"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 36, 11 - 17.09.2025 г.

Валентина Камалиева, началник на РУО – Бургас: Усилията ми ще са насочени към насърчаване културата на учене и взаимодействието с родителите

Донка Тънкошиева от Донка Тънкошиева
11-09-2025
in Брой 36, 11 - 17.09.2025 г.
A A
Снимка Личен архив

Валентина Камалиева е завършила висшето си образование в Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Притежава учителска правоспособност по история и цивилизации и география и икономика.

Има 14-годишен професионален опит в сферата на образованието. През половината от тях е била учител в училища от област Бургас. Близо 7 години е експерт в Регионално управление на образованието – Бургас. Избрана за началник на РУО – Бургас, през август 2025 г.

 

Интервюто взе Донка ТЪНКОШИЕВА

 

– Госпожо Камалиева, от няколко месеца управлявате РУО – Бургас, първо като временно изпълняваща длъжността началник, а сега вече и като титуляр. Какви са приоритетите Ви?

– Основните ми приоритети са свързани с прилагането на държавната политика в системата на предучилищното и училищното образование в област Бургас. Усилията ще са насочени към насърчаване културата на учене, прилагането на иновативни методи и избягването на формализма в училището. Целта е да постигнем по-високи резултати на учениците на областно ниво, както и максимален обхват на децата и учениците в задължителната предучилищна и училищна възраст.

Друг много важен приоритет – не само мой, но и на екипа на Регионалното управление и на директори и учители, е активно да се взаимодейства с родителите. Защото много голяма част от образователната и възпитателната работа може да се случи само ако те са наши партньори и подкрепят стремежа ни да подготвим знаещи хора, които ще се справят успешно в живота и на пазара на труда.

– Моля, обяснете кои са новите професии и профили, с които започнаха тази учебна година училищата в областта?

– Новите възможности за обучение на учениците са съобразени с потребностите от кадри за съответните браншови сфери. За първи път в  областта има няколко нови професии и специалности.

В ПГ по химични технологии „Акад. Николай Д. Зелинский“ в Бургас се предлага обучение по професия и специалност „Икономист/търговия“. В ПГ по сградостроителство и инсталации „Пеньо Пенев“ –„Електромонтьор/електрообзавеждане на транспортна техника“ и „Монтьор на енергийни съоръжения и инсталации / газова техника“. В СУ „Елин Пелин“ в село Руен се предлага „Организатор на туристическа агентска дейност/организация на туризма и свободното време“, а в СУ „Св. Климент Охридски“ в Бургас – „Сътрудник социални дейности  / социална работа с деца и семейства в риск“.

В Профилираната гимназия за чужди езици „Васил Левски“ и Профилираната гимназия за романски езици „Георги Стойков Раковски“ в Бургас се предлагат и паралелки с профил „Природни науки“.

– Наложи ли се да бъдат съкратени паралелки заради по-малко ученици?

– Държавният план-прием е изготвен според броя на седмокласниците в област Бургас. С оглед на приобщаването на учениците в образователната система до последно няма да се закриват паралелки. Целта е да се даде възможност за обучение на завръщащите се ученици от чужбина, както и на търсещите и получили международна закрила.

– За първа година Вечерната гимназия „Захари Стоянов“ в Бургас ще съществува под шапката на СУ „Димчо Дебелянов“ – какви са очакванията Ви? Не се ли обезличава едно специализирано училище с традиции и история и как ще се отрази промяната на редовните ученици?

– Средно училище „Димчо Дебелянов“ има дългогодишен опит в обучението на учениците в различните форми на обучение. Директорът на училището е разпределил пространствата в материално-техническата база така, че да бъдат осигурени нужните условия за провеждането и обезпечаването на образователния процес за всички ученици, без значение в каква форма се обучават.

– Влизат ли млади педагози в образователната система на областта? И по кои предмети се усеща недостиг на учители?

– Общата тенденция за страната е с всяка година да расте броят на учителите на възраст до 35 години. Това е резултат от политиките на Министерството на образованието и науката за привличане на студенти в педагогическата професия.

В област Бургас има общо 740 учители на възраст до 35 години, от тях 542 учители в училищата, а 198 са учители в детските градини.

В момента при нас най-много учители се търсят за провеждане на обучението в начален етап, по математика и информационни технологии, английски език, български език и литература, история и цивилизации и химия и опазване на околната среда.

Има възможност по Националната програма на МОН „Квалификация на педагогическите специалисти“ учители да се обучават безплатно във висши училища, за да получат допълнителна квалификация да преподават и по други предмети.

– Успяват ли бургаските висши училища, в които има педагогически специалности, да подготвят нужните млади кадри? И каква методическа помощ и подкрепа получават те?

– Бургас има много добро сътрудничество между училищата и университетите, които не само подготвят учители, но и помагат за последващата им квалификация. А РУО – Бургас, оказва методическа подкрепа на новоназначените учители.

Чрез въвеждащата квалификация в училищата се дава възможност на новоназначените учители да бъдат подпомогнати в процеса на адаптирането им към новата училищна среда.

Много е важно учителските колективи да подават ръка на младите хора с опита си, както и да ги окуражават, ако те експериментират и успяват да провокират интереса на учениците към различните науки. В училищата, в които има новоназначени учители, директорите определят наставници, които да ги подкрепят методически, организационно и административно.

– Наскоро приключиха и директорските конкурси. Останаха ли училища без титуляри?

– В област Бургас бе обявен конкурс за директори на 16 училища и на Център за специална образователна подкрепа. Мога да отбележа, че кандидатите бяха двойно повече от обявените места. И единствено ОУ „Христо Ботев“ в село Ново Паничарево, община Приморско, остава с временно изпълняващ длъжността „директор“.

– Работи ли се за преминаването към едносменен режим на обучение във всички училища в региона? Кои училища ще започнат учебната година в нови сгради?

– В област Бургас се работи усилено в посока преминаване към едносменен режим на обучение. Само в 16 от общо 134 училища учениците ще се обучават на двусменен режим.

Приключи строежът на новия корпус на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ и на ПГРЕ „Г.С. Раковски“. Сградата ще бъде за споделено ползване от двете училища, като през учебната 2025/2026 г. ще гарантира преминаването на едносменен режим.

– Ясно ли е вече от колко часа ще започват учебните занятия в различните школа?

– В зависимост от спецификата си всяко училище ще прецени възможността за въвеждане на гъвкаво начало на учебния ден. Това може да се случи след обсъждане с педагогическата и родителската общност на училището.

– За втора година зрелостниците могат да се явяват повторно на изпит по предмет, който са издържали успешно, но искат да повишат оценката си. Има ли интерес към тази възможност?

– Тази възможност е изключително благоприятна за зрелостниците, които искат да кандидатстват във висше училище. През текущата учебна година, сесия август – септември, в област Бургас само един зрелостник е заявил желание за промяна на оценката по математика – профилираща подготовка.

– Започна изграждането на STEM зони във всички училища със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост. Как върви този процес в Бургаска област?

– Директорите в областта са изключително активни в оползотворяването на тази възможност и към момента са изградени STEM кабинети в по-голяма част от училищата. Това ще даде възможност на учителите да разгърнат своя методически подход и потенциал в преподаването на математика и природни науки. Учениците ще могат да придобият повече умения чрез изпълнение на практически задачи, лабораторни опити и проучвания, като в същото време екипната работа ще допринесе за формирането на социални умения.

– Има ли вече нагласа у учители, ученици и родители за въвеждане забрана за използване на мобилни телефони на територията на училищата?

– Училищните общности са запознати с промените. Важно е намаляването на времето, прекарано от учениците пред екраните. Убедена съм, че тази мярка, насочена към запазване психическото и емоционалното развитие на учениците и към повишаване на тяхната концентрация, ще доведе до по-добри резултати и по-спокойни и здрави деца.

– Националните програми на МОН, а и европейските, имат проектен характер, при който главна роля играят предприемчивостта и креативността на директорите на училища. Можем ли да отличим добри практики и има ли какво да се желае още?

– Училищните екипи в област Бургас са много находчиви и участват в национални програми и проекти. Всеки педагогически екип избира по коя от националните програми да работи. Работата по проекти дава възможност за активно включване както на учениците и родителите им, така и на педагогическите специалисти.

Добрите практики водят до взаимодействие между участниците в процесите и са полезни за всяка училищна общност. И много от дейностите по проектите, които показват ефект и помагат за развитието на деца и ученици, се превръщат в национални политики.

– Как работи Механизмът за обхват на деца и ученици, подлежащи на задължително обучение? Има ли критични населени места или квартали?

– Междуинституционалното взаимодействие е от изключителна важност за понижаване на процента на учениците, които не са обхванати в образователната система в област Бургас и са застрашени от отпадане. Действията на екипите са последователни, обръща се внимание на спецификата на всяко дете и ученик, като се предприемат конкретни мерки за приобщаването в детска градина или училище.

Личната ангажираност на медиаторите, училищните психолози, социалните работници към образователните институции и учителите, работещи в училищата с уязвими групи, са насочени към всекидневни посещения на адрес и работа с родителите. И това е работещата мярка за предотвратяване отпадането на децата и учениците от уязвими групи.

Your Image Description

Свързани статии:

Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието Проф. инж. Иван Кралов, д.н. – ректор на Техническия университет в София, пред в. „Аз-буки“: Покажете ми област в живота без инженерни решения Никола Запрянов, началник на Регионалното управление на образованието – Смолян: Работодателите са водещата страна при разкриването на специалности за дуално обучение Русе е лидер в дуалното обучение

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Валентина Камалиеваиновативни методиИнтервюкултура на учененачалник на РУОпредучилищно и училищно образованиеРУО – Бургас

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2025 г.

Next article

Премиер и министър откриха обновена детска градина и училище в община Симитли

Next article
Министър-председателят Росен Желязков и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев участваха в церемония по откриването на обновени и модернизирани детска градина и училище в община Симитли със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост

Премиер и министър откриха обновена детска градина и училище в община Симитли

Последни публикации

  • Премиер и министър откриха обновена детска градина и училище в община Симитли
  • Валентина Камалиева, началник на РУО – Бургас: Усилията ми ще са насочени към насърчаване културата на учене и взаимодействието с родителите
  • Докторантка на INSAIT е сред примерите за успешни млади европейски изследователи на ЕК
  • Информационни табла в училищата по повод въвеждането на еврото
  • Снимка на броя: Пожарна безопасност
  • Индустрията на научните измами се разраства: Необходими се спешни мерки, тъй като възходът на генеративния изкуствен интелект допълнително улеснява създаването на фалшива наука
  • Право на платен отпуск при смърт на близък: какво предвижда законът
  • Ръководителите на училищата в София обсъдиха приоритетите за новата учебна година
  • За един малко познат медицински термин
  • Изкуственият интелект влиза в учебните програми
  • Мият дворовете на над 170 училища в София
  • Правителството одобри нов институт за българската диаспора
  • Шестима младежи са част от втория випуск на стипендиантската програма на INSAIT
  • Медицинските специалисти в детските градини и училищата вече имат достъп до електронни здравни данни на децата
  • Висши училища откриват новата академична година
  • Децата от софийското 40. СУ „Луи Пастьор“ с екоприключение в края на лятото
  • Дни на иновациите в образованието
  • Повече отпуск за хора с намалена работоспособност – какво казва законът
  • Диагнозата не е пречка за обектива на фотографа Анна Йончева  
  • Училище за… лешояди
  • Учениците от ПГ „Св. Климент Охридски“ в Елхово показват отлични резултати по математика и български език на изпитите в X и XII клас
  • Тинк танк – що е то и има ли място в езика ни

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"