Планирани са дейности по промяна в начина на изучаване на математика – олекотяване на учебното съдържание в учебните програми и осигуряване на повече време за упражнения. Това посочва министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в писмен отговор на парламентарен въпрос.
Той изброява какво планира МОН във връзка с предстоящи промени в учебните програми и учебния план и обсъждания на концепция за планиране на учебното съдържание по математика.
Ще се дискутират възможностите за разработване на рамков учебен план за разширено изучване на математика в прогимназиален етап в отделни училища за ученици, които имат интерес към изучаването на предмета.
Това засяга и тези, които не са се класирали на места по държавен план-прием след IV клас в гимназиите с профилите „Математически“ и „Природни науки“.
Започнатата промяна на изпитите по математика от Националното външно оценяване в края на IV и VII клас по посока превръщането им в решаване на практически казуси ще продължи.
Сред планираните дейностите е и търсенето на възможности за стимулиране на училища, предлагащи профил „Математически“. Това ще се отнася и до школата, които са осъществили обучение по математика като профилиращ предмет в профили, в които предметът не е сред основните.
Ще се търсят възможности за стимулиране и на учениците, които полагат държавен зрелостен изпит по математика.
Обмисля се и въвеждането на допълнителни извънкласни занимания. Това могат да бъдат математически клубове и школи, в които учениците могат да задълбочат знанията си и да се подготвят за участие в олимпиади и състезания.
Сред възжмоностите, които се обмислят, е и въвеждането на задължителна матура по математика.
Министър Вълчев посочва още, че предстоят промени в Наредбата № 10 за организацията на дейностите в училищното образование.
В тази връзка, ще бъде анализирана и разгледана възможността броят на местата за прием на ученици в V клас в профилирани гимназии с профил „Математически“ да бъде увеличен над 2%.
В момента това е процентът четвъртокласници от дадена област, които могат да бъдат приети в V клас в гимназии с профил „Математически“ или „Природни науки“.
Министърът уточнява, че учебният план в прогимназиален етап е еднакъв за всички, като в гимназиите с профил ‚Математически“ или „Природни науки“ засиленото изучаване на математика е заложено в часовете за разширена и за допълнителна подготовка.
При интерес на учениците обаче всяко училище може да заложи разширено изучаване на математика в раздел Б – избираеми учебни часове, или В – факултативни учебни часове.
„В големите градове това е честа практика в училищата“, посочва Вълчев.
Наредбата за приобщаващо образование също дава възможност на учениците да изучават математика в заниманията по интереси.
![Your Image Description](https://azbuki.bg/wp-content/uploads/2024/11/untitled-design.png)
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg