
Александра Атанасова от XIВ е избрана от своите преподаватели по български и по английски език за един от представителите на Езиковата гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“ в Хасково в 18-ия конкурс за млади преводачи на Европейската комисия.
В началото се притеснява, тъй като няма много опит в превода. Текстът, с който родните ученици трябва да покажат езиковите си знания, е под формата на диалог. Затова съдържа много разговорни изрази и идиоми.
„Притеснях се, че може да не съм разбрала съвсем точно какво иска да каже героят. Но всичко останало в текста беше добре познатият ми английски език. Първоначално не бях уверена, че имам шанс да спечеля. Но колкото повече наближаваше моментът да обявяват победителите, толкова повече се надявах да съм аз. Донякъде вярвах, че е възможно, защото смятах, че съм се доказала“, казва националният победител пред „Аз-буки“.
По учебна програма Александра изучава английски език от II клас. По-активната ѝ дейност в сферата обаче започва в гимназията. В VIII клас е приета в паралелка с интензивно изучаване на английски и немски език.
И усилията, които полага, дават резултат.
Още в IX клас ученичката защитава ниво С2 на Кеймбридж по английски език с максимален брой точки. Знанията и уменията, които показва, са над нивото, което трябва да покрие дори в XI клас – В2.
„В Езиковата гимназия получих възможността да участвам в състезания и други конкурси. Въпрос и на личните умения на човека е. Често ми казват, че ми вървят езиците. Имам по-голяма възможност да развия това свое умение, защото ми е по-лесно“, смята ученичката.
Всъщност към момента
Александра владее на различни равнища седем езика.
Главно се занимава с английски и немски, които изучава в клас, както и с руски и турски език. Покрай лични начинания и интереси навлиза и в португалския, японския и китайския. Тях изучава сама.
„Курсовете най-често са по формат, който е сходен на училищния, а аз уча по-разчупено. Не мога да седна над учебника и да наизустя граматиката“, споделя младият полиглот.
Писането на думи, което често учителите дават за домашно, също не работи при нея.
„Има деца, които запомнят от преписване. Аз обаче, ако не съм използвала дадена дума в изречение, няма да запомня как се пише и произнася. Затова учителите трябва да са по-гъвкави. Езикът не е еднаква система за всички“, коментира ученичката.
Александра определя езика като изкуство, а не като наука.
Затова, по думите ѝ, няма как да се очаква всеки човек да осмисля и да разбира дадено правило, дума или принцип на действие по един и същ начин. Според нея има по-подходящи начини за изучаването на нови езици в училище.
„Учебните часове по езиците трябва да бъдат насочени в по-голяма степен към разговорните възможности на учениците. Чрез говорене и слушане да разбират какви са правилата в езика, вместо да ги преписват и да ги научават наизуст – казва единайсетокласничката. – Хората трябва да имат свобода за артистизъм и говорене, без да се притесняват, че ще направят нещо по неправилен начин.“
Основният ѝ принцип при изучаване на езици е да поема голям обем от данни и информация – да гледа филми, да чете книги, да слуша музика. Има плейлист само с чуждоезични песни. Често от тях вади текстовете на хартия и си записва думите, които не са ѝ познати.
„Така имам думите, дадени в контекст, употребени от истински човек, който говори съответния език. Затова много от книгите, които чета на чужд език, вътре са подчертани. Ограждала съм, лепяла съм листчета с превод и пояснения. Така най-лесно запомням думите“, посочва Александра.
Отскоро започва да се интересува и от
възможностите, които изкуственият интелект дава за изучаването на нов език.
Използва го при подготовката си по немски език, прилагайки свой метод на работа.
„Казвам на ChatGPT да ми зададе например 20 въпроса на немски език, и отговарям на тях един по един. След това питам дали имам грешка или кой израз би бил по-правилен. Така го използвам като практика – писмена и разговорна, без да ангажирам истински човек да отговаря“, споделя ученичката.
По думите ѝ, е удобно, защото изкуственият интелект не задава странични въпроси, не се изморява, няма нужда от почивка и може да се използва по всяко време на денонощието.
Според Александра познанията в езика няма как да бъдат забравени. Те по-скоро „ръждясват“. „Познанията в езика никога не изчезват, но в един момент закърняват. Но така е и с всяко друго умение – ако човек няма практика, постепенно го забравя“, казва тя.
Александра има разностранни интереси.
През последните години печели националната олимпиада по английски език, има и трето и шесто място на международната. Класира се и за национални кръгове на олимпиадите по български език и философия, стига и до трето място в страната по математическа лингвистика.
Тази учебна година постепенно минават областните кръгове на олимпиадите, като очаква да се класира и за националните.
„Най-ценните неща, които ми предстоят, са хипотетичното ми класиране на международните олимпиади по лингвистика и по английски език, които са през лятото. Изчистила съм си задачите дотогава, за да мога да се подготвя, ако имам възможността да участвам“, казва ученичката.
По думите ѝ, участието в състезанията е свързано с характера.
„Трудолюбива съм и когато реша, че искам да направя нещо, просто сядам и го правя. Когато ми е интересно, искам веднага да седна, да чета, да се подготвям, защото ми е приятно да участвам в състезания – разказва Александра. – Обичам сладкото напрежение, преди да ми дадат теста. Затова се подготвям с желание. Когато човек изгради в съзнанието си подготовката за олимпиади като нещо интересно и приятно, няма как да му омръзне.“
Естествено, като изявена ученичка, често учителите я подтикват да участва в различни състезания. Но след като в IX клас изпада в ситуация да се яви на десет олимпиади, за свое собствено добро вече започва да стеснява кръга от изяви.
Миналата година участва и в четириседмичната програма Benjamin Franklin Transatlantic Fellowship и заминава за Университета „Пърдю“ в Индиана, САЩ. Определя възможността като най-голямото приключение, което е преживявала. Общо 55 деца от Европа и САЩ обменят опит от собствените си държави и споделят какво искат да променят в тях.
„Беше интересно. Програмата беше полезна. Научих и много неща за себе си. Разбрах, че мога да бъда много самостоятелна, когато реша, и веднъж преодолея ли страха си да потегля сама, нищо не може да ме прекърши“, разказва ученичката.
От началото на тази учебна година
Александра е председател на Ученическия съвет в Езиковата гимназия в Хасково.
Поставила си е за цел тя да не бъде просто сграда, в която учениците отиват, а да имат усещането за общност. Желанието ѝ за това се поражда след разговори с бивши възпитаници на Езиковата по повод проект на Ученическия съвет.
„Виждам, че преди 20 – 30 години са се чувствали като общност. Искам постепенно да възвърна това и при нашите випуски. Затова голяма част от дейностите на Ученическия съвет са с цел да провокират учениците да се чувстват част от семейството на Езиковата, а не просто като ученици в нея“, споделя Александра.
Въпреки подготовката си за олимпиади и дейностите с Ученическия съвет тя организира времето си така, че за всеки ден да има и няколко часа за неща, които ѝ носят удоволствие. Затова има и много хобита – народни танци, плуване, подрежда и колекционира пъзели на Рубик, чете, пише, опитва се да свири на китара и да пее.
Всичко това логично предизвиква и въпроса накъде ще насочи усилията си за житейска реализация. Отговаря, че все още не е решила каква иска да е бъдещата ѝ професия. Но вярва, че ще бъде свързана с езици. „Те винаги са били най-голямата ми страст и най-близо до сърцето ми. Затова може би ще се насоча към нещо, свързано с преводи, редакция или може да стана писател. Очаквам да изненадам самата себе си след години“, казва с усмивка талантливата ученичка.
Дeян Янев, директор на Езикова гимназия – Хасково:
„Учениците и учителите ни влагат много труд, старание, любов към обучението по чужди езици. Имат и висока мотивация. Тайната на успехите ни е, че не се ограничаваме само в рамките на учебните програми и даваме възможност на учениците ни да развиват способностите си.
Програмата ограничава Александра и ученици като нея, които са напреднали в изучаването на езиците, в рамките на ниво В2. Затова на таланти като тях трябва да се възлагат допълнителни задачи, с тях да се работи след часовете, за да могат да продължат да се развиват и да надграждат знанията си. Учителят на Александра – Димитър Енчев, е работил допълнително с нея.
Средата в училище е подкрепяща. Даваме възможност на децата да развиват своите таланти и да се изявяват в различни сфери. Имаме богатство от извънкласни дейности.“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg