"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Verbs and Proposition Phrases as a Model for Describing the Content of Metasubject Competencies in the Perspectives and Expectations of Labor Market Participants

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
13-10-2021
in Uncategorized
A A

Sergey V. Vesmanov, Natalya V. Jadko, Dmitriy S. Vesmanov, Gurgen A. Akopyan
Moscow City University

https://doi.org/10.53656/for21.13glag

Abstract. The article presents results of studying how the labor market participants formulate the perspectives and expectations about the contents of metasubject competencies. The research was carried out in 2019-2020 by the Project Management Laboratory of the Moscow City University and was based on the methodology of the activity approach and qualitative research, using the methods of in-depth interviews and content analysis. Metasubject competencies were considered as a set of purposeful actions expressed in the speech of respondents by verbs (actions) and propositional phrases (goals/subjects). A sixstep content analysis of data obtained during an in-depth interview shows that the expectations and perspectives of various categories of labor market participants about the contents of meta-subject competencies can be described by nine enlarged sets of goal-oriented actions denoted by verbs: 1) to adapt, 2) to interact, 3) to speak and write, 4) to achieve, 5) to compete, 6) to present, 7) to design, 8) to manage, 9) to learn. Within each set were defined verbal descriptions of actions, decomposed by adding a goal/object to each action. The results of the study allowed us to identify and present a verb-target model for describing the content of “metasubject competencies” at the conceptual level. At the practical level, the description of the content of metasubject competencies in the form of a verb (action) and propositional phrase (goal/subject of action) allowed us to show them as cross-cutting structural components of educational programs in the education system.
Keywords: theory of speech activity; purposeful actions; metasubject competencies; content analysis; verb; propositional phrase; verb-goal/subject model

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailPromoting the Internationalization of Speech-Language Pathology Education: The Bulgarian-American Cooperative Experience Default ThumbnailAbout the Early Translations of Yordan Yovkov's Stories and their Reception in the Polish Cultural Context Default ThumbnailInvestigating the Parameters Which Influence the Length and Shape of MgSO4 Crystals Default ThumbnailArtifi cial Intelligence for Good and Bad in Cyber and Information Security

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

“Black Holes” in Comprehension, or on the Complexity of the Translated Text in Children’s Reception

Next article

The Saga of Icelandic

Next article

The Saga of Icelandic

Motivational and Ethnocultural Potential of the Concept Water and its Reflections in the Linguistic View of the World in Slavic Nations

„Хемус“ чества юбилей

„Хемус“ чества юбилей

Последни публикации

  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява
  • Русенският университет изпрати випуск 2025
  • Снимка на броя: На добър час, ученици!
  • По-доброто професионално образование и обучение ще направи Европа по-силна
  • Децата ще могат да подават сигнали за насилие около тях през мобилно приложение
  • Стъпки за развитие на качеството на висшето образование
  • Преводачът Иглика Василева: Преводът винаги е съавторство
  • „Аз-буки“ подари издания на помагалото по български език „Приятели“ на ученици в Албания
  • 35 млн. лв. за борбата с агресията в училище
  • В Министерския съвет
  • „Силен старт“ за още 58 детски градини
  • Задържаха ученик за стрелба с газов пистолет в Спортното училище в Хасково
  • Близо 700 проекта за училищни STEM центрове се финализират
  • УНСС откри 105-ата академична година
  • „Литературата не е музей“ преобразява уроците по литература
  • 21 университета и едно лечебно заведение с договори за антиплагиатски софтуер
  • Над 716 000 ученици влизат в класните стаи

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"