"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Pedagogika-Pedagogy Съдържание на сп. “Педагогика”, 2025 г.

Сп. „Педагогика“, книжка 3/2025, година XCVII

Ivo Hristov от Ivo Hristov
02-05-2025
in Съдържание на сп. “Педагогика”, 2025 г.
A A

Оценки и нагласи към процедурите за подбор на директори на образователни институции – първоначални данни

Йонка Първанова, Божидара Кривирадева,

Данко Калапиш, Деяна Милушева

Sofia University

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.02

Abstract.. Статията представя първоначални данни от проучване на мненията и оценките на професионалистите в системата на предучилищното и училищното образование относно въведените с Наредба 16 процедури, механизми и критерии за подбор на ръководители на образователни институции. Изследването е част от цялостен проект за изграждане на пълноценен модел за подбор и продължаваща квалификация на ръководните кадри в образователната система. Първоначалните данни, представени в статията, сочат, че етапите, критериите и методите за оценяване на кандидатите за заемане на длъжност „директор“, въведени с Наредбата, се приемат положително от действащите директори, експерти в РУО и педагогическите специалисти. Съществуват различия в гледните точки най-вече по отношение на участието на представителите на обществените съвети в изпитните комисии, както и относно възможностите на различните методи, използвани в хода на процедурата за подбор, да осигурят пълноценна информация за управленската компетентност на кандидата.

Keywords: директори на образователни институции; подбор; методи; механизми; критерии

Log in to read the full text

 

 

 

Конструиране на комуникативна таксономия, базирана на техники от образователна драма и театър

Радка Василева

Sofia University

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.01

Absract. Представено е конструирането на комуникативна таксономия, основана на образователни цели, които дефинират различни нива в развитието на груповия процес на комуникация. Използвана е техниката „влизане в роля“, основна за  подходи, базирани на обучението в контекста на образователна драма и театър. Предложената рамка за конструиране на работна версия на комуникативна таксономия е по модела на  Ringer and Gillis (1995). Направено е качествено изследване с експерти в областите на образователна драма, театър, обучение, комуникация и личностно развитие. Върху основата на техни споделени наблюдения, анализ и оценки е конструирана комуникативна таксономия, която, съчетавайки когнитивни, афективни и психомоторни цели, ще може да се използва като обучителен ресурс в различни хуманитарни направления на университетското образование. Фокусът е в областта на развитие на комуникативната компетентност на бъдещи педагози и социални работници.

Keywords:: таксономия; комуникация; комуникативна компетентност; влизане в роля; образователна драма; театър; социална работа; педагози

Log in to read the full text

 

 

 

Теоретични аспекти и практикоприложни наблюдения на някои съвременни тенденции в музикалнообразователния процес в българското училище

Dr. Penka Marcheva

Pleven College of Pedagogy

St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.03

Absract. Съвременните тенденции в обучението по музика в сферата на общото образование са обект на проучване в представената публикация. В дизайна ѝ са определени нейната цел, задачи  и предмет. От гледна точка на нормативната база е поставен акцент върху присъствието на Таксономията на Б. Блум като основополагаща при структуриране на учебните програми. Съвременните тенденции в развитието и реализацията на учебния процес по музика в българското училище, разгледани в публикацията, са разделени условно в два аспекта – съдържателен и технологичен. По отношениe на съдържателния са представени основни подходи в обучението по музика, неговата реализация в контекста на приобщаващото образование, приложението на социално-емоционалното учене (SEL) както и на концепцията за музикалния знак. Педагоготехнологичните решения, които са проучени, са свързани с използването на алгоритмични модели за формиране на музикални понятия, както и с модела „Обърната класна стая“. Отделено е място на плюсовете и минусите в използване на ИКТ в неспециализираното музикално обучение.

Keywords: съвременни тенденции; музикалнообразователен процес

Log in to read the full text

 

 

 

Opportunities for Enhancing Mathematical Competence of Chinese Foreign Students in Ukrainian Higher Education through Language Proficiency

Svetlana Dimitrova

National Technical University

Kharkiv Polytechnic Institute (Ukraine)

Nadiia Morhunova

Kharkiv National Automobile and

Highway University (Ukraine)

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.04

Abstract. This article explores issues related to enhancing the efficiency of teaching higher mathematics to foreign students, with an emphasis on the significance of interdisciplinary connections in the process. The scientific innovation of the article lies in scrutinizing the theoretical principles of a nationally oriented methodology designed to cultivate the mathematical competence of Chinese students using linguistic tools. Methodological approaches are justified by considering the primary distinctions between the Chinese and Ukrainian educational systems. Practical test results of this methodology in Ukrainian higher education institutions are presented, showcasing its efficacy in fostering mathematical competence among Chinese students. The author’s nationally oriented methodology for developing mathematical competence is outlined, featuring examples of methodological techniques, tools, and forms. These include maintaining a working abstract, establishing a personal terminological dictionary, optimizing the use of visual aids, employing individual and group learning methods, considering psychological and pedagogical characteristics, implementing level differentiation, and customizing teaching approaches.

Keywords: mathematical competency; teaching higher mathematics; language preparation; international students

Log in to read the full text

 

 

 

 

Развитието на благодарността в средното общообразователно училище

Светлана Сарийска

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.05

Absract. Статията представя преглед на изследванията върху благодарността и на нейните влияния върху субективното благополучие, здраве, оптимално функциониране и развитие. Разгледани са различните дейности и програми, чрез които благодарността може да се развива в пространството на училището, както и емпиричните доказателства за тяхната ефективност. Разгледани са и някои специфични влияния на благодарността върху удовлетворението от училището, изграждането на позитивна училищна атмосфера и промяната в учебната мотивация и постижения.

Keywords: благодарност; благодарствени интервенции и програми; субективно благополучие; позитивни емоции; оптимално функциониране

Log in to read the full text

 

 

 

Връзки между профилиращ предмет география и икономика в гимназиите и специалност „Pегионално развитие“ в университетите: анализ на възможностите за взаимодействие

Веселина Любомирова, Елка Василева

University of National and World Economy

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.06

Abstract.. Направен е сравнителен анализ между учебната програма за профилирана подготовка по география и икономика във втори гимназиален етап и учебните планове за специализираните дисциплини в ОКС „Бакалавър“ на специалност „Регионално развитие“ в УНСС. Резултатите показват високо сходство между профилираното учебно съдържание в училище с надграждащото го академично съдържание в изследваната област. Изводите са в три направления. Първо, доказана е висока приемственост между изследваното училищно и академично съдържание. Вторo, aргументирано е предложение бакалаври от специалност „Регионално развитие“ да са квалифицирани за обучение на гимназистите в тази област. На трето място са очертани възможности за допълнителна квалификация на учителите по тези дисциплини със следдипломни образователни модули в областта на регионалното развитие и икономика. Темата е актуална, защото след реформата в средното образование вече два випуска зрелостници са държали матури по профилирана подготовка и са студенти в университетите.

Keywords: география и икономика; профилирано обучение; втори гимназиален етап; регионално развитие

Log in to read the full text

 

 

 

 

Exploring Entrepreneurial Readiness among University Students: Insights from a Preliminary Study

Lachezar Afrikanov

New Bulgarian University (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.07

Abstract. The entrepreneurial readiness of university students and graduates is the focus of this exploratory research, which is a component of the Erasmus+ AIM project. The study employs a questionnaire that has been specifically designed in accordance with the EntreComp framework. The questionnaire evaluated a variety of entrepreneurial readiness factors, such as market knowledge, ambition, and entrepreneurial zeal. The primary findings and conclusions of this article can be used to reevaluate and potentially improve the current entrepreneurship education programmes, including both academic and non-academic ones.

Keywords: entrepreneurial readiness; university students; Erasmus+ AIM project; EntreComp framework; entrepreneurship education; inclusive mentorship; Start-ups, innovation; economic development

Log in to read the full text

 

 

 

Другият като ценност в училище

Александър Кръстев

St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo

Pleven College of Pedagogy

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.08

Absract. Другостта и различието стоят в основата на света – такъв, какъвто сме способни да познаваме през сетивата си, и чрез тях да успеем да осмислим ролята и мястото си в него. Вярванията, които получаваме от своите близки, от учителите, образователните институции, обществото, формират и голяма част от ценностите, чрез които си обясняваме света и приемаме другия като ценност или заплаха. Потребността от подобряване и развитие на социално-емоционалните компетентности сред подрастващите е и повод за изследване на техните ценности, доколко умеят да ги прилагат на практика на нивото на компетентностите. Проведено проучване сред ученици в начален, прогимназиален и гимназиален етап на образование търси връзките между ценности и компетентности. Резултатите от изследването са насочени към общообразователните педагогически специалисти.

Keywords: ценности; училище; компетентности; социално-емоционални умения

Log in to read the full text

 

 

 

За нуждата от алтернативни подходи и задачи в преподаването по време на творческия процес при учениците в художествените училища

 

Ваня Годжелова

Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство

„Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив

https://doi.org/10.53656/ped2025-3.09

Absract. Статията разглежда проблема за липсата на изградена педагогическа структура, която да подпомага преподаването по време на творческия процес при учениците в гимназиалния етап на художествено училище. Този сложен период от развитието на художествената изразителност е индивидуален и не се подчинява на строго определени правила. Поради своята специфика той е предизвикателство за преподавателите и учениците. Успешното развитие на творческите способности е възможно само когато се създадат определени условия, които благоприятстват тяхното формиране. Именно в тази посока е нужно да бъдат концентрирани усилията на педагозите по изкуства. Това, което би могло да се предприеме за обогатяване, актуализиране и осъвременяване на образователния процес, е използването на доказаните педагогически методи и подходи, съчетани с нови идеи и практики.

Keywords:: творчески процес; алтернативни подходи; педагогически методи; учебни програми

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 1/2025, година XCVII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 1s – Special Issue / 2025, година XCVII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 2/2025, година XCVII

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Opportunities for Enhancing Mathematical Competence of Chinese Foreign Students in Ukrainian Higher Education through Language Proficiency

Next article

Ученици от Велинград спечелиха титлата в „Горски многобой“

Next article
Учениците от НПГГС „Христо Ботев” – Велинград, спечелиха призовите места в индивидуалното и в отборното класиране на Националното състезание „Горски многобой“ 2025

Ученици от Велинград спечелиха титлата в "Горски многобой"

Нов STEM център в Професионалната гимназия по дървообработване „Иван Вазов“ във Велинград ще подпомага обучението по природни науки, математика, технологии, инженерство и изкуство.

ПГД „Иван Вазов“ във Велинград откри STEM център

Училище за отличници

Училище за отличници

Последни публикации

  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Българските азбуки и чатджипити
  • „Аз-буки“ проведе семинар за публикуване на научни изследвания във ВТУ „Тодор Каблешков“
  • Снимка на броя: За глаголицата с обич
  • Над 48 000 зрелостници на матура по профилиращ предмет или по професия
  • Български учени привлякоха вниманието на Би Би Си
  • Български принос в космическо откритие
  • Премиера на книгата „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“
  • INSAIT събира у нас научен директор на НАСА и водещи световни учени
  • Националната агенция по оценяване и акредитация подписа споразумение с работодателите
  • Подобряват система от санкции в училище

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"