СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Национална квалификационна рамка на Република България в контекста на Рамката на квалификациите в европейското
пространство за висше образование и Европейската квалификационната рамка за учене през целия живот (сравнителен анализ)
[Bulgarian National Qualifi cation Framework in the Context of Qualifi cation Framework of the European Higher Education Area and the
European Qualifi cations Framework for Lifelong Learning (Comparative Analysis)] /
Св. Апостолова-Калоянова / Sv. Apostolova-Kaloyanova – стр. 287
Transformation of Kazakhstan System of Higher Education in the Context of Globalization
[Трансформация на системата на висшето образование в Казахстанв условията на глобализация] /
A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / G. Abdiraiymova / Г. Абдирайимова – стр. 315
Педагогическа подкрепа на развиването на комуникативна култура у студентите по време на феноменологическо интервю
[Pedagogical Support Of The Self-Determination of Communicative Culture of Students in Phenomenological Interview] /
В. Зелеева / V. Zeleeva – p. 328
ДОБРИ УЧИЛИЩНИ УПРАВЛЕНСКИ ПРАКТИКИ / EFFECTIVE PRACTICES IN SCHOOL MANAGEMENT
Ролята на вътрешноучилищните медии и PR за подобряване информационната среда на училищния мениджмънт
[The Role of the Interschool Media and PR Services in Improving the Information Environment of School Management] /
Р. Бенчева / R. Bencheva – стр. 342
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Reforms on Teachers’ Raising Qualifi cations in Kazakhstan
[Реформи в повишаването на квалификацията на учителите в Казахстан] /
G. Akhmetova / Г. Ахметова – стр. 350
ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / EUROPEAN STRATEGY FOR LIFELONG LEARNING
Възрастови различия в потенциала за учене през целия живот
[Age Differences in Lifelong Learning Potential] /
Е. Пенчева / E. Pencheva – стр. 358
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 373
НАЦИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА РАМКАТА НА КВАЛИФИКАЦИИТЕ
В ЕВРОПЕЙСКОТО ПРОСТРАНСТВО ЗА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ И ЕВРОПЕЙСКАТА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА
ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ (СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ)
Светомира Апостолова-Калоянова
Министерство на образованието, младежта и науката
Absract. Настоящият сравнителен анализ има за цел да отговори на редица актуални въпроси, свързани с Решение № 96 на Министерски съвет от 02.02.2012 г. за приемане на Национална квалификационна рамка на Република България, разработена в контекста на Рамката на квалификациите в европейското пространство за висше образование и Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот. На този етап в Европа и света съществуват разнородни системи за образование и обучение, присъждащи голямо разнообразие от квалификационни степени, и в тази връзка е необходимо да се създадат подходящи условия за тяхното ефективно функциониране на общия световен трудов пазар. От 2003 г. на поредица от авторитетни международни форуми европейските политици започват да поставят въпроса за създаването, възприемането и прилагането на единен подход, който да осигурява прозрачност на придобитите квалификации в образователните институции на страните, участващи в oбщото Eвропейско образователно пространство. По този начин те се обединяват и около идеята за разработване на общ инструмент, който да включва не само всички образователно-квалификационни степени, но да бъде приложим и активно да се използва в контекста на Системата за учене през целия живот. Изразяваните от политическите лидери аргументи в тази посока се обвързват със съществуващите междудържавни и междуинституционални бариери, които възпрепятстват широкия достъп до образование и обучение на отделната личност и по този начин са реална пречка за ефективното практическо приложение на придобитите знания, умения и компетенции на трудовия пазар. В исторически план подобно затруднение се причинява от липсата на прозрачност на квалификациите, от нежеланието да се признават „чуждите“ квалификации и от липсата на международни споразумения, които да позволяват на гражданите да трансферират квалификациите си от една система в друга. Чрез приемането на Националната квалификационна рамка на Република България се постига нейната основна цел – обединяване и съгласуване на националните квалификационни подсистеми за подобряване прозрачността, достъпа, подреждането и качеството на квалификациите по отношение изискванията на пазара на труда и гражданското общество. Очакванията се свързват с постигане на радикална образователна промяна на национално ниво, която ще бъде в съответствие със съвременните изисквания за модернизация на образованието.
Keywords: Bulgarian National Qualifi cation Framework, Qualifi cation Framework at the European Higher Education Area, European Qualifi cations Framework (EQF), lifelong learning, enhance qualifi cations transparency across Europe, exchange of experiences and information
BULGARIAN NATIONAL QUALIFICATION FRAMEWORK IN THE CONTEXT OF QUALIFICATION FRAMEWORK
OF THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA AND THE EUROPEAN QUALIFICATIONS FRAMEWORK
FOR LIFELONG LEARNING (COMPARATIVE ANALYSIS)
Abstract. On 13 February 2012 the Bulgarian government adopted a National Qualifi cations Framework (NQF) in relation to the Qualification Framework at the European Higher Education Area and an European Qualifi cations Framework (EQF) for lifelong learning. The Bulgarian National Qualifi cations Framework (NQF) is based in learning outcomes and it includes all levels of the educational and training system and their corresponding qualifi cations/degrees. This will enhance qualifi cations transparency across Europe, foster students and workforce mobility as well as qualifi cations verifi cation; enrich training quality, self-study validation and acknowledgement. While NQFs are important to reach the European Educational objectives as a whole, they are increasingly seen as instruments for addressing national objectives. NQFs are mainly seen as communication or transparency tools whose main task is to clarify the relations – vertically as well as horizontally – between the different parts of the national system. While most stakeholders agree in this general objective, experiences so far show that NQFs developments are indeed political processes which in some cases trigger confl icting points of view. Frameworks provide a new platform for dialogue – across traditional borderlines of subsystems, sectors and institutions – facilitating discussions on how to improve current practices and how to remove barriers to education, training and learning. It is important to keep in mind this political character of the new national frameworks and to understand them as a neutral technical instrument for transparency of qualifi cations. The main purpose of this analysis is to support the exchange of experiences and information which already takes place inside at national level and between countries.
Svetomira Apostolova-Kaloyanova
Ministry of Education, Youth and Science
Policy Development, Analysis and Assessment Directorate
TRANSFORMATION OF KAZAKHSTAN SYSTEM OF HIGHER EDUCATION IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION
Aigerim Mynbayeva
Mayra Kabakova
Gulmira Abdiraiymova
Al-Farabi Kazakh National University
Abstract. This article discusses a 20-year period of development of higher education in the new independent state Kazakhstan (arisen in the post-Soviet space). At the beginning of this article the historical data on the prototypes of higher education in Kazakhstan is given. The dynamics of expansion of the educational space of universities in Kazakhstan for 20 years of independence, the three generations of the laws on education are considered, defi ned stages of the reform with illustration of signifi cant changes in higher education, a vision of educational strategies in Kazakhstan in the logic of world trends of education, the strengths and weaknesses of the reforms Kazakhstan’s higher education are set out.
Keywords: education system, educational policy, educational strategies, higher education, globalization of education, the world educational space
ТРАНСФОРМАЦИЯ НА СИСТЕМАТА НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ В КАЗАХСТАН В УСЛОВИЯТА НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯ
Abstract.. Статията разглежда 20-годишния период от развитието на висшето образование в независимата казахстанска държава, възникнала в постсъветското пространство. В началото са дадени исторически сведения за модела на висшето образование в Казахстан. Представени са динамиката на разрастване на образователното университетско пространство в Казахстан за периода на 20-годишна независимост, трите поколения закони в областта на образованието и различните етапи на реформите, илюстрирани с примери за значимите промени във висшето образование. Разгледани са визията за образователните стратегии в Казахстан във връзка със световните тенденции в образователните политики, както и силните и слабите страни на реформите в казахстанското висше образование.
Prof. Dr. Aigerim Mynbayeva
Al-Farabi Kazakh National University
Acc. Prof. Maira Kabakova
Al-Farabi Kazakh National University
Prof. Dr. Gulmira Abdiraiymova
Al-Farabi Kazakh National University
ПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА РАЗВИВАНЕТО НА КОМУНИКАТИВНА КУЛТУРА У СТУДЕНТИТЕ ПО ВРЕМЕ
НА ФЕНОМЕНОЛОГИЧЕСКО ИНТЕРВЮ
Вера Зелеева
Казанский федеральный университет
Abstract.. Комуникативната култура на студента е елемент от общата му култура, която е важна за самоопределянето в съвременното културно пространство. Педагогическото общуване по време на феноменологическо интервю създава условия за формиране на комуникативна култура у студента и подпомага процесите на развиване и обогатяване на неговата обща култура.
Keywords: communicative culture, communicative educational technologies, pedagogical support, phenomenological approach, phenomenological analysis, phenomenological interview
PEDAGOGICAL SUPPORT OF THE SELF-DETERMINATION OF COMMUNICATIVE CULTURE OF STUDENTS IN PHENOMENOLOGICAL INTERVIEW
Abstract. The communicative culture of a student is an overall culture component which is important for self-defi nition in modern cultural space. Pedagogical communication in phenomenological interview situation creates conditions for self-development of student’s communicative culture and supports self-processes of formation of his overall culture.
Assoc. Prof. Vera Zeleeva, PhD
Kazan Federal University
РОЛЯТА НА ВЪТРЕШНОУЧИЛИЩНИТЕ МЕДИИ И PR ЗА ПОДОБРЯВАНЕ ИНФОРМАЦИОННАТА СРЕДА
НА УЧИЛИЩНИЯ МЕНИДЖМЪНТ
Ралица Бенчева
СОУ „Васил Левски“ – Троян
THE ROLE OF THE INTERSCHOOL MEDIA AND PR SERVICES IN IMPROVING THE INFORMATION ENVIRONMENT
OF SCHOOL MANAGEMENT
Abstract. The article outlines the theoretical and methodological basis of school media and PR that are a system of activities grounded in the strategic planning of school management. By presenting information in various ways, the students, administrative staff and management become well informed which is in fact the main objective of the strategy of the interschool media. The article describes in details the components of the strategy and its objective which involve effective teaching, school management development, appropriate feedback and strong motivation. It also provides information on how to react to force majeure events or circumstances, etc.
Ralitsa Bencheva
„Vasil Levski“ Secondary School
REFORMS ON TEACHERS’ RAISING QUALIFICATIONS IN KAZAKHSTAN
Gulnas Akhmetova
National Institute of Teachers’ Professional Development – Kazakhstan
Abstract. The article deals with the current stage of education reform in Kazakhstan, and it is associated with the system of teachers’ training. “Teacher – the heart of school,” – said the famous Kazakh educator of the nineteenth century I. Altynsarin. Teacher – a key fi gure in the reform of secondary education. The future of the society and country depend on teacher’s training and professionalism. Much attention is paid on the ideal and modern school teacher, discloses the problem of teachers’ training and direction of systemic reforms and teachers’ training in Kazakhstan, the expected results of the reforms in this sphere.
Keywords: teacher, education, teacher training, additional education
РЕФОРМИ В ПОВИШАВАНЕТО НА КВАЛИФИКАЦИЯТА НА УЧИТЕЛИТЕ В КАЗАХСТАН
Absract. Статията разглежда настоящото състояние на образователната реформа в Казахстан, свързана със системата на обучение на учителите. „Учителят – сърцето на училището“, е казал известният казахстански просветител Алтънсарин. Учителят – ключова фигура в реформата на средното образование. Бъдещето на обществото и страната зависи от професионализма и квалификацията на учителя. В статията е обърнато внимание на образа на съвременния преподавател в училище, разкрити са проблемите в обучението на учителите, посоките на реформиране и очакваните резултати от промените в тази сфера.
Prof. Dr. Gulnas Akhmetova
National Institute of Teachers’ Professional Development
ВЪЗРАСТОВИ РАЗЛИЧИЯ В ПОТЕНЦИАЛА ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Елиана Пенчева
Институт за изследване на населението и човека – БАН
Absract. Статията си поставя за цел да се идентифицират естествените предпочитания към учене в 5 възрастови категории в диапазона 15–55 години, да се очертаят техният развитиен патерн и джендър-различия. Бяха изследвани 693 души (358 мъже и 335 жени) на възраст от 15 до 55 г. с българската адаптация на Индикатора за психологичен тип (МВТІ), форма G. Беше установен определен нелинеен развитиен патерн на потенциала за учене в периода 15–55 г. С възрастта се наблюдава възходяща тенденция на предпочитанията към Интроверсия (І), Усещане (S), Мислене (T) и Разсъждение (J). По отношение на стиловете на учене тази крива на развитието се изразява в намаляване на афинитета към диадата Интуиция – Чувстване (NF) и Интуиция – Мислене (NT) и зовишаване на склонността към диадата Усещане – Мислене (ST). Интегрирането на направените изводи в социалната практика може да допринесе за персонализиране на институционализираното учене в средното и висшето образование, както и на всички форми на неформално и самостоятелно учене.
Keywords: lifelong learning potential, psychological type, personality preferences, learning style, lifespan development, developmental pattern
AGE DIFFERENCES IN LIFELONG LEARNING POTENTIAL
Abstract. The aim of this article is to identify natural learning preferences in 5 age categories, ranging in age 15 – 55, and to outline their developmental pattern and gender differences. A Bulgarian adaptation of Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), form G was administered to 693 participants aged 15 to 55 (358 males and 335 females). A defi nite non-linear developmental pattern of learning potential during 15 – 55 age period was established. An increasing tendency of learning preferences towards Introversion (I), Sensing (S), Thinking (T) and Judging (J) was observed with age. Regarding learning styles this developmental curve was expressed by descending the affi nity towards the dyads Intuition-Feeling (NF) and Intuition-Thinking (NT) and by decreasing the inclination towards the dyad Sensing-Thinking (ST). The integration of drawn conclusions into social practice may contribute to personalization of institutionalized learning in secondary and higher education, as well as in all non-formal and informal forms of learning.
Prof. Eliana Pencheva, PhD
Institute for Population and Human Studies
Bulgarian Academy of Sciences