
„Ще въведем задължителен интегрален тест след VII клас, който да включва задачи по математика и природни науки, но след промяна в учебните планове и учебните програми“, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на форума за обсъждане на мерки за насърчаване изучаването на математика и природни науки в училищата, който се проведе в 145. ОУ „Симеон Радев“ в София.
Той посочи, че най-големият проблем, който стои пред образователната ни система, са слабите резултати по математика. По думите му, те в голяма степен се дължат и на това, че учениците не разбират условията на задачите.
Колкото до часовете по математика и природни науки в училище, техният брой със сигурност ще бъде увеличен, а учебната програма – облекчена.„Имаме прекалено амбициозни програми. Учениците препускат по материала и нямат мотивация да учат“, обясни той.
По думите му, ако се увеличат часовете по математика, има риск да не успеят да намерят учители по тези предмети.
„Няма как да решим проблема с едно решение. Вие, учителите, трябва да направите обучението по интересно за учениците и със сигурност STEM центровете ви помагат в това начинание“, посочи той.
А МОН, от своя страна, ще започне разговори с висшите училища за разкриването на повече специалности, които да подготвят бъдещи учители по математика и природни науки.
По време на форума стана ясно още, че предстои да бъде обсъдено преподавателите по тези предмети да получават по-високи възнаграждения.
Министър Вълчев обясни, че учебните програми не могат да се променят толкова бързо, но могат да бъдат променени учебните планове и да се увеличат часовете. МОН ще предложи списък от мерки в тази посока и ще направят обществено обсъждане по темата през летните месеци.
Десет пъти повече зрелостници избират да се явяват на матура по чужд език, отколкото по математика, посочи още министърът.
Много малък е броят и на зрелостниците, които решават да се явят на матура по физика, химия или биология. По думите му, всичко това води до невъзможността у нас да се обучават инженери и много други тесни специалисти в областта.
„Няма как да прогресираме без математика“, категоричен е той.
Вълчев отбеляза и че в начален етап голяма част от учениците харесват математиката, но след това в V клас възможността да я запишат за профилирано изучаване, е по-малка. Причината е, че дори в големите градове няма материална база, която да приеме всички желаещи.
В тази връзка се обмислят варианти и за финансирането на повече клубове по математика във всички училища в страната, включително и в по-малките населени места.
Сред проблемите, които се откроиха на форума, са това, че учениците учат твърде бързо и повърхностно, съдържанието често е абстрактно и трудно за прилагане на практика.
Всички участници се обединиха около това, че трябва да се променят учебните програми, учебното съдържание, преподаването, оценяването, подготовката на учителите и нормативната уредба.
В работната среща участват също директори и учители по математика и природни науки, преподаватели във висши училища, учени от Българската академия на науките, представители на родителски организации, работодатели, народни представители, експерти от МОН, регионалните управления на образованието и други.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg