CONTENTS of issue 5/2018 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 5/2018
EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
A New Award for Professor Maira Kabakova / Prof. Irina Koleva – стр. 455
Log in to read the full text
Акредитация и качество на висшето бизнес образование
[Accreditation and Quality in Higher Business Education]
/ Веселин Лулански / Vesselin Loulanski – стр. 478
Log in to read the full text
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
The Decision-Making Processes Teachers Go through in their Attempts to Treat Learners’ Oral Errors and Learners’ Perspective on Oral Error Treatment
/ Derya Döner Yılmaz, Erkan Yılmaz – стр. 502
Log in to read the full text
Проектът „Руски индекс за научно цитиране“ и българските изследователи
[Russian Science Citation Index and the Bulgarian Researchers]
/ Асен Кожухаров, Виктор Глухов / Asen Kozhukharov, Viktor Glukhov – стр. 514
Log in to read the full text
INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Етноцентризмът и инерциите от миналото – сериозни проблеми в българската образователна система (етнопедагогически аспекти на основното и средното образование)
[Ethnocentrism and Inertia from the Past as Problems of the Bulgarian Educational System (Ethno-pedagogical Aspects of Primary and Secondary Education)]
/ Веселин Тепавичаров / Vesselin Tepavicharov – стр. 528
Log in to read the full text
Образованието – мощен фактор за интеграция на мигрантите в Европа
[Education – a Powerful Factor for the Migrants’ Integration in Europe]
/ Елена Благоева-Хазърбасанова / Elena Blagoeva-Hazerbasanova – стр. 538
Log in to read the full text
Development of Special Educational Needs Support for Children and Students with Special Educational Needs
/ Zhana Yankova – стр. 548
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПРОДЪЛЖАВАЩАТА КВАЛИФИКАЦИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ – НОРМАТИВЕН И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ОБЗОР
(научно-теоретично обобщение върху проведени обучения на учители)
Dr. Rumyana Neminska, Assoc. Prof.
Trakia University Stara Zagora, Bulgaria
Absract. Повишаването на качеството на образование е един от европейските приоритети в процесите за единно европейско пространство. Нашата страна, като част от европейското образователно пространство, постави в нов стандартизиран режим квалификационната система за развитие на педагогическите кадри. В изследователската студия се правят теоретичен обзор и обосноваване на нормативните промени в тази посока. На основата на собст вен преподавателски и обучителен опит се прави нормативен, методологичен, тематичен и мотивационен разрез на процесуалната страна на продължаващата квалификация на учителите. Основното изследователско ядро в студията е интеграционният методологически комплекс, изследователски апробиран и верифициран в обучения на учители за продължаваща квалификация. Той се разглежда като конструкт на процесуалната страна на теоретично обзорираните обучения и е пряко обвързан с тематичния и мотивационния аспект. Обучителното качество на методологичния комплекс се обосновава с тематичното разнообразие, в което той се конструира, апробира и верифицира. Целта на настоящото изследване е да потърси възможности за обогатяване на процесуалните и методическите аспекти на обученията за продължаваща квалификация, така че да се увеличи техният импакт-фактор в педагогическата практика на учителите.
Keywords: qualifications; teachers; quality; methodology
CONTINUING QUALIFICATION OF TEACHERS – LEGAL AND RESEARCH OBJECTIVE (Scientific-theoretical Summary of Teacher Trainings)
Abstract. Improving the quality of education is one of the European priorities in the process of a Single European Area. As part of the European education area, our country has put the qualification system for the development of pedagogical staff in a new standardized regime. The research study provides a theoretical overview and justification of the legislative changes in this direction. On the basis of own teaching and training experience, a normative, methodological, thematic and motivational section of the procedural side of the continuing qualification of the teachers is made. The main research core of the study is the integrative methodological complex, researched and verified in training of teachers for continuing qualification. It is considered as a construct of the procedural side of the theoretically reviewed training and is directly related to the thematic and motivational aspect. The training quality of the methodological complex is based on the thematic diversity in which it is constructed, tested and verified. The aim of this study is to search for opportunities to enrich the procedural and methodological aspects of continuing training so as to increase their impact on teachers‘ pedagogical practice.
Dr. Rumуana Neminska, Assoc. Prof.
Pedagogical Faculty
Trakia University
АКРЕДИТАЦИЯ И КАЧЕСТВО НА ВИСШЕТО БИЗНЕС ОБРАЗОВАНИЕ
Веселин Лулански
Европейско висше училище по икономика и мениджмънт
Absract. Акредитацията представлява процес за осигуряване и гарантиране на качеството на услугите и дейностите на висшите училища, при който институциите и предлаганите образователни специалности се оценяват от външна организация – национална или международна – с оглед съответствие на заложени стандарти. В България тази дейност се изпълнява от Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) въз основа на общовалидни стандарти и критерии за всички висши училища. Настоящата статия разглежда особеностите при акредитацията на икономическите факултети на университетите и специализираните висши (бизнес) училища, отчитайки тяхната специфика, като частично доразвива и надгражда критериалната система на НАОА по ключови въпроси с оглед по-ефективното и практически обосновано изследване на структурата, качеството и организацията на дейностите в тези училища.
Keywords: quality in higher education; business school accreditation
ACCREDITATION AND QUALITY IN HIGHER BUSINESS EDUCATION
Abstract. Accreditation is a process for ensuring and guaranteeing the quality of higher education services and activities, where institutions and the offered education programs are evaluated by an external organization – national or international – in order to comply with established standards. In Bulgaria this activity is carried out by the National Evaluation and Accreditation Agency (NEAA) on the basis of common standards and criteria for all higher schools. This article examines the peculiarities of the economic faculties accreditation at universities and the specialized business higher education institutions, taking into account their specifics, by partially developing and building on NEAA‘s criteria system over key issues, in view of a more effective and practical study of the structure, quality and organization of the activities in these schools.
Dr. Vesselin Loulanski, Assoc. Prof.
European Higher School of Economics and Management
THE DECISION-MAKING PROCESSES TEACHERS GO THROUGH IN THEIR ATTEMPTS TO TREAT LEARNERS’ ORAL ERRORS AND LEARNERS’ PERSPECTIVE ON ORAL ERROR TREATMENT
Derya Döner Yılmaz, Erkan Yılmaz
Uludag University (Turkey)
Abstract. Making mistakes is a crucial part of human learning. Together with mistakes, misjudgements, miscalculations and wrong assumptions are indispensable aspects of learning skills and acquiring information. The mistakes one makes are gradually reduced as one learns from those mistakes. The provision of feedback from the environment facilitates the eventual learning. In this respect, language learning is no exception. The points of departure for the present study was to see whether the basic options and features in one such model (Long cited in Allwright and Bailey, 1991) were viable modes of error correction in the classroom. A questionnaire was prepared based on Long’s model in an attempt to see if the same decision-making process was followed by teachers in actual learning situations. Likewise, a similar study was also prepared to have an insight into the students’ perspective on error correction. The results of the present study (teachers’ responses in particular) tend to confirm the viability of Long’s model. In conclusion, it has been revealed that it is the teachers’ task to value their students’ attempts to improve themselves on the interlanguage continuum, be sensitive and receptive to their linguistic output and try his/her best to utilize the optimum way of dealing with their errors.
Keywords: learner errors; error treatment; error correction; feedback
Dr. Derya Döner Yılmaz, Assist. Prof.
Dr. Erkan Yılmaz (Lecturer)
Uludag University
ПРОЕКТЪТ „РУСКИ ИНДЕКС ЗА НАУЧНО ЦИТИРАНЕ“ И БЪЛГАРСКИТЕ ИЗСЛЕДОВАТЕЛИ
Dr. Asen Kozhukharov, Assoc. Prof.
Nikola Vaptsarov Naval Academy Varna. Bulgaria
Виктор Глухов
Научна електронна библиотека elibrary.ru
Absract. Цел на статията е да разкрие степента на отразяване на българските публикационни активи от Руския индекс за научно цитиране (РИНЦ) в два аспекта: статии и книги на български език. В изследването е приложен методът на сравнителния анализ, при което е направена съпоставка с нивото на регистрация и публикационни активи в РИНЦ на учените от останалите балкански държави. Установява се, че РИНЦ ефективно обработва данни на кирилица, доколкото той, на практика, успешно индексира публикациите и цитиранията на български език и установява връзки между тях. Този факт свидетелства, че РИНЦ е в състояние да даде ефективен принос за прецизиране на резултатите от класирането на българските академични организации.
Keywords: Bulgarian publications; university ranking; Russian Science Citation Index
RUSSIAN SCIENCE CITATION INDEX AND THE BULGARIAN RESEARCHERS
Abstract. The goal of the article is to reveal the extent of RSCI reflection of the Bulgarian publications/references in two aspects: the Bulgarian-language articles and the Bulgarian-language books. The comparative analysis was used in the study. It has been established that the Cyrillic alphabet and the Bulgarian language is not an obstacle to Russian Science Citation Index; it successfully indexes publications/ references in Bulgarian. This fact indicates that Russian Science Citation Index is able to give an effective contribution to refine results of Bulgarian academic organizations ranking.
Dr. Viktor Glukhov
Scientific Electronic Library
Dr. Asen Kozhukharov
Nikola Vaptsarov Naval Academy
ЕТНОЦЕНТРИЗМЪТ И ИНЕРЦИИТЕ ОТ МИНАЛОТО – СЕРИОЗНИ ПРОБЛЕМИ В БЪЛГАРСКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СИСТЕМА (Eтнопедагогически аспекти на основното и средното образование)
Веселин Тепавичаров
Sofia University
Absract. В настоящата статия авторът е представил някои проблемни облас ти от българската образователна система, свързани с етноцентризма и непреодолeни инерции от близкото и по-далечното минало. Становището на автора е подкрепено с материали от теренни етнографски изследвания и някои публикации, третиращи разглежданата проблематика. Етноцентризмът е представен в неговата негативна страна в някои уроци по история и литература, в които не се държи сметка на чувствата на българските граждани от турски етнически и мюсюлмански религиозен произход. Като слабост на образователната ни система е посочено и практическото отсъствие на материали, отнасящи се до историята и културата на малцинствените общности в България. В текста също така се твърди, че това въобще е слабост на образователните системи на европейските страни, което, от своя страна, пречи на интеграцията на малцинствените общности в общества на държавнотворческите европейски нации. Като опозиция на етноцентризма е посочена образователната практика в Латинска Америка, където чрез изучаването на историята и културата на общностите е постигната расова, етническа и религиозна хармония.
Keywords: education; ethnocentrism; history; ethnology; ethnicity; religion; ethnical minorities; nations; Europe
ETHNOCENTRISM AND INERTIA FROM THE PAST AS PROBLEMS OF THE BULGARIAN EDUCATIONAL SYSTEM
(Ethno-pedagogical aspects of primary and secondary education)
Abstract. In this article, the author presents some problematic areas of the Bulgarian educational system related to ethnocentrism and unforgettable inertia from the near and farther past. The author’s opinion is supported by materials from field ethnographic researches and some publications dealing with the issue under consideration. Ethnocentrism is represented in its negative side in some history lessons and also in the literature that do not take into account the feelings of Bulgarian citizens of Turkish ethnic origin and Muslim religious background. As a weakness of our educational system, the practical absence of materials referring to the history and culture of the minority communities in Bulgaria is mentioned. The text also shows that this is a weakness of the educational systems of European countries at all, which in turn hampers the integration of minority communities into societies of state-building European nations. As an opposition to ethnocentrism, the educational practice in Latin America has been mentioned, where racial, ethnic and religious harmony has been achieved through the study of community history and culture.
Acoss. Prof. Vesselin Tepavicharov, DSc.
University of Sofia
ОБРАЗОВАНИЕТО – МОЩЕН ФАКТОР ЗА ИНТЕГРАЦИЯ НА МИГРАНТИТЕ В ЕВРОПА
Елена Благоева-Хазърбасанова
New Bulgarian University
Absract. Ако проследим собствената си история, става категорично ясно, че европейският континент се създава благодарение на миграционни процеси. Това обаче не пречи формираните в последните години нагласи към тези процеси да са крайно негативни – 56% от жителите на всички страни членки не одобряват миграцията в своите държави на жители от страни извън Общността. Мненията в България са още по-категорични – 77% от българските граждани са негативно настроени, а положителните мнения са едва 15%. Трудностите и предизвикателствата за успешното интегриране на хората с мигрантски произход в Европа са с различни измерения и в различни области. Тази статия предлага анализ на ситуацията и възможностите, които ЕС дава за интеграция на мигрантите с помощта на мерки, свързани с тяхното образование и подготовка за адекватно участие в пазара на труда. Дали ще определяме бежанците и другите типове мигранти като опасни и ненужни, или ще мобилизираме усилия за тяхната интеграция, е въпрос не само на настоящето, но и на бъдещето на Европа.
Keywords: education and migration; integration through education; EU support for migrants’ education and training
EDUCATION – A POWERFUL FACTOR FOR THE MIGRANTS’ INTEGRATION IN EUROPE
Abstract. The history of the European continent is strongly influenced by migratory processes.
Nevertheless, the present attitudes towards recent migration processes are quite negative – 56% of European citizens of all Member States do not want third countries migrants in Europe. Bulgarians are even more categorical – 77% of their opinions are negative, favorable opinions are only 15%. Whether we will judge refugees and other people with migrant background as dangerous and unnecessary or will mobilize efforts to integrate them is a matter of both the present and the future of Europe. Obstacles and challenges for the successful integration of people with migrant background in Europe could be found in different areas and dimentions. This article analyzes the situation and presents the opportunities offered by EU in the area of migrants’ education and preparation for the adequate participation in the labour market.
Dr. Elena Blagoeva-Hazerbasanova
New Bulgarian University
DEVELOPMENT OF SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS SUPPORT FOR CHILDREN AND STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Zhana Yankova
University of Plovdiv (Bulgaria)
Abstract. Looking at the educational policies in recent years there is a clear outlined strategic change toward the support for children and students with special educational needs which provides them with an equal opportunity to learn and develop alongside with their peers in kindergartens and schools and to become a fully engaged citizens of our society. The current paper focuses on the development of special educational needs and support for children and students with special educational needs in preschool and school age within the educational system. Keywords: special educational needs support; children and students with special educational needs; special educational needs teacher
Prof. Zhana Jankova, DSc.
Faculty of Pedagogy
University of Plovdiv Paisii Hilendarski