"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Нова структура на училищното образование най-рано след две години

Стела Маринова от Стела Маринова
26-06-2025
in Новини 2025
A A
Снимки – Олег Попов

„Във всички случаи през следващите две години ще работим по настоящата образователна структура. Дори и да се вземе решение за нова структура тя ще бъде въвеждана поетапно. Промените ще касаят преди всичко кога се завършва основно образование. Няма да променяме други основни параметри на образователната система – колко години да се учи или кога да се започва училище“, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след проведения национален форум на тема: „Образователната структура в системата на училищното образование“.

Според него изминалите девет години от влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното и образование са достатъчни да бъде направен анализ на образователната структура. В момента обучението в начален етап е от I до IV клас. От V до VII клас е прогимназиален етап, в края на който децата придобиват основно образование. Гимназиалният етап е 5 години, като е разделен на два етап – от VIII до X клас е първи гимназиален, а от XI и XII – втори.

По думите му е намерен балансът в I клас да се постъпва на 7-годишна възраст, а по желание от страна на родителите – на шест години,

както и училищното образование да продължава 12 години.

Министърът увери, че няма да се бърза с вземането на решения. Ще бъде дадено достатъчно време за провеждането на необходимите дискусии по темата: „Решението трябва да се вземе от Народното събрание, тъй като структурата е регламентирана в Закона за предучилищното и училищното образование“, допълни Вълчев.

Той подчерта, че при обсъждане на образователната структура е необходимо да се вземе предвид и съществуващото институционално състояние.

„Имаме голям брой гимназии. Ако гимназиално образование се започва от Х клас, означава да изпразним гимназиите на 60% от сегашния брой ученици. Опцията за избор на основно образование след IX клас е лимитирана от институционалното състояние и от това съображение“, смята министърът.

В същото време, преди  влизането в сила на настоящия Закон за предучилищното и училищното образование основно образование се придобиваше в VIII клас.

„Сравнително много по-лесно можем да променим завършването на основното образование след VIII, отколкото след IX клас. Това също ще намали учениците в гимназиите, но ще се върнем към предишната структура“, добави Вълчев. По думите му, вариантът, в който

начално образование се придобива в IV клас, основно – в VIII клас, а след това продължава гимназиалното обучение, би бил най-подходящ.

Той уточни, че дори и да има промяна в образователната структура, езиковите гимназии, както и училищата, които след VIII клас осъществяват обучение на чужд език по всички предмети, ще продължат да имат възможност да провеждат подготвителен клас.

Министърът отбеляза още, че проблем с това, че много училища извън тези, които осъществяват обучение на чужд език по всички останали предмети, са избрали рамкови учебни планове с интензивно изучаване на език. А обучаващите се по тях ученици не изучават нито един час природни науки в VIII клас, за да може 18 от 32 часа да учат език.

„Голяма част от учениците влизат в подобни паралелки, знаейки език, но започват от нулата и учителите казват, че на практика половин година нищо не учат. Тоест, от една страна, имаме по-малко учебно време, от друга – го натоварваме с повече часове, а от трета – пропускаме половин учебна година за тези ученици. Езиковата подготовка трябва да има различен старт и учениците, които знаят език, да не започват от нула, за да я няма тази загуба на време“, коментира Вълчев. И допълва, че тепърва ще се водят разговори.

В рамките на форума бяха представени и два анализа. Проф. Николай Попов от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ представи сравнение на структурите на училищните системи в 37 европейски страни, а директорът на Института по образованието проф. Галин Цоков – анализ на продължителността на основното образование в България в сравнителен план с Европейския съюз и сред страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Оказва се, че България е единствената сред 37-те страни, в която основното образование приключва само след 7 учебни години – до VII клас.

Най-често – в 21 държави, то продължава 9 години. По отношение на страните от ОИСР, в 15 от 27 основно образование се придобива след обучение в рамките на 9 години. Като анализът сочи, че по-дългият период води до по-равномерни постижения и по-малки разлики между групите ученици. В същото време, по-ранното профилиране води до по-ниски резултати, а при по-краткото основно образование и ранно разделяне се наблюдава тенденция към понижаване на средното ниво.

Разлики има и в начините за формулиране на задължителното училищно образование. Само у нас е регламентирано, че училищното обучение е задължително до 16-годишна възраст, докато в останалите страни то е обвързано с достигане на определен клас или степен. Най-често – в 13 от 37-те държави, то продължава 9 години.

Данните сочат още, че в България часовете, в които учениците се обучават до придобиване на основно образование, са значително по-малко.

При нас са 4235 часа, които са разпределени в седем класа, а средно в страните от ОИСР са 7634 часа, разпределени в девет класа. „Това е свързано и с класовете, и с това, че сумарно ние имаме по-малко часове в една учебна година“, коментира министър Вълчев.

Министърът коментира и дискусионните теми около предложените промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които са на обществено обсъждане до 29 юни.

„Имаме намерение да го вкараме в Народното събрание до средата на юли, така че продължаваме следващата седмица с обсъжданията и отразяването на корекции. Получили сме голям брой становища“, каза той.

По думите му, голяма част от предложенията са обсъждани дълго време, като по някои никога няма да се постигне съгласие.

И даде пример с темата дали да се повтаря I и IV клас. „Ако едно дете не знае български на изхода на I клас, най-добре е да продължи да учи български, защото в момента имаме ученици, които ги пускаме да учат всички останали предмети на български език, без да знаят български език. Затова сме въвели езиковата интеграция“, разясни Вълчев.

Дискусионна тема е и въвеждането на предмета „Добродетели и религии“. Министърът посочи, че тя е обсъждана достатъчно и ще оставят на народните представители да решат дали предметът да бъде въведен в образователната система. „Ако с нещо не са съгласни народните представители, аз самият ще го оттегля“, категоричен е Вълчев.

Той обясни, че от предложение промени

със сигурност ще отпадне идеята за сключване на споразумения между училищата и родителите като допълнителна форма за осъзнатост на правата и задълженията

на родителите и на учениците. „Такава форма има в някои училища. Ние решихме да я въведем като добра практика, но осъзнаваме, че ще доведе до допълнителна тежест. Давам това като пример, че със сигурност ще преосмислим някои неща. В Народното събрание също ще бъдат преосмислени част от темите“, каза министърът.

Становища са изразени и относно ролята на родителите при избора на форма на обучение на децата със специални образователни потребности. „Вече сме направили корекция в проектозакон, но тя ще бъде видима по-късно. Това, което ще направим като промяна, е формата на обучение да се решава съвместно от родители и училищния екип. Ако има различия, арбитър да бъде регионалният екип. В краен случай, Министерството може да разгледа всеки един случай. Трябва да подходим в интерес на детето“, коментира Вълчев.





Your Image Description

Свързани статии:

Близо 1000 учители се включват в майсторски класове и надграждат умения Министър Цоков: Технологиите няма да заменят ролята на лидерите в образователните институции Още шест лаборатории за образователни иновации Най-големи икономически загуби ще търпим в бъдеще, ако не съумеем да захраним индустриите с нужните им кадри.“ Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с Българска браншова камара – машиностроенеМОН развива диалога с бизнеса

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Закон за предучилищното и училищното и образованиеКрасимир Вълчевминистърпроф. Галин Цоковпроф. Николай ПоповРепортеручилищно образованиефорум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“

Последни публикации

  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици
  • Емоции от първата ученическа екскурзия
  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"