"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Modern Approaches to the Research of Inequality as a Social and Pedagogical Problem

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
30-04-2023
in Uncategorized
A A

Elena Lavrentsova
Trakia University - Stara Zagora (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/ped2023-3s.09

Abstract. The article examines inequality as a problem relevant to the subject area of social pedagogy, the deeper conceptualization of which would contribute to enriching its thesaurus. Using the historical-comparative method and the method of qualitative analysis of the publications devoted to social inequality, the author highlights the main approaches for its research. Based on the analysis undertaken, it is noted that social inequality is important to consider as a complex phenomenon determined by the various factors that are perceived as key causes of status differences between individuals. Its reproduction is determined by the peculiarities of the functioning of social institutions and the distribution of resources within the existing stratification model of society, the influence of which is dynamic and depends on specific historical conditions. Following the conceptual-theoretical and methodological framework proposed by Göran Therborn, an attempt is made to examine social inequality from the standpoint of social constructivism. Such an approach could become a productive tool for assisting professionals in the field of social pedagogy.
Keywords: inequality; social pedagogy; constructivism; status; stratification; Therborn

Open the full text

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailLinguo Cognitive, Intercultural and Sociolinguistic Features of the German Lexical Units Containing the Suffixoid -weise Default ThumbnailBulgarian adaptation of the Oregon Vocational Interest Scale Default ThumbnailExplaining the Components of Reflective Thinking Based on Fuzzy Topsis Analysis Default ThumbnailStudents' Attitudes towards the Origin of the Virus Causing COVID-19 and Vaccination Against it

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Propaedeutics of the Сoncept of “Self-feeding in Plants” in Kindergarten and in Studies in I and II Grades

Next article

Motivation as a Key Factor in the Education of Students in Bulgarian Sign Language

Next article

Motivation as a Key Factor in the Education of Students in Bulgarian Sign Language

Application of the Method Content-analysis of Educational Content in the Preparation of Students of Pedagogical Specialties in the Conditions of Distance Learning

Pedagogy, Number 3s/2023, Volume 95

Последни публикации

  • Министър Вълчев: Национална политика трябва да свързва образованието с пазара на труда
  • Третокласници от СУ „Цар Симеон Велики“ на гости в Административния съд във Видин
  • Google с ново дарение от 1 000 000 долара за INSAIT
  • България и Китай ще засилят сътрудничеството си в науката, технологиите и иновациите
  • Търсят се добри практики в областта на STEM преподаването
  • Министерство на иновациите подкрепя с 10 млн.лв. проект на БАН за лазерно индуциран управляем ядрен синтез
  • Посрещнаха новопостъпилите млади учители в столичната образователната система
  • РУО – Варна, с фокус върху позитивното образование
  • Младежи от Бургас обединиха усилия срещу насилието
  • Професионалната техническа гимназия в Габрово ще обучава бъдещи пилоти на дронове
  • Опознай България чрез игра
  • Наши изследователи търсят как да заменят в батериите скъпия литий с евтиния натрий
  • Българските ученици с четири медала от Младежката международна олимпиада по астрономия и астрофизика
  • Красива заплаха се разпространява в САЩ
  • Сдружение „Младежки гвардейски отряди“ заведе по Програма „Еразъм+“ ученици и студенти на аудиенция при папа Лъв XIV
  • В СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в с. Крупник всяко дете получава шанс да открие силните си страни, да мечтае и да се развива
  • Отличия за успешно образователно приобщаване на деца и ученици
  • Обучение за работа с данни ще помогне за по-точни анализи на резултатите от външните оценявания
  • Да използваме ли думата рутина в новите ѝ значения?
  • Проект на МОН с отличие за подобряване на хранителните навици на децата в детските градини
  • „Пресичам безопасно с TEDI“ гостува в ОУ „Антон Страшимиров“ – Бургас
  • Министър Вълчев откри обновени общежития за над 1200 бъдещи инженери и спортисти в София

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"