METHODOLOGY & EXPERIENCE
Интернет като източник на социализиращи влияния в периода на юношеството
[Internet as a Source of Socializing Infl uences in Adolescence] /
Гергана Славчева / Gergana Slavcheva – 471
Иновационни методи на обучение при учебния предмет „Обща теория на счетоводната отчетност“
[Innovative Methods of Education in Subject „General Theory of Accounting“] /
Красимира Макавеева / Krasimira Makaveeva – 480
Субективизмът в контекста на диференцираното заплащане на педагогическите специалисти
[Subjectivity in the Context of Differentiated Remuneration of Pedagogical Specialists] /
Недялко Колев / Nedyalko Kolev – 487
Тенденции при професионалноквалификационните степени по специална педагогика в България
[Trends of Professional and Qualifi cation Degrees in Special Pedagogy in Bulgaria] /
Милен Замфиров / Milen Zamfirov – 494
RESEARCH ACTIVITIES
Възрастови особености на психологическата подготовка при състезателки по художествена гимнастика
[Age Characteristics of Psychological Training of Rhythmic Gymnastics Athletes] /
Мария Кънчева / Maria Kancheva – 503
Синергията „образование – медии“ в проекта SmartFuture на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“
[The Sinergy “Education – Media” in the SmartFuture Project of Varna Free University “Chernorizets Hrabar”] /
Теодора Бакърджиева / Teodora Bakardjieva – 520
STEPS TO SUCCESS
Model of Folk High School Pedagogy for Organic Agriculture Education] /
Ivan Manolov, Dimo Atanasov, Ewa Stratenwerth, Paweł Kulpa, Martin Nobelmann, Reto Ingold,
Henrike Rieken, Hristina Yancheva, Atanaska Stoeva, Peter Mogensen, Sulisława Borowska – 523
INTERNATIONAL EXPERIENCE
Актуално състояние на образователната система на Норвегия
[Current State of Norwegian Educational System] /
Росица Иванова / Rositsa Ivanova – 531
Teaching English Through Project-based Learning in Zaferiye Abalıoğlu Primary School, Denizli, Turkey /
Veselina Boneva, Muserref Fidan – 547
SCHOOL FOR TEACHERS
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТУРИЗЪМ И ХРАНИТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ „НИКОЛА ДИМОВ“ − ПИРДОП /
VOCATIONAL SCHOOL OF TOURISM AND FOOD TECHNOLOGY “NIKOLA DIMOV” – CITY OF PIRDOP
Блок-урок в професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“
[Block-lesson in Vocational School of Tourism and Food Technology “Nikola Dimov”] /
Петя Данева / Petya Daneva – 561
Учебна игра от първата ми година като учител
[Training Game from my First Year as a Teacher] /
Евгений Димитров / Evgeniy Dimitrov – 565
Един необикновен час по немски език
[An Unusual German Class] /
Пепа Анигностова / Pepa Anignostova – 567
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS – 570
GUIDE FOR AUTHORS – 572
ИНТЕРНЕТ КАТО ИЗТОЧНИКНА СОЦИАЛИЗИРАЩИ ВЛИЯНИЯ В ПЕРИОДАНА ЮНОШЕСТВОТО
Гергана Славчева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. В статията са представени изследователски анализи, които разкриват възможностите на виртуалната среда да се явява важен фактор в социализацията на съвременните юноши поради факта, че юношите са активни потребители на разнообразни по характер интернет услуги.
Keywords: virtual environment, socializing infl uences, adolescence
INTERNET AS A SOURCE OF SOCIALIZING INFLUENCES IN ADOLESCENCE
Abstract. The article analyzes the possibilities of the virtual environment as a source of socializing infl uences during adolescence.
Dr. Gergana Slavcheva, Assist. Prof.
University of Plovdiv
Plovdiv, Bulgaria
ИНОВАЦИОННИ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ ПРИ УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „ОБЩА ТЕОРИЯ НА СЧЕТОВОДНАТА ОТЧЕТНОСТ“
Красимира Макавеева
Варненска търговска гимназия „Георги Сава Раковски“ – Варна
Absract. В настоящата разработка се разглеждат иновационните методи на обучение. Прави се съпоставка между традиционното и иновационното обучение. Търси се оптималният вариант за работа с учениците. Изложени са приложението на казуса и ролевата игра като иновационни методи.
Keywords: education, vocational education, training purposes, interactive methods, case and PRG
INNOVATIVE METHODS OF EDUCATION IN SUBJECT GENERAL THEORY OF ACCOUNTING
Abstract. The paper considers innovative education methods in subject General Theory of Accounting. A comparison between traditional and innovative methodology is being made. Research is the optimal variant for working with students. There are also demonstrated case studies and role-playing game.
Mrs. Krasimira Makaveeva
Vocational School of Commerce “Georgi Rakovski”
Varna, Bulgaria
СУБЕКТИВИЗМЪТ В КОНТЕКСТА НА ДИФЕРЕНЦИРАНОТО ЗАПЛАЩАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ
Недялко Колев
Absract. В статията се разглежда субективизмът, като негативна проява при диференцираното заплащане на педагогическите специалисти. Анализират се основните причини за допускането на това явление. Направени са конструктивни предложения, свързани с минимизиране на субективизма. Предлагат се препоръчителен вариант за състав на комисия и препоръчителни критерии и показатели при атестиране на учителите. Предложенията нямат императивен характер, но считаме, че при прилагането им в идентичен вариант субективизмът ще бъде ограничен и ще се установи равнопоставеност, справедливост и законосъобразност в процеса на диференцираното заплащане.
Keywords: subjectivism, differentiated payment, pedagogical specialists, criteria, performance, appraisal
SUBJECTIVITY IN THE CONTEXT OF DIFFERENTIATED REMUNERATION OF PEDAGOGICAL SPECIALISTS
Abstract. The article examines subjectivity as a negative occurrence in differentiated payment of pedagogical specialists and analyzes the main reasons for the admission of this phenomenon. Constructive proposals related to minimize subjectivity are made. The article recommends option for composing the committeeand forming criteria and indicators for the appraisal procedure. They have no imperative nature, but we believe that their application in identical version limits subjectivism and secures equality, fairness and legality in the differentiation process.
Dr. Nedyalko Kolev
9010 Varna, Bulgaria
ТЕНДЕНЦИИ ПРИ ПРОФЕСИОНАЛНОКВАЛИФИКАЦИОННИТЕ СТЕПЕНИ ПО СПЕЦИАЛНА ПЕДАГОГИКА В БЪЛГАРИЯ
Milen Zamfirov
Sofia University
Absract. Статията разглежда проблема, свързан с придобиването на професионалноквалификационни степени (ПКС) по специална педагогика в страната. Направен е сравнителен анализ за десетгодишен период, като са проучени данни от всички три департамента за усъвършенстване на учители, даващи ПКС – в София (ДИУУ), в Стара Загора (ДИПКУ) и във Варна (ДИКПО).
Keywords: professional qualifi cation degrees, special pedagogy
TRENDS OF PROFESSIONAL AND QUALIFICATION DEGREES IN SPECIAL PEDAGOGY IN BULGARIA
Аbstract. This paper deals with the problem of acquiring professional and qualification degrees in Special Pedagogy in Bulgaria. A comparative analysis has been made for the period of ten years. The researched data comes from the three Departments in Bulgaria, accredited for granting teachers’ qualifi cation degree: those in Sofi a, Stara Zagora and Varna.
Mr. Milen Zamfirov
Faculty of Preschool and Primary School Education
Sofia University
ВЪЗРАСТОВИ ОСОБЕНОСТИ НА ПСИХОЛОГИЧЕСКАТА ПОДГОТОВКА ПРИ СЪСТЕЗАТЕЛКИ ПО ХУДОЖЕСТВЕНА ГИМНАСТИКА
Мария Кънчева
КХГ „Левски-Триадица“ – София
Absract. Художествената гимнастика е социалнозначим спорт в България, с големи очаквания и популярност. Традициите, които имаме, задължават да тър сим все по-добро развитие на нашите състезатели. Психологическата подготовка е съществен компонент от спортната реализация и за нас представлява изследова телски интерес как да бъде планирано развитието им в цялата спортна кариера. Целта на нашето изследване е да разкрием различия, чрез които да се оптимизира психологическата подготовка във възрастов аспект при състезателки по художествена гимнастика. Изследвани са 124 състезателки, разделени в три възрастови групи. Използвана е комплексна методика, която включва: 1) Спортномотивационна скала на Л. Пелетие и кол. (L. Pelletier & col. 1995); 2) Тест за изследване на спортна увереност – (TSCI; Vealy, 1986), адаптиран от Ж. Желязкова, Е. Савчева, 2008; 3) Методика за изследване на Аз-ефективността в спорта (Т. Янчева, Цв. Мишева-Алексова, 2006); 4) Тест за изследване на стратегии за представяне – (TOPS), Thomas, Murphy, & Hardy, 1990; 5) Скала за изследване на Мултидименсионалния перфекционизъм в спорта – (Frost-MPS), на Frost, Marten, Lahart,& Rosenblate (1990). Данните разкриха определена възрастова динамика при стратегиите за представяне. Налице са значими различия по фактора възраст при автоматизация, състезателна активация, вътрешен диалог на състезание, позитивно мислене и целеполагане по време на тренировка.
Keywords: sports confi dence, self-effi ciency, psychological training, internal and external motivation
AGE CHARACTERISTICS OF PSYCHOLOGICAL TRAINING OF RHYTHMIC GYMNASTICS ATHLETES
Abstract. Rhythmic Gymnastics is a socially signifi cant sport in Bulgaria, with large expectations and popularity. The traditions we have oblige us to look increasingly good development of our athletes. Psychological training is essential component from their sports realization. It is a matter of a research interest for us how to plan their development throughout their athletic career. The aim of our study was to fi nd differences by which to optimize the psychological training in age aspect. The research work is done among 124 athletes, divided into three age groups, were monitored. A complex methodology is used, which includes: 1) The Sport Motivation Scale (SMS) (L. Pelletier & col. 1995); 2) Trait Sport Confi dence Inventory (TSCI; Vealy, 1986, adapted by Zh. Zheliazkova, E. Savcheva, 2008; 3) Methodology for diagnostics of Self Effi cacy in sports (T. Yancheva, Tz. Misheva-Alexova, 2006); 4) Test for Optimal performance strategies – (TOPS), Thomas, Murphy, & Hardy, 1990. 5) Multidimensional Perfectionism Scale – (Frost-MPS) of Frost, Marten, Lahart,& Rosenblate (1990). The data revealed a certain age dynamicsin presentation strategies. There are signifi cant differences in age factor in the automaticity, competition activation and competition Self-talk, positive thinking and goal setting during the workout.
Dr. Maria Kancheva
Coach of Junior National Team − Group
Levski-Triadiza Rhythmic Gymnastics Club
Sofia, Bulgaria
MODEL OF FOLK HIGH SCHOOL PEDAGOGY FOR ORGANIC AGRICULTURE EDUCATION
Ivan Manolov, Dimo Atanasov, Ewa Stratenwerth, Paweł Kulpa, Martin Nobelmann, Reto Ingold, Henrike Rieken, Hristina Yancheva, Atanaska Stoeva, Peter Mogensen, Sulisława Borowska
Abstract. The paper presents the fi rst results from the implementation of a European, Erasmus+ project. Seven partners from fi ve European countries (Poland, Denmark, Germany, Switzerland and Bulgaria) will implement in practice the ideas of Grundtvig (Danish philosopher from XIX century) for democratic way of education in a project titled “Building key competences and folk high school pedagogy in XXI Europe”. The Erasmus+ partnership is working together to develop curriculum and handbook for Organic agriculture course, which later will be implemented and evaluated by the project coordinator – Polish association Ziarno, using Folk High School methods. There will be two other outputs from the project: (1) guidelines on building key competences through Grundtvigian pedagogy – tools, examples, good practices; (2) a publication which will summarise the project – Folk high schools in Europe in XXI century: past, present time and future in modern Europe. During fi rst project year curriculum with 4 theoretical blocks was developed (Earth/Soil, Plants, Animals and Human beings). Varied practical work is foreseen for participants. The course, which will last for two years, is going to focus on young students, aged 18-25 years.
Keywords: Grundtvig pedagogy, Folk High School, Erasmus project, Organic Agriculture curriculum
Dr. Ivan Manolov, Assoc. Prof., Mr. Dimo Atanasov
Agricultural University
12, Mendeleev Str.
4000 Plovdiv, Bulgaria
Mrs. 1) Ewa Stratenwerth, Mr. Paweł Kulpa
Ecological-Cultural Association “ZIARNO”
Grzybów ½, 09 – 533
Słubice, Poland
Dr. Martin Nobelmann, 2) Dr. Henrike Rieken,
Eberswalde University for Sustainable Development
University of Applied Sciences
28, Friedrich Ebert Strasse
16225 Eberswalde, Germany
Verein für biol. dyn. Landwirtschaft, Switzerland
Stollenrain 10, 4144
Arlesheim, Switzerland
Mr. Peter Mogensen
Brenderup Højskole, Denmark (Folk High School)
Stationsvej 54, 5464
Brenderup, Denmark
Mrs. Sulisława Borowsk
Kashubian Folk High School
Wieżyca 1, 83 – 315
Szymbark, Poland
АКТУАЛНО СЪСТОЯНИЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА НА НОРВЕГИЯ
Росица Иванова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Резюмe. Цел на статията е да се разкрие актуалното състояние на образователната система на Норвегия, защото според индекса на хуманно развитие тя е една от най-добрите в света. Основна задача на образователните институции е не толкова да се придобиват знания и културни навици, колкото да се удовлетворяват общест вените потребности. В статията се разглеждат цели на образованието, управление на образователната система на Норвегия, структура на образователната система, финансиране. Норвежкото образование придава голямо значение на възможност ите да се придобиват знания и компетентности през целия живот. Приоритет има равенството на образователните възможности чрез вътрешна диференциация.
Keywords: educational system, Norway, objectives and facts for Norwegian educational system, educational management, fi nancing, structure of the education system, school education, folk high schools, curricula, training, vocational education, certifi cation, continuing education
CURRENT STATE OF NORWEGIAN EDUCATIONAL SYSTEM
Abstract. Main goal of the article is to reveal actual state of the Norwegian educational system, as this system is one of the best in the world – according to the index of human development. Main task of educational institutions is not so much to acquire knowledge but to acquire cultural habits and to satisfy public needs. The article examines objectives of education, management of the educational system, funding, structure of the education system after the reforms of 1994, conditions for obtaining qualifi cations and certifi cates for vocational education. Also we do content analysis of curricula. Norwegian education attaches great importance to the ability to acquire knowledge and lifelong competences. The main priority is to ensure equal educational opportunities through internal differentiation.
Mrs. Rositsa Ivanova
Plovdiv University “Paisiy Hilendarsky”
Plovdiv, Bulgaria
TEACHING ENGLISH THROUGH PROJECT-BASED LEARNING IN ZAFERİYE ABALIOĞLU PRİMARY SCHOOL, DENİZLİ, TURKEY
1)Vesselina Boneva, 2)Muserref Fidan
1)Technical University – Sofi a, Faculty of Engineering and Pedagogics – Sliven
2)Zaferiye Abalıoğlu Primary school, Denizli, Turkey
Abstract. This article deals with implementing project work in the teachingof English as a foreign language in a Turkish state primary school. Theoreticalfoundations for project-based learning are presented and project-based learningmethod is applied in ten 3rd classes during 2014/ 2015 school year in ZaferiyeAbalıoğlu Primary school in Denizli, Turkey. Developing of students’ motivationfor learning and benefi ts resulting from student participation in project workare discussed. The article describes a pedagogical experiment that is aimed atinvestigating the effectiveness and motivating role of project-based learning inteaching English to young learners.
Keywords: Project-based learning, English as foreign language, young learners, interactive teaching methods
Veselina Boneva
Technical University – Sofi a, Faculty of Engineering and Pedagogics – Sliven
18, Bratya Miladinovi Str.
8801 Sliven, Bulgaria
Muserref Fidan
Zaferiye Abalıoğlu Primary School
Turk metal sitesi
Block A, kat 2, daire 4
Yenisehir mahallesi
Merkezefendi / Denizli, Turkey
БЛОК-УРОК В ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯПО ТУРИЗЪМ И ХРАНИТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ„НИКОЛА ДИМОВ“
Петя Данева
Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“ − Пирдоп
Absract. Професионалните училища, като звено в системата на образованието, имат за цел формиране на личността на младия човек. Те създават възможности за развиване на умения за прилагане на теоретичните знания в практиката.
Keywords: German language, universal skills, teamwork, analytic thinking
BLOCK-LESSON IN VOCATIONAL SCHOOL OF TOURISM AND FOOD TECHNOLOGY “NIKOLA DIMOV”
Abstract. Vocational schools as a unit within the education system aimedformation of the personality of the young man. They create opportunities to developskills to apply theoretical knowledge in practice.
Mrs. Petya Daneva
Vocational School of Tourism and Food Technology “Nikola Dimov”
2, Slavtsi Str.
Pirdop, Bulgaria
ЕДИН НЕОБИКНОВЕН ЧАСПО НЕМСКИ ЕЗИК
Пепа Анигностова
Професионална гимназия по туризъм и хранителни технологии „Никола Димов“ − Пирдоп
Absract. Дейностите, които правя в час, винаги са свързани с предварително зададени цели, които си поставям за конкретния час и клас. Независимо дали ще работя за съставяне на текст, анализ на текст, слушанес разбиране, винаги се стремя да развивам и универсални умения, катоумение за комуникация, работа в екип, аналитично мислене. Като най-успешни оценявам часовете си, в които съм успяла да комбинирам повечеот едно умение, като същевременно повиша мотивацията за работа на учениците си.
Keywords: German language, universal skills, teamwork, analytic thinking
AN UNUSUAL GERMAN CLASS
Abstract. Activities that I do in class are always associated with preset goalsdesigned for the particular curriculum and class. Whether working on composing,analyzing a text, listening comprehension, I always strive to develop universalskills such as communication skills, teamwork, analytical thinking. As the mostsuccessful I appreciated classes in which I managed to work upon more than oneskill, altogether with the motivation of the students.
Mrs. Pepa Anignostova
Vocational School of Tourism and Food Technology “Nikola Dimov”
2, Slavtsi Str.
Pirdop, Bulgaria