"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

LINGUISTIC SPEECH AS A CHALLENGE FOR THE TRANSLATOR AND THE FOREIGN LANGUAGE TUITION

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-12-2021
in Uncategorized
A A

Dr. Vladislav Milanov, Assoc. Prof.
Sofia University

https://doi.org/10.53656/for21.65publ

Abstract. The current article examines Bulgarian public political speech as a challenge for the professional translators and as a series of political messages addressed to young people who study at higher educational institutions in Bulgaria. The article analyses the perception of clichéd constructions as well as the models of speech aggression which are widely practiced in different discussion formats such as election campaign debates, parliamentary control, public debates on TV where important public issues are discussed. The observations on the presidential election campaign in 2021 are also presented as well as the perception of the political messages by the nominees. The main conclusion from the scientific study shows that both Bulgarians and foreigners face problems with the grammatically correct sentence constructions behind which there is a minimum of information. The study also confirms the hypothesis that foreign students in Bulgaria recognize a number of common features between the political speech in our country and in their home countries. The clichés and the speech aggression are present in the global political speech as a component which defines the models of public speech and Bulgaria is no exception from that. A similar conclusion can be made about the interconnection between political and journalistic speech where the following common speech features can be recognized: inability to listen to the interlocutor; politicians slide over journalistic questions; the “self” overexposure, etc.
Keywords: political speech; speech clichés; speech aggression; language identification

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailON THE POITICAL ECONOMY OF THE APRIL UPRISING OF 1876 Default ThumbnailThe History Teacher – Between the Pedagogue and the Historian Default ThumbnailФункции на учителя по български език и литература при работа в мултикултурна среда Default ThumbnailA Posteriori Analysis of Criteria Test for Activation and Diagnostics of Reflection in Learning Biology and Health Education – 8th Grade (Topic: Metabolism)

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

SOME METHODOLOGICAL PRINCIPLES IN SPECIALIZED FLT FOR THE PROFESSIONAL SPHERE

Next article

THE ARTIST PETAR DACHEV IN PLAMAK MAGAZINE

Next article

THE ARTIST PETAR DACHEV IN PLAMAK MAGAZINE

WHAT DOES KURORT MEAN?

DECONSTRUCTING FAKES

Последни публикации

  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Споделянето е пътят към успеха
  • Форум за киберсигурността събра експерти
  • За целувката и изцелението
  • Три стипендии за деца с дарби от Фотоконкурса на „Аз-буки“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"