
Млади предприемачи създадоха мобилно ВЕИ съоръжение, което комбинира силата на водата и слънцето, за да произвежда чиста енергия навсякъде и по всяко време. FloatTech Energy се състои от три вида възобновяеми енергийни източници: водни турбини, ветрогенератори и слънчеви панели, които я правят сто процента ефективна и независима. Това е нашият принос към света, който мечтаем да видим, казват учениците от ПГ по икономика и управление „Елиас Канети“ в Русе, автори и реализатори на идеята.
Екипът от визионери вярва, че енергията на природата е неограничен ресурс, който заслужава да бъде използван по интелигентен и екологичен начин.
Мисията на учениците е да намалят екологичния отпечатък,
като същевременно осигурят енергийна независимост и ефективност на всяко домакинство и бизнес.
Разработеният от тях продукт бе представен на Панаира на тренировъчните компании в Пловдив.
116 учебни фирми и близо 800 ученици от България, Сърбия и Черна гора демонстрираха умения в реална бизнес среда
по време на „ТФ фест“ в Пловдивския панаир. Организатори на 28-то издание на форума са Институтът по образование към МОН, Центърът за учебно-тренировъчни фирми и сдружение „Българска тренировъчна централа“.
ВЕИ съоръжението представлява статичен понтон, който може да се прикрепя към плавателни съдове за лесно придвижване към избрана от клиента локация за производство на електроенергия. То е проектирано за поставяне в бързи реки. Приблизителната мощност на централата зависи от течението и метеорологичните условия, по приблизителни изчисления би произвеждала 3,600 KWh. В кухината на плавателния съд са разположени батериите и цялата електроинсталация. Към корпуса са прикрепени три водни турбини, ветрогенераторите са закрепени към стоманени профили, а по цялата повърхност на съоръжението са разположени 30 слънчеви панела.
Роботизирана оранжерия, която може почти сама да отглежда ягоди, билки и микрорастения са създали учениците от Земеделската професионална гимназия „Климент Тимирязев“ в Сандански. Предприемачите от учебната компания поясниха, че оранжерията е снабдена със сензори за влага, кислород и светлина, има датчици, вентилатор и поливна система.
На щанда на „Голдън хилс банк“ на Националната търговска гимназия в Пловдив се предлагаше монета по повод 115 г. от основаването на училището, които се отбелязват през настоящата година. Тя е от злато, тежи 30 г и въпреки цената от 6450 лева, настоящи и бивши ученици и учители масово я поръчвали, за да запазят спомена за любимата гимназия. Впечатлени от филма „Легенда за любовта“,
младите банкери разработили и монета с лика на Гунди.
Продажната цена на възпоменателната монета с лика на футболиста Георги Аспарухов бе 4820 лева.
Татуировки на посетителите с вдъхновяващи послания и флорални мотиви поставяха учениците от друга компания на НТГ-Пловдив – „Статус: Къна и татус“.
Варненската търговска гимназия презентира своята „Книга за бягство“. В картонен макет на голяма разгърната книга е вграден таблет, на който може да се прочетат откъси от произведения от българската класика. Различното от оригиналите е, че това са книги игри. Читателят може да избере дали да продължи да следва авторовия текст или да прочете измислено от учениците продължение. В „Балкански синдром“, например, се появява извънземно, което отвежда Математика на своята планета и му показва басейн с лава. Андреа Илиева, която дописва историите, казва, че идеята й е да провокира интереса към четенето сред своите връстници и че няма предварителен план, а се оставя на въображението си. Измислила е алтернативни финали на разказите „Индже“ и „Албена“, на „Ян Бибиян“ и „Гераците“.
Участниците осъществяваха дейности в различни сфери: недвижими имоти, банкова дейност, застраховане, търговия на едро и дребно с различни хранителни и нехранителни стоки; туристически услуги и хранене; информационни технологии и реклама; консултантски услуги, счетоводство; производство; образование и други.
В рамките на форума се проведе кръгла маса за ръководители на тренировъчни фирми
на тема: „Практическо прилагане на обвързването на корпоративната социална отговорност и социалното предприемачество“, както и конкурс по счетоводство на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
По време на Панаира се проведоха 16 конкурса, сред които за най-добър щанд, екип и професионално обслужване, каталог и рекламни материали, уеб сайт, презентация, защита на интелектуалната собственост, сътрудничество с фирма ментор, Мис и Мистър ТФ ФЕСТ. Част от конкурсите са по задания на реалния бизнес.
Награди на ТФ ФЕСТ 2025
Комплексно представяне
Първо място: „Монд де Шокола“, НТБГ – София
Второ място: „Шел Хевън“, СУ „Асен Златаров“ – Шабла
Трето място: „Роял Инвестмънт Банк“, НТБГ – София
Мис и мистър ТФ ФЕСТ 2025
Мис ТФ Фест: Калина Икономова, „Еверест банк, НТБГ – София
Мистър ТФ Фест: Петко Петков, „Пълдин Травел“, МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив
Най-добро професионално обслужване в електронна среда
„Заимов Роуз“, Професионална гимназия „Генерал Владимир Заимов“ – Сопот
Най-добър щанд
„Сладкото на баба“ – ВТГ „Георги Стойков Раковски“ – Варна
Най-добър каталог
„Сърце и лапа“ – Търговска гимназия, Бургас
Най-добри рекламни материали
„КУЛТУРЕР“ – ВТГ „Георги Стойков Раковски“ – Варна
Най-добър уебсайт
Първо място: „Нутри Нътс Холлоу“, ВТГ Г. С. Раковски – Варна
Второ място: „ПЪЛДИН ТРАВЕЛ“ – МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив
Трето място: „Адреналайнър 24“, Национална търговска гимназия – Пловдив
Най-добра презентация
Първо място: „3PПАК“, 101. СУ „Бачо Киро“ – София
Второ място: „Интенс Инс“, НТБГ – София
Трето място: „ЛиаВи“, 101. СУ „Бачо Киро“ – София
Защита на интелектуална собственост
Първо място: „Шел Хевън“, СУ „Асен Златаров“ – Шабла
Второ място: „Туропак“, Средно училище с езиково обучение „Александър Сергеевич Пушкин“ – Варна
Трето място: „Индиго“ – ВТГ „Георги Стойков Раковски“ – Варна
Най-добро сътрудничество с фирма-ментор
Първо място: „Инста ПОС“, 101. СУ „Бачо Киро“ – София, с ментор Инста ПОС ООД
Второ място: „ЛиаВи“, 101. СУ „Бачо Киро“ – София, с ментор „Беркер Интернешънъл“ ЕООД
Трето място: „ВИЗУАЛИТИ“, 56. СУ „проф. Константин Иречек“ – София, с ментор „Пеймънт Секюрити“ ЕООД
Най-добро промоционално видео
Първо място: „Мегамик“, 101. СУ „Бачо Киро“ – София
Второ място: „Вкусът на Филма“, Професионална гимназия по икономика „Алеко Константинов“-Кърджали
Трето място: „Ирис фото Арт“, 101. СУ „Бачо Киро“ – София
Академия корпоративна социална отговорност
Първо място: „Индиго“, ВТГ „Г. С. Раковски“ – Варна
Второ място: „СТАТУС – КЪНА &ТАТУС“, НТГ – Пловдив
Трето място: „Дерби Джуниър“, НТБГ – София
Най-активна чуждестранна фирма
Първо място: Trag vječnost, JU SEŠ „Mirko Vešović“, Подгорица, Черна гора
Грамота за дебют
Първо място: Extra style, Ekonomska skola, Пирот, Сърбия
Специални награди на Международен панаир – Пловдив, за висок професионализъм и комплексно представяне
„Касабра НТГ“ – НТГ-Пловдив
„Статус – Къно и Татус“ – НТГ-Пловдив
„Елементал Воядж“ – ПГИУ „Елиас Канети“ – Русе
„Монд де Шокола“ – НТБГ-София
Garden Gerbs – JU SES Mirko Vesovic, Подгорица, Черна гора
Специални награди на Международен панаир – Пловдив, за дизайн на щанд
„ЗОО – ЗИП“ – ВТГ „Г. С. Раковски“ – Варна
Специални награди на Международен панаир – Пловдив, за атрактивно представяне
„Книга на бягството“ – ВТГ „Г. С. Раковски“-Варна
Специални награди на Международен панаир – Пловдив, за най-интересен предмет на дейност
„Шел Хевън“ – СУ „Асен Златаров“-Шабла
Конкурс за социална иновация – Министерство на труда и социалната политика
Първо място – „Елементъл Воядж“, ПГИУ „Елиас Канети“ – Русе
Второ място – „Терапия Джуниър“, ЧПГ по банково дело, търговия и финанси – София
Трето място – „Терабокс ЗПГ“, ЗПГ „Климент Тимирязев“-Сандански
Трето място – „Пълдин Травел МГ“ , МГ „Кирил Попов“ – Пловдив
Специална награда – „Индиго“, ВТГ „Г. С. Раковски“ – Варна
Най-добър дигитален маркетинг, конкурс на SiteMedia:
Първо място: „ФЛОАТТЕХ ЕНЕРДЖИ“, Професионална гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ – Русе
Второ място: „ТЕРАБОКС ЗПГ“, ЗПГ „Климент Тимирязев“ – Сандански
Трето място: „Бенямисимо Джуниър“, НТБГ – София
Instagrammy, конкурс на Unify, „Образование за теб“
Първо място: „Кафе Естрима“, ТГ – Бургас
Второ място: „Голдън Хилс Банк“, НТГ – Пловдив
Счетоводство – конкурс на Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Първо място: Виктория Тодорова, ПГИ – Перник
Второ място: Катерина Адова, ВТГ „Г. С. Раковски“ – Варна
Трето място: Йоанка Иванова, ПГИ – Перник

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg