"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Pedagogika-Pedagogy Съдържание на сп. "Педагогика" 2014

Педагогика, година LXXXVI, книжка 6, 2014

от
17-06-2014
in 2014
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

SOUTH-WEST UNIVERSITY „NEOFIT RILSKI“ – RESEARCH ACTIVITY /
ЮГОЗАПАДЕН УНИВЕРСИТЕТ „НЕОФИТ РИЛСКИ“ – ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

Място на интерактивните методи на обучение в съвременното образование /
[The Role of Interactive Methods of Education in Modern Education] /

Добринка Тодорина, Dobrinka Todorina – стр. 807

 

 Log in to read the full text

Възпитание и превенция: концептуални и терминологични уточнения/
Upbringinig and Prevention: [Conceptual and Terminological Clarifications] /

Снежана Попова, Snezhana Popova – стр. 847

 

 Log in to read the full text

Интегрираното обучение на деца със СОП като предизвикателство пред учителите от общата образователна среда /
[The Integrated Education of Children with SEN as a Challenge for Teachers from the Mainstream Educational Environment] /

Пелагия Терзийска, Pelagia Terziyska – стр. 862

 

 Log in to read the full text

Науката за спорта (спортология) / [Science of Sport (Sportologiya)] /
Кирил Костов, Kiril Kostov – стр. 872

 

 Log in to read the full text

Възхвала на Еразъм: за един възможен прочит на „Възхвала на глупостта“ /
[Praise of Erasmus: a Possible Interpretation of ‘Praise of Folly’] /

Веска Гювийска, Veska Guviiska – стр. 888

 

 Log in to read the full text

Пролетаризация или професионализация – трудният избор на  учител- ската професия /
[Proletarianization or Professionalization – the Teaching Profession’s Difficult Choice] /

Емилия Божкова, Веска Вардарева, Emiliya Bozhkova, Veska Vardareva – стр. 899

 

 Log in to read the full text

Опитът на ФРГ в дуалната система на обучение и възможности за  използването му в нашата страна /
[German Experience in the Dual System of Training and the Possibilities of its Use in our Country] /

Елена Бояджиева, Elena Bojadshieva – стр. 911

 

 Log in to read the full text

RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Приложението на методологията на Общата европейска езикова рам- ка (ОЕЕР) за анализ на контекста на употреба на съвременния език /
[Applying the Methods of the Common European Framework of Reference for Languages (Cefr) to the Analysis of the Context of Use of a Modern Language] /

Бистра Дудева, Bistra Dudeva – стр. 927

 

 Log in to read the full text

Специфика на персонализираното учене в процеса на опознаване и стимулиране на интересите на учениците от началното училище към природата /
Specific of Personalised Learning in the Process of Knowing and Stimulating the Interests of Primary School Childern Towards the Nature /

Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova – стр. 940

 

 Log in to read the full text

BOOKS / КНИЖНИНА

Нова и полезна книга / [New and Useful Book] /
Божидара Кривирадева, Bozhidara Kriviradeva – стр. 951

 

 Log in to read the full text

READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 954

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 956


 МЯСТО НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ В СЪВРЕМЕННОТО ОБРАЗОВАНИЕ

Добринка Тодорина
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Abstract.. Представени са мястото и значението на интерактивните мето- ди в съвременното образование, теоретични  основи, равнища на проявление, класифициране и специфика, съчетание и избор, суот-анализ, предпоставки за ефективност, приложение в началното и във висшето училище, дидактиче- ски технологии за педагогическо взаимодействие в началното и във висшето училище.

Keywords: interactive methods, characteristic of the interactive methods, effectiveness of the interactive methods, conditions, application

THE ROLE OF INTERACTIVE METHODS OF EDUCATION IN MODERN EDUCATION

Abstract. The role and the importance of interactive methods in modern education is presented, their theoretical bases, levels of manifestation, classification and specificity combination and selection, SWOT analysis, conditions for effectiveness, use in elementary and high school, teaching technology for pedagogical interaction in elementary and high school.

Prof. Dobrinka Todorina, DSc
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“

нагоре


 ВЪЗПИТАНИЕ И ПРЕВЕНЦИЯ: КОНЦЕПТУАЛНИ И ТЕРМИНОЛОГИЧНИ УТОЧНЕНИЯ

Снежана Попова
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Abstract.. Основният акцент в проучването е върху концептуализирането на значението на възпитанието за превенцията на проблемното детско поведение. Настоящата разработка утвърждава идеята, че превантивните аспекти на въз- питанието са най-важната част от цялостната система за предпазване от антиобществени прояви. Акцентът върху ро лята на възпитанието като защитен фактор разширява обхвата на научния анализ, като вниманието се съсредоточава върху многообразните контекстуални възпитателни фактори, които доприна- сят за преодоляване на деструктивността, социалната агресия и междуличност- ните конфликти в общуването и подпомагат развитието на социалната компе- тентност и емоционалната устойчивост на подрастващите. Теоретизирането на функционалното предназначение на възпитателните взаимодействия в цялостната система за превенция на асоциалните прояви на подрастващите съдейства за постигане на по-цялостно и адекватно разбиране на въпросите, свързани с детските и юношеските проблемни поведения.

Keywords: upbringing, Bulgarian society, preventive aspects of upbringing, authoritarian upbringing, preventive programs

UPBRINGINIG AND PREVENTION: CONCEPTUAL AND TERMINOLOGICAL CLARIFICATIONS

Abstract. The main focus of the study is on the conceptualization of the importance of upbringinig for the prevention of child behavior. This paper confirms the idea that the preventive aspects of upbringinig are the most important part of the overall system to prevent anti-social behavior. The emphasis on the role of upbringinig as a protective factor extends the scientific analysis focuses on the diverse educational contextual factors that contribute to overcome the destructiveness, social aggression and interpersonal confl icts in communication and support the development of social competence and emotional stability of adolescents. Theorizing the function of educational interactions in the overall system to prevent antisocial behavior of adolescents contributes to achieving full and adequate understanding of issues related to child and adolescent problem behaviors.

Dr. Snezhana Popova, Assoc. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of  Pedagogy

нагоре


 ИНТЕГРИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ НА ДЕЦА СЪС СОП
КАТО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ПРЕД УЧИТЕЛИТЕ ОТ ОБЩАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА

Prof. Dr. Pelagia Terziyska
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Abstract.. В статията се извежда тезата, че интегрираното обучение е многостранно предизвикателство, чието проявление има различни аспекти. По- конкретно вниманието се насочва към съвместното обучение на децата в норма и децата със специални образователни потребности (СОП) като предизвикател- ство към учителите от общообразователната среда. Представят се възможни подходи, похвати и стратегии на работа, които учителят може да използва в ра- ботата си с учениците със СОП в условията на интегрираното обучение.

Keywords: children with special educational needs, mainstream educational environment, integrated education, challenge, teachers

THE INTEGRATED EDUCATION OF CHILDREN WITH SEN AS A
CHALLENGE FOR TEACHERS FROM THE MAINSTREAM EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Abstract. The article outputs the thesis that integrated education is a multilateral challenge, whose expression has different aspects. More specifically attention is given on the collaborative learning of children in norm and children with special educational needs (SEN) as a challenge to teachers in the mainstream school and kindergarden. The article presents the possible approaches, techniques and strategies of teaching, that the teacher can use in his work when he teaches children with SEN in  conditions of the integrated education.

Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“

нагоре


 НАУКАТА ЗА СПОРТА
(СПОРТОЛОГИЯ)

Кирил Костов
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Abstract..  Въпросът за това, дали има обособена самостоятелна наука за спорта, или с изучаването на тази социално значима човешка дейност се „за- нимават“ други науки, винаги е предизвиквал интерес и размисъл сред науч- ната общественост, проявяваща интерес към теорията и  практиката на спорта. В настоящата статия се прави опит да се „хвърли светлина“ върху тази диску- сионна проблематика, като с необходимите аргументи се защитава тезата, че социалният феномен „спорт“ (спортната дейност), в своята интегралност като реализация и резултат, в своята единност, като форми, средства и методи за тренировка, в своята същност, като специфична част от личните и социални- те активности на човека, проявени, най-общо казано, като спортна активност, се изучава (изследва) цялостно и задълбочено от „единната спортна наука“ – спортология.

Keywords: sportologiya, methodology, research, scientific knowledge

SCIENCE OF SPORT
(SPORTOLOGIYA)

Abstract. The question of whether a separate science of sport exists or studying this socially important human activity is a matter studied by other sciences, has always evoked interest and refl ection among the scientific community that has interest in the theory and practice of sport. This article is an attempt to explain, to clear this controversial issue, as with the help of the necessary arguments we defend the thesis that social phenomenon “sport” (sports activities) in its integrality as implementation and result, in its unity as forms, means and methods of training, in its essence, as a specific part of the personal and social activities, developed, generally speaking, as a sports activity, is studied (is explored) completely and thoroughly by “united sports science” – sportologiya.

Prof. Kiril Kostov, DSc
Department of Theory and Practice of Physical Education
South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


 ВЪЗХВАЛА НА ЕРАЗЪМ: ЗА ЕДИН ВЪЗМОЖЕН ПРОЧИТ НА „ВЪЗХВАЛА НА ГЛУПОСТТА“

Веска Гювийска
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Abstract.. Научният текст е теоретичното проучване през времето на  култово- то произведение „Възхвала на глупостта“ на известния европейски мислител от XV век Еразъм Ротердамски. Прочитът е направен чрез аналогии с модернистич- ни и постмодернистични теории и автори. Целта е да се направи връзка между предходници и последователи, където минало и бъдеще непрекъснато разменят местата си в хода на интерпретация и позволяват случването на херменевтичния кръг по проблема за „мисленето“. Последното е интерпретирано в контекста на „Възхвала на глупостта“, където „глупостта“ не е отрицание на „мисленето“, а нейно продължение като идеология на човешкото общество, независимо от исто- рическите епохи и ситуации. Като идеология,  „глупостта“ прониква във всички обществени сфери и създава предпоставки за самоотричането на личността.

Keywords: common sense, intelligence, morality, institutions, socialroles, education, irony, social satire, thinking models, criticism

PRAISE OF ERASMUS: A POSSIBLE INTERPRETATION OF „PRAISE OF FOLLY”

Abstract. This scientific text is a theoretical study through time of the well- known work ‘Praise of Folly’ by the famous European scholar Erasmus of Rot- terdam (15th century A.D.). The analysis is made through comparison by analogy with modern and postmodern theories and authors. The aim is to make a connection between the predecessors and their followers where the past and the future con- stantly change their places in the process of interpretation and allow the occurrence of the hermeneutic circle of the problem of ‘thinking’. Thinking is being interpreted within the context of ‘Praise of Folly’ where folly is not the antipode of thinking but its natural continuation in the ideology of human society regardless of historical times and situations. As an ideology , folly exists in all spheres of society and thus creates the prerequisites for self-denial of the individual.

Dr. Veska Guviiska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“

нагоре


 ПРОЛЕТАРИЗАЦИЯ ИЛИ ПРОФЕСИОНАЛИЗАЦИЯ – ТРУДНИЯТ ИЗБОР НА УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ

Емилия Божкова
Веска Вардарева
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Abstract.. Водещата теза е свързана с интерпретирането на учителския труд и професия от педагогическа и социално-антропологическа гледна точка. Според степента на свободната професионална инициатива на субектите на училищната институция се анализират аспекти и модели, определящи стату- та, функциите и съдържанието на подготовката, квалификацията и непрекъс- натата подготовка на учителите. Дискутират се ефекти от демократизацията на учителската професия, алтернативността и възможностите за развитието Ӝ. Отбелязват се политическият и финансовият дискурс към проблема и бързите промени на пазара на труда. Акцентира се върху спецификата на училищното образование и квалификационните процеси, като се посочват допълнителни отражения, свързани с промяната на условията на педагогическия труд.

Keywords: teaching profession, professionalization, politicization, model of minimal competence, model of open professionalism

PROLETARIANIZATION OR PROFESSIONALIZATION – THE TEACHING PROFESSION’S DIFFICULT CHOICE

Abstract. The main thesis of this article is closely examining the issue of interpreting the individual teachers’ work and teaching as a profession on the whole. The paper explores these from their pedagogical aspect but also examines them in terms of an socio-anthropological manner. Furthermore, according to the degree of the individuals’ freedom of choice in their professional initiative, a great number of particular aspects and models in the educational field are examined in-depth. More specifically, those are defining the statute, the functions and the content of the instruction in addition to describing the qualification and the continuing professional training of the individual pedagogues. What is more, the consequences of the long-term democratization process on the teaching profession itself also discussed here, as well as, its future possible path of development. In addition of exploring the ways in which the profession could develop, information of its alternatives is also presented in this article. Moreover, the main issue here is also approached through including it in the political and economic discourse, in turn, assessing the rapid but of tremendous importance effects of the market-economy change. In this paper, the particularities of the elementary, secondary and vocational education are strongly emphasized, more specifically, by pointing out additional complications and refl ections relating to the changes in the conditions of the pedagogical profession. Similarly, the qualification processes are also taken into account.

Dr. Emiliya Bozhkova, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilsky”

Dr. Veska Vardareva, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilsky”

нагоре


 ОПИТЪТ НА ФРГ В ДУАЛНАТА СИСТЕМА НА ОБУЧЕНИЕ И ВЪЗМОЖНОСТИ
ЗА ИЗПОЛЗВАНЕТО МУ В НАШАТА СТРАНА

Елена Бояджиева
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria

Abstract.. Статията представя основните характеристики, предимствата и недостатъците на дуалната система на обучение в Германия. Разгледани са първите стъпки в нейното частично прилагане в България на базата на опита от сътрудничеството между три професионални гимназии и три предприятия (двe от които германски, работещи в нашата страна). Посочени са съществува- щите препятствия от юридически, финансов и друг характер.

Keywords: dual training system, advantages, disadvantages, partial implementation in Bulgaria, legal, financial obstacles

GERMAN EXPERIENCE IN THE DUAL SYSTEM OF TRAINING AND THE POSSIBILITIES OF ITS USE IN OUR COUNTRY

Abstract. The article presents the main features, advantages and disadvantages of the dual training system in Germany. The first steps in its partial implementation in Bulgaria are discussed, based on the experience of cooperation between the three professional schools and three businesses (two of them German). The existing legal, financial and others types of barriers are indicated.

Mrs. Elena Bojadshieva, Assist. Prof.
Department of International Economic Relations
Faculty of Economics
South-West University „Neofit Rilski“

нагоре


 ПРИЛОЖЕНИЕТО НА МЕТОДОЛОГИЯТА НА ОБЩАТА ЕВРОПЕЙСКА ЕЗИКОВА РАМКА (ОЕEР)
ЗА АНАЛИЗ НА КОНТЕКСТА НА УПОТРЕБА НА СЪВРЕМЕННИЯ ЕЗИК

Бистра Дудева
Medical University of Sofia   

Abstract.. Методологията на ОЕEР за анализ на контекста на употреба на съвременните езици предлага подходящи средства за детайлно описание на определена област на контекста. Разглежда се приложението Ӝ при анализ на по-сложна езикова дейност, при която употребата на езика е свързана с при- покриване на повече от един домейн на контекста. Получената информация може да се обогати с данните от анализа на потребностите. На тази основа може да се изработи Контекст на комуникативните приоритети на ползвателя на дадения съвременен език. Това дава възможност за изработване на по-ефективни учебни задачи и програми, особено за целите на висшето образование и обучението през целия живот.

Keywords: Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), methods, modern languages, context

APPLYING THE METHODS OF THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES (CEFR)
TO THE ANALYSIS OF THE CONTEXT OF USE OF A MODERN LANGUAGE

Abstract. CEFR methodology for the analysis of the context of the use of modern languages   offers appropriate means for a detailed description of a particular area of c  ontext. Its application to the analysis of more complex verbal activity, in which language use is connected to the overlap of more than one context domains, is discussed. The obtained information can be enriched with needs analysis data. On this basis the Context of Communication Priorities of the user of a modern language can be designed. This allows for the development of more effective language tasks and curricula, especially for the purpose of higher education and lifelong learning.

Dr. Bistra Dudeva, Assoc. Prof.
Center for Language Training,
Physical Education and Sports
Medical University
Sofia, Bulgaria

нагоре


 СПЕЦИФИКА НА ПЕРСОНАЛИЗИРАНОТО УЧЕНЕ В ПРОЦЕСА НА ОПОЗНАВАНЕ
И СТИМУЛИРАНЕ НА ИНТЕРЕСИТЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ КЪМ ПРИРОДАТА

Иванка Кирилова
Union of Scientists in Bulgaria

Abstract.. В статията се разглежда въпросът за същността и особеностите на персонализираното учене. Посочени са и ключови моменти на персонализи- раното учене, които подпомагат планирането на обучението и пълноценното участие на децата в него. Предложени са конкретни методически варианти, свързани с приложението на персонализираното учене, и са посочени неговите предимства в процеса на опознаване на природата.

Keywords: personalised learning, primary science education

SPECIFIC OF PERSONALISED LEARNING IN THE PROCESS OF KNOWING AND
STIMULATING THE INTERESTS OF PRIMARY SCHOOL CHILDERN TOWARDS THE NATURE

Abstract. The article considers the issue of the nature of personalised learning. Key moments of the personalised learning are pointed out, which facilitates planning the educational process and the active children’s participation. Some concrete methodological options, related to the application of personalised learning are suggested and its advantages in the process of primary science education are outlined.

Dr. Ivanka Kirilova
Union of Scientists in Bulgaria

нагоре


НОВА И ПОЛЕЗНА КНИГА

Dr. Bozhidara Kriviradeva, Assoc. Prof.
Sofia University

Вяра Гюрова, Вася Делибалтова „Мениджмънт на процеса на обучение“, Габрово, Екс-Прес, 2014, 186 с.

Absract. Статията представя съдържанието на книгата на В. Гюрова и В. Делибалтова от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ „Мениджмънт на процеса на обучение“ (2013). Книгата съдържа интересни теоретични постановки, свързани с организирането, реализирането, ръководството, контро- ла и оценяването в образователния процес на деца и възрастни учащи се.

Кeywords: educational process, adult learners, students, teachers, teachers of adult learners, leader, manager

NEW AND USEFUL BOOK

Abstract. The article presents the content of the book “Management of educaional process”, written by Prof. Vyara Gyurova and Assoc. Prof. Vasya Delibaltova, Faculty of education, Sofia University “St. Kliment Ohridski”. The book reveals some interesting theoretical approaches about organization, contentment, management, control and evaluation in education of children and adults.

Dr. Bozhidara Kriviradeva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVI, книжка 1, 2014 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVI, книжка 2, 2014 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVI, книжка 3, 2014 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVI, книжка 7, 2014

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Професионално образование, година XVI, книжка 3, 2014

Next article

History, issue 3/2014, Volume 22

Next article

сп. "История", книжка 3, година XXII, 2014

„Европейско кенгуру“ има своите победители

„Европейско кенгуру“ има своите победители

За учебниците да се конкурират авторите

За учебниците да се конкурират авторите

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"