Донка ТЪНКОШИЕВА
Предисторията как играта стига в Немската езикова гимназия „Гьоте“ в Бургас, е интересна. Разказва я директорката Антоанета Христова, която самата е запленена от „Климатична фреска“.
„Предходната учебна година колегата от София Грета Райковска покани наши ученици и ръководител да участват във форум за устойчиво развитие на климата, икономиката, екологични проблеми и т.н.,
организиран от СПГЕ „Джон Атанасов“, където преподава. Нашите ученици, двама от които от клуб „Зелена Немска“, и председателят на Ученическия съвет представиха наши инициативи. Само да вметна, че този клуб е изключително деен и участва в много проекти. В един от дните се организира играта. Като се върнаха, учениците споделиха колко са впечатлени от „Климатична фреска“, и ни запознаха с нея. Подчертаха най-вече това, че тя е интерактивна и много полезна. И защото бе в края на годината и предстояха матури и други сериозни неща, предложиха да я направим следващата учебна година, за да могат и нашите ученици да се включат в играта.“
През настоящата учебна година идеята се осъществява и със съдействието на новия учител по биология Антон Ковачев, който е един от хората, изградили и разработили посетителския център „Пода“ край Бургас. Ковачев е работил и в Община Бургас и е наясно с всички българо-швейцарски програми. Изключително полезен е за учебното заведение и за дейните и инициативни ученици. Чрез него се установява необходимият контакт, за да се случи играта и в бургаското училище.
Така почти от началото на тази учебна година в НЕГ „Гьоте“ се провежда образователната игра ,,Климатична фреска“. От учениците заслуга това да се случи, имат координаторът на клуб „Зелена Немска“ Дея Великова от XIВ клас, Даниела Чолакова – XIД клас, и фондация „Екологичен манифест – МанЕко“. Подпомагани от учителя по биология, те установяват връзка с организаторите на френския уъркшоп Climate Fresk в България, за да се проведе такъв и в училището.
Събитието представлява игра с карти за създаване на причинно-следствени връзки между световни екологични проблеми и техните предпоставки. Играта е интересна и забавна за включилите се 26 ученици от VIII клас. Запознаването с нови термини и факти ги образова и подтиква към намиране решение на установените проблеми.
Тенденцията е през април тази година при втората фреска да се включат деветокласници, разбира се, различни от първите 26 ученици.
„Приложният характер на събитието е от водещо значение. Проявите не трябва да са самоцел, която няма добавена стойност. Ето, част от участниците в играта след това се включиха в градски инициативи на „Зелен Бургас“, в почистването на България. Участваха и във форум, свързан с климатичните промени и устойчивото развитие. Това е, на практика, проблемно базираното обучение в действие. По този начин учениците се ангажират не по принуда, не по задължение, а по убеждение и заради удовлетворението, което получават“, обобщава директорката.
Инициативата е на принципа „предай нататък“ – разширяването на обхвата да идва от самите ученици, които са въвлечени в това преживяване. Така, споделяйки, те увличат и други.
Играта поставя реални проблеми и изисква от участниците да намерят решение в екип, да мислят критично и креативно. Да формулират хипотези какво би станало в бъдеще, ако дадена тенденция продължи, или пък какво би могло да се противопостави на някаква негативна тенденция.
Преподаватели, присъствали по време на първото издание на „Климатична фреска“ в Немската гимназия, коментират, че на тях самите е било много интересно.
Любопитно предизвикателство е и фактът, че в началото на учебната година осмокласниците все още не се познават добре. Събрани в различни отбори от целия випуск, те не знаят кой какво може да очаква от съотборника си. Тактът и търпението, деликатността и креативността на всеки участник са от водещо значение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg