостоятелно, моята роля по-скоро вече е само допълваща – помагам при нужда“, обяснява Виктория.

След всеки успех винаги има и награда за усилията
Младежите в парламента се обединяват около още една интересна идея.

Сами стигат до извода, че сред основните им функции би трябвало да бъде популяризирането на училището. Така решават да направят собствена маркетингова кампания. Разработват стъпка по стъпка план как да направят 131. СУ по-разпознаваемо – първо на територията на район „Младост“ и след това в цяла София. Така започват да заснемат видеа в YouTube с интересни гости под името „Кои сме ние“. Техни събеседници са бивши и настоящи учители и ученици, обществени личности със значими каузи и популярни лица от малкия екран и социалните мрежи.

С голям ентусиазъм се включват в различни благотворителни инициативи и кампании. Сред тях е „Ангелска елха“ в помощ на деца на хора, лишени от свобода, организирана от храма „Рождество Христово“ в „Младост“.

По традиция всяка година Училищният парламент организира провеждането на Деня на училищното самоуправление.

Учениците сами избират в чии обувки искат да влязат, като подават заявления за съответната длъжност.

„Знаете ли за коя позиция има най-много кандидати и за коя най-малко – пита ме Виктория. И отговаря: – Най-много са за хигиенист и най-малко за директор.“ Психологът обяснява тази тенденция отново много простичко – позицията на директора е абстрактна. Той прави много неща, но резултатът от работата му не се вижда веднага. Докато при работата на хигиениста резултатът се вижда бързо – трябва да се изхвърлят кошчетата от всяка класна стая и след 30 минути всички те са празни. „Обикновено за позицията на хигиенист кандидатстват ученици, които в даден период са имали план за подкрепа. Те вече са усетили колко мотивиращо е да можеш да видиш плода на труда си“, обобщава Петрова.

Родителите имат нужда от подкрепа за предизвикателствата, които срещат като такива

„За мен най-големият проблем на образователната ни система е, че не съумяваме да подготвим родителите за предизвикателствата, през които преминават с децата си в различните възрастови периоди – постъпване в I клас, V клас, VIII клас и т.н.“, споделя Виктория Петрова. Какво означава това?

„Например родител на първокласник няма представа какви предизвикателства може да има с детето си в тази възраст. Тук идва ролята на нас, като специалисти, да образоваме родителите по тези теми. Така се роди идеята за проекта „Училище за родители“, който провеждаме в училището заедно с директорката Таня Монева. Инициативата ни се радва на голям интерес и имаме удоволствието да работим с много мотивирани родители“, казва училищният психолог.

Отбелязва, че има родители, които са на мнение, че децата им нямат проблеми и нямат нужда от подобни срещи. И затова според Виктория Петрова е важно законодателят много добре да прецизира инструментите, които дава на специалистите в училище, с които биха могли да мотивират такива родители.

„Към момента наличните инструменти, с които разполагаме, не работят и срещаме затруднения в процеса на работа. Нужни са промени“, категорична е тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Важно е знанието. Пътят до него е различен Красотата на физиката е в експериментите Антоанета Василева: Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието Истории от стария куфар

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 131. СУ „Климент Тимирязев“Ден на училищното самоуправлениеизвънкласни дейностиинициативиподкрепапроблемно поведениеСъбеседникученически парламентучилищен психолог

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за Международния ден на учителя

Следваща статия

Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял

Следваща статия
Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял

Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял

В навечерието на 5 октомври - Световния ден на учителя, РУО – София-област, посрещна с тържествена церемония младите учители, постъпили за първи път в образователните институции в региона

РУО – София-област, приветства 72 млади учители

Българската сноубордистка Малена Замфирова триумфира в 10-тото зимно издание на наградата „Пьотр Нуровски“ за най-добрия млад спортист на Европейските олимпийски комитети

Малена Замфирова е номер едно в Европа сред младите спортисти

Последни публикации

  • Малена Замфирова е номер едно в Европа сред младите спортисти
  • РУО – София-област, приветства 72 млади учители
  • Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял
  • Училищният психолог подкрепя всички ученици
  • Проф. Томас Цурбухен, бивш научен директор на НАСА: Технологиите могат да помогнат за адаптиране към промените на Земята
  • Когато историята е страст
  • В очакване на Нобеловите награди за 2025 г.
  • Милена и Паола, които ще учат децата да станат мислещи хора
  • 90% от шестокласниците се явиха на национално онлайн изследване по математика
  • България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и Европейската комисия
  • Модернизират столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • Безплатен транспорт за украински ученици с временна закрила
  • Варна – градът, който чува стоте езика на децата
  • INSAIT с пробив на водещата конференция по изкуствен интелект за роботика
  • Филмът „Съединението – 140 години по-късно“ с премиера в БАН
  • Обсъждат данъчни стимули за научна и развойна дейност
  • Зам.-министър Николай Витанов поздрави 90-ия випуск на Стопанската академия в Свищов
  • Зам.-министър Наталия Михалевска участва в научна конференция за развитието на лингвистиката
  • ППМГ „Нанчо Попович“ – Шумен, се гордее с много отличници
  • Ученици от Компютърната гимназия в Правец участват в международно изложение за дронове
  • Още над 12 млн.лв. за дуално обучение
  • Начало на кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"