СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Перманентно образование и учене през целия живот
[The Permanent Education and Lifelong Learning] /
Чавдар Катански / Chavdar Katanski – стр. 8
Аграрният университет – Пловдив и професионалното обучение на земеделски производители по мярка 111
от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г.
[The Agricultural University – Plovdiv and Vocational Training of Farmers within Measure 111 under
the Rural Development Programme for 2007 – 2013] /
Тоня Георгиева / Tonya Georgieva – стр. 16
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Приложение на модел PREEL за редизайн на уеббазирани курсове
за квалификация на учители по професионално образование и обучение
[PREEL Model Application for Re-Disigning of Web – Based Courses for Qualification
of Teachers in Vocational Education and Training] /
Фани Тодорова / Fani Todorova – стр. 24
Приложение на Информационните и комуникационните технологии в обучението
по „Конструктивно-техническа и битова дейност“ при деца в предучилищна възраст
[Application of ICT in Education on Constructive – Technical and Household activities in children in preschool] /
Катя Минчева / Katya Mincheva – стр. 29
Електронно помагало по модул „Въведение в персоналните компютри“ – иновационен подход за самостоятелно обучение
[Electronic Textbook on Module “Introduction to personal computers“ – Innovative Approache to Autonomous Learning] /
Елена Илиева – Ибовска / Elena Ilieva-Ibovska – стр. 36
Ролята на информационните технологии в обучението по компютърна техника и технологии
за повишаване на ефективността в обучението на учениците (професионална подготовка XI клас)
[The role of information technology in teaching computers and technology to enhance the effectiveness
of training students (vocational training XI class )] /
Димитър Димитров / Dimitar Dimitrov – стр. 43
Интегративни връзки в обучението по „Домашен бит и техника“ и „Човекът и природата“
[Integrative links in teaching on the “Home lifestyle and technology“ and “Man and Nature“] /
Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva – стр. 49
Гражданските и обществените компетентности у българските ученици от прогимназиален етап – резултати от едно изследване
[The social and civic competences in lower secondary Bulgarian students – a case study] /
Захари Захариев / Zahari Zahariev / Бистра Стоименова / Bistra Stoimenova и / Мирена Легурска / Mirena Legurska – стр. 57
ЕВРОПЕЙСКИ ИЗМЕРЕНИЯ / THE EUROPEAN DIMENSION
Сравнителен анализ на българския и европейския опит в системата на професионалното образование и обучение
[Comparative analysis of Bulgarian and European experience in Vocational education and training] /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova – стр. 70
ИСТОРИЧЕСКИ АСПЕКТИ / HISTORICAL ASPECTS
Исторически преглед на развитието на технологичното обучение като учебен предмет
[Historical overview of the Developmentof technological Education as a School Subject] /
Теменужка Михалева / Temenuzhka Mihaleva – стр. 77
ПРОЕКТИ – РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS – RESULTS
Твоето бъдеще зависи от днес!
Your Future Depends on Today] /
Катя Ценева / Katia Tseneva – p. 84
ПЕРМАНЕНТНО ОБРАЗОВАНИЕ И УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Чавдар Катански
Sofia University
Absract. Статията предлага подробен анализ на връзките и различията между понятията перманентно образование и учене през целия живот, проследявайки тяхното въвеждане в съвременната теория и практика на професионалното образование и обучение.
Keywords: permanent education, life-long learning, continuing education, continuing vocational training, adults’ education.
ТНЕ PERMANENT EDUCATION AND LIFELONG LEARNING
Abstract. The article seeks the relationships between widely used terms Permanent education and Lifelong learning and traces through the history of their introduction in the modern VET theory and practice.
Chavdar Katanski
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
АГРАРНИЯТ УНИВЕРСИТЕТ – ПЛОВДИВ И ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБУЧЕНИЕНА ЗЕМЕДЕЛСКИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ
ПО МЯРКА 111 ОТ ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ 2007-2013 Г.
Тоня Георгиева
Agricultural University Plovdiv
Absract. В статията са отразени и анализирани резултатите от анкетно проучване с 64 земеделски производители, които получават професионално обучение в 150-часов курс по „Отглеждане на житни, бобови и технически култури“, организиран от Аграрен университет – Пловдив, в рамките на проект по Мярка 111 от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (Договор № 29/111/00013). Проучването установява степента на участие на земеделски производители в различни форми на квалификация и преквалификация, потребността им от проведeното обучение, оценка на нивото на организация и степента на мотивация за продължаващо обучение в контекста на Ученето през целия живот.
Keywords: lifelong learning, professional qualification, Agricultural University Plovdiv, Centre for continuous education
THE AGRICULTURAL UNIVERSITY – PLOVDIV AND VOCATIONAL TRAINING OF FARMERS WITHIN MEASURE 111
UNDER THE RURAL DEVELOPMENT PROGRAMME FOR 2007 – 2013
Abstract. The article displays the analysed results from a survey feedback of 64 farmers undertaking a 150-hour course in “Growing Cereals, Leguminous and Industrial Crops“, organised by the Agricultural University – Plovdiv within a project under the Rural Development Program 2007 – 2013, Measure 111 (Contract No 29/111/00013). The survey specifi es the extent of farmers’ involvement in various qualifi cation and retraining forms, the necessity of the training performed, the evaluation of organization level and degree of motivation for continuous education in the Life Long Learning context.
Assos. Prof. Dr. Tonya Georgieva
Agricultural University Plovdiv
ПРИЛОЖЕНИЕ НА МОДЕЛ PREEL ЗА РЕДИЗАЙН НА УЕББАЗИРАНИ КУРСОВЕЗА КВАЛИФИКАЦИЯ
НА УЧИТЕЛИ ПО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
Фани Тодорова
Sofia University
Absract. Настоящата статия е опит да се обхване цялостният процес на редизайн на курс за кариерно развитие на учителите по професионално образование и обучение на базата на модела PREEL (модел за дизайн на електронно обучение, разработен в Института по образование, Лондон). Проследяват се етапите на процеса на редизайн, базиран на модела PREEL.
Keywords: web-based courses, model PREEL, qualification of teachers, vocational education and training
PREEL MODEL APPLICATION FOR RE-DESIGNING OF WEB-BASED COURSES FOR QUALIFICATION
OF TEACHERS IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
Abstract. This paper is attempting to present the whole process of re-designing webbased courses for raining of teachers vocational education on the grounds of PREEL model (developed in the Institute of Education, London). All the stages of the process of redesigning, based on the model, are followed out.
Assistant professor Fani Todorova
Sofia Universiti “St. Kliment Ohridski“
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО
ПО „КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКА И БИТОВА ДЕЙНОСТ“ ПРИ ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Катя Минчева
ОДЗ №16 „Българче“, Варна
Absract. Използването на информационните и комуникационните технологии в предучилищна възраст е с оглед подобряване качеството на обучение, както и повишаване на мотивацията на детето към активно мислене, за да може да развива творческите си способности, да търси и намира нестандартни решения в живота. Децата трябва да бъдат поставени в ролята на активни потребители, а не на пасивни наблюдатели. Първоначалното въвеждане на информационните и комуникационните технологии в предучилищна възраст в областта на образователните направления е от образователната система „Изкуства“, за която има разработен софтуерен пакет, подходящ за реализиране на целите на учебната програма.
Keywords: effective training, active creative and independent personalities, team model, work in groups
APPLICATION OF ICT IN TEACHING ALONG CONSTRUCTIVE – TECHNICAL AND HOUSEHOLD ACTIVITIES’ IN PRESCHOOLERS
Abstract. The use of ICT in preschool is to improve the quality of education and
increase the motivation of the child to actively thinking in order to develop their creative abilities to seek and fi nd unconventional choices in life. Children should be placed in the role of active users rather than passive observers. Initial introduction of ICT in preschool education in the fi elds of education system is “Izkustva“, which has developed a software package suitable for realizing the objectives of the curriculum.
Katya Mincheva
Kindergarten 16 “Bulgarche“
ЕЛЕКТРОННО ПОМАГАЛО ПО МОДУЛ „ВЪВЕДЕНИЕ В ПЕРСОНАЛНИТЕ КОМПЮТРИ“ –
ИНОВАЦИОНЕН ПОДХОД ЗА САМОСТОЯТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ
Елена Илиева-Ибовска
Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“, Габрово
Absract. Статията разглежда организацията на обучение по модул „Въведение в персоналните компютри“. Описва се създаденото с помощта на информационните технологии иновационно електронно помагало като съвременен метод за самообучение. Електронният учебник се определя като автоматизирана система за обучение, която включва дидактически, методически и справочни материали от различни теми и е програма за самообучение и оценка на знанията. Направено е подробно сравнение между традиционните печатни учебници и електронните им аналози. Съдържа и кратко описание как да се използва този софтуерен продукт. Електронното помагало е създадено с цел повишаване ефективността на обучението по професионалните модули.
Keywords: electronic textbook, innovative methods, information technology, advantages of computer materials, didactic tests, new tools for self-learning, evaluation
ELECTRONIC TEXTBOOK ON MODULE „INTRODUCTION TO PERSONAL COMPUTERS“ –
INNOVATIVE APPROACHE TO AUTONOMOUS LEARNING
Abstract. The article examines the organization of the training module “Introduction to personal computers“. It describes the created, by using information technology, an innovative electronic textbook as a new tool of self-learning. The electronic textbook is defi ned as an automated training system that includes didactic, methodical and reference materials in a different subject and also it’s a program of self-learning and knowledge control. There is a detail comparison between the traditional print textbooks and their electronic analogues. It’s presented a brief description of how to use this software product. It’s in service to students for increasing their effi ciency of professional training modules.
Eng. Elena Ilieva-Ibovska
Secondary Technical School “D-r Nikola Vasiliadi“ – Gabrovo
РОЛЯТА НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО КОМПЮТЪРНА ТЕХНИКА И ТЕХНОЛОГИИ
ЗА ПОВИШАВАНЕНА ЕФЕКТИВНОСТТА В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ(професионална подготовка ХI клас)
Димитър Димитров
Професионална техническа гимназия „Д-р Н. Василиади“, Габрово
Absract. В настоящата статия се поставя на преден план нещо, което отдавна не е въпрос на избор, а е просто задължително – информационните технологии в полза на обучението на подрастващото поколение в областта на техническите дисциплини – електроника, машиностроене, автомобилна техника и по-конкретно компютърната техника.
Keywords: information technology, training, computer equipment, performance, display, educational films
THE ROLE OF INFORMATION TECHNOLOGY IN TEACHING COMPUTERS AND TECHNOLOGY TO ENHANCE
THE EFFECTIVENESS OF TRAINING STUDENTS(Vocational Training ХI klas)
Abstract. In the current article puts forward something that is no longer a question
of choice but a must – information technology for the benefi t of education the rising generation in technical disciplines – electronics, engineering, automotive engineering and in particular computer equipment.
Eng. Dimitar Dimitrov
Vocational Technical School „Dr. N. Vasiliadi“
ИНТЕГРАТИВНИ ВРЪЗКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“
И „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“
Елизабет Влаева
Основно училище „Добри Чинтулов“, Варна
Absract. Настоящата статия е насочена към анализ на междупредметните връзки, тяхната значимост в обучението и конкретното им приложение по учебните предмети „Домашен бит и техника“ и „Човекът и природата“. Представени са два урока,в които ясно се очертават интегративните връзки в горепосочените предмети.
Keywords: integrative links, information technology, Technology, Man and Nature
INTEGRATIVE LINKS BETWEEN EDUCATION AND HOME LIFE EQUIPMENT AND MAN AND NATURE
Abstract. This paper addresses the analysis of cross-curricular links, their
importance in education and their application in the specifi c subjects of Home Lifestyle and Technology as well as Man and Nature. Presented are two lessons, which clearly outline the integrative links in the above mentioned subjects.
Elizabet Laleva Vlaeva
ГРАЖДАНСКИТЕ И ОБЩЕСТВЕНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ У БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ
ОТ ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП – РЕЗУЛТАТИ ОТ ЕДНО ИЗСЛЕДВАНЕ
Захари Захариев
Бистра Стоименова
Мирена Легурска
СУ „Св.Климент Охридски“,
Department for Information and In-Service Training of Teachers
Absract. Настоящата статия представя резултати от изследване, осъществено от екип преподаватели от Департамента за информация и усъвършенстване на учители – СУ „Св. Кл. Охридски“. За целите на изследването е разработен въпросник, съдържащ 12 тестови задачи по гражданско образование. Резултатите от изследването показват, че равнището на знания, умения и отношения, демонстрирани от изследваните ученици и отнасящи се до основните елементи на ключовите европейски обществени и граждански компетентности, свидетелства за тяхната недостатъчна подготвеност в областта на образованието за демократично гражданство.
Keywords: civic education, social and civic competences, students, lower secondary level.
СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА БЪЛГАРСКИЯ И ЕВРОПЕЙСКИЯ ОПИТ
В СИСТЕМАТА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕИ ОБУЧЕНИЕ
Mrs. Katya Stoyanova, PhD Student
Sofia University
Department for Information and In-Service Training of Teachers
Absract. В настоящия материал е направено сравнение между българския и европейския опит в системата на професионалното образование и обучение в следните аспекти: законодателство, институции, вход в системата на професионалното образование, процес на обучение и изход от системата.
Keywords: vocational education and training, laws, institutions, training process
ИСТОРИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД НА РАЗВИТИЕТО НА ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ КАТО УЧЕБЕН ПРЕДМЕТ
Теменужка Михалева
Основно училище ,,Добри Чинтулов“, Варна
Absract. В настоящата статия е направен опит за исторически преглед на развитието на технологичното обучение като учебен предмет в хронологически аспект. Идеята за трудовото обучение и възпитание е възникнала още от древността, от епохата на формиране на човешкото общество. Идеи за трудово обучение и необходимостта от въвеждане на самостоятелен учебен предмет се откриват в различните етапи от историческото развитие на българското образование.
Keywords: technical culture, labor training and education, knowledge, work activities, development of craft activities.
Катя Ценева
Техническа професионална гимназия „Стамен Панчев“, Ботевград
Absract. Българското професионално образование е в процес на модернизация и налагане на нови образователни стандарти. Този дълъг и сложен процес се нуждае от алтернативни източници на финансиране, от квалифицирани управленски кадри, способни да вземат решения и поемат отговорност и от хора с идеи, неизчерпаема енергия и ентусиазъм, които са решени да постигнат основната цел – модерно професионално образование, адекватно на съвременния свят и изискванията на бизнеса. С този материал споделям опита на една малка професионална гимназия, направила първите успешни стъпки към промяната, изправена пред предизвикателствата на времето, в което живеем.
Keywords: intercultural education, vocational training, educational projects, european funding