"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 31, 07-13.08.2025 г.

Зорница Гоган, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина: Важното е веднъж децата да влязат в училище, след това ги завладяваме и е лесно да останат

Стела Маринова от Стела Маринова
07-08-2025
in Брой 31, 07-13.08.2025 г.
A A
Снимка Личен архив

Зорница Гоган е училищен ръководител на Българското училище „Райна Княгиня“ в Дъблин и Корк, Ирландия. От 2023 г. е член на Управителния съвет на Асоциацията на българските училища в чужбина. През юли 2025 г. е избрана за председател на УС на организацията.

Преподава в системата на българските училища в чужбина от 2010 г. Магистър по английска филология от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, специалност „Английски език и методика“.

Автор е на учебни помагала за подпомагане на обучението в чужбина, съобразени с Европейската езикова рамка, одобрени от Министерството на образованието и науката.

 

Разговора води Стела МАРИНОВА

 

– Г-жо Гоган, поздравления за избирането Ви за председател на Асоциацията на българските училища в чужбина. Как се почувствахте, когато научихте, че колегите са Ви гласували доверие?

– Това ме мотивира да се усмихна и с отговорност да поема позицията на председател на Асоциацията. Нашата организация има 18-годишен опит. Много хора са оставили следа с работа си в нея и за нейната кауза.

Признавам си, че бях изненадана, тъй като съм част от Управителния съвет от две години. Преди това също бях активен член.

Общото събрание на Асоциацията беше насрочено за деня преди официалното откриване на Осемнадесетата годишна конференция на организацията. Тази година имахме за задача да направим и промени в устава. На миналогодишното Общо събрание съставихме 5-членна работна група. Те работиха в синхрон цяла година и изготвиха почти изцяло нов устав.

Приехме по-различно разграничение на членовете в Асоциацията. Досега имахме юридически и физически членове. От правна гледна точка трябваше да променим названието „юридически“, защото в повечето случаи училищата, които членуват в АБУЧ, не са юридически организации. Обособихме три вида членство в Асоциацията – пълноправно, асоциирано и почетно.

Втората голяма промяна беше свързана с мандата и числеността на Управителния съвет. Намалихме броя на членовете му – досега бяха от седем до девет души, а вече са от пет до седем души. Също така гласувахме те да могат да бъдат преизбирани само веднъж, т. е. да имат до два мандата от по четири години. Смятаме, че трябва да има приемственост и да се включват нови хора с нови идеи, които да работят със сили и желание в организацията.

В новия Управителен съвет бяха избрани и Мая Падешка от Българското неделно училище „Асен и Илия Пейкови” – Рим и Флоренция, Италия; Нина Борисова от Българското неделно училище „Св. Иван Рилски” в Кеймбридж, Питърбъро и Сполдинг, Великобритания; Симона Захариева от Българо-австрийското училище „Св. св. Кирил и Методий“ във Виена, Австрия; Евгени Петров от Ново българско училище „Васил Левски” в Палма, Испания; Нели Хаджийска от Българския детски хор и училище „Гергана” в Ню Йорк, САЩ; и Ваня Которова от Българското училище за роден език в Будапеща, Халастелек и Сигетсентмиклош, Унгария.

Направихме промяна и в избора на председател на Асоциацията. За първи път той бе избран с гласуване от членовете на АБУЧ по време на Общото събрание. Досега изборът се случваше в рамките на Управителния съвет, като на първото си заседание членовете му избираха помежду си председател. Този път всички членове на Общото събраните дадоха тайно гласа си за някой от седмината членове на Управителния съвет. След преброяването се оказа, че имам най-много гласове.

– Какви цели си поставяте? По какъв начин искате да надградите това, което предшествениците Ви са постигнали?

– Наистина говорим за надграждане, защото държим да има приемственост в много от посоките, в които АБУЧ върви през годините. Занапред ще се концентрираме да бъдем по-отворени към други организации и институции. Ще съсредоточим работата си към нашите най-важни членове – училищата, със споделяне на полезни практики, помощни материали, проекти, семинари, обсъждания, конференции.

Искаме и да ангажираме повече хора в дейността на Асоциацията чрез работни групи. Видяхме, че работната група за промяна на Устава работи ефективно, въпреки че участниците в нея бяха от различни краища на света. Те работиха толкова добре и в синхрон, че решихме, че това е ценен подход за нашите членове. Смятаме, че ако ангажираме повече от членовете си в работата на Асоциацията, по този начин те ще се чувстват по-близки до организацията. А това е много важно.

На първото заседание на Управителния съвет ще предложим и решим какви работни групи бихме искали да създадем. След това ще подходим към наши членове от АБУЧ, които смятаме, че биха могли да се справят с работа по съответните теми или направления.

– Как премина тазгодишната конференция, имахте богата програма?

– Имахме среща с директора на Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“ Ваня Балчева и с експерти от МОН. Ние винаги си сътрудничим добре и всички колеги очакват с нетърпение информацията, която МОН поднася. Всяка година по време на конференцията ни представят и актуални данни как се е разраснала мрежата от неделни училища, за техния брой в различните континенти.

Проведоха се няколко работни групи. Първата бе посветена на извънкласните дейности. Видяхме презентации на Българо-австрийското училище „Св. св. Кирил и Методий“ във Виена, чийто екип представи 30 години училищен театър „Палави звезди“. Те споделиха с нас как с много труд през цялата учебна година се подготвят, за да представят театрална постановка на тържеството по случай последния учебен ден.

Видяхме и презентацията на Българското училище „Звънче“ – Сърбитън, Великобритания, посветена на читателския им клуб „БългарЧЕТА“. Колегите реализират редица проекти – създали са библиотека, участват в клубове за творческо писане с интересни и интерактивни задачи. Те работят с вдъхновение и с желание.

Проведохме и среща с писателката Здравка Евтимова, която сподели истории от жизнения и творческия си път. Разказа за работата си със студенти, как се опитва да покаже ролята на литературата като проводник на идентичност и силата на думите и езика. Колегите имаха възможността да ѝ зададат въпроси. Здравка Евтимова ни даде идеи, свързани с насърчаването на четенето сред българските деца в чужбина. Харесах тази за стъпките, по които да работим, за да предложим редактиране на текст, от който да се получат хубави съчинения.

Програмата включваше и панел „Културното наследство и литературата в училищата“, в който участваха доц. д-р Илияна Димитрова и доц. д-р Невена Гавазова. Те представиха литературна антология „Сезоните на българската литература“ (първа част: поезия). Последва прожекция и дискусия с участието на режисьора на документалния филм „Мила родина“ Станимир Трифонов.

Имахме и втора дискусия с представителите на Министерството на образованието и науката, на която колегите споделяха случаи и казуси, свързани с финансирането, с кадровото обезпечаване, достъпа до учебници и ресурси, взаимодействието с институциите.

Изключително удовлетворена съм от работата, която свършихме. Видях ангажирани колеги с желание да работят, обединени от каузата ни да съхраним езика, културата и духа на България. Пролича си, че сме устойчива мрежа от български училища зад граница и, надявам се, активен глас пред институциите, за да можем да съдействаме на училищата в техните нужди. Да сме проводник за обмен на идеи. Беше вдъхновяващо да сме заедно.

– Как се е разраснала мрежата от неделни училища? Какво сочат данните на МОН?

– Видяхме интерактивна карта, по чиято реализация работи МОН, с българските точки по цял свят. На картата бяха маркирали там, където има български училища, центрове за български език и като цяло дейности, свързани с българското образование и култура. Експертите казаха, че картата е динамична и буквално за дни на нея се появяват нови български точки.

Над 400 български училища зад граница ще включва списъкът за 2025/2026 г., който ще бъде публикуван съвсем скоро. В тях се обучават 39 500 деца. Точките на обучение по български език по света пък са 695, като в тях влизат и филиалите на неделните училища.

– Според Вас на какво се дължи нарастващият брой училища и техни филиали?

– Има няколко фактора, които влияят комплексно на този процес. Първо, ако вие сте родител, много по-голяма е вероятността да заведете детето си в българско училище, което е близо до вас. След пет дни обучение в училищата в съответната държава малко са родителите и учениците, които пътуват в събота или в неделя по два-три часа до най-близкото българско училище, където детето да прекара учебния ден там, а след това да се върнат у дома. Това е подвиг от тяхна страна.

Второто – българите осъзнават колко е важно за децата им да имат българска идентичност, да знаят, да помнят езика си и културата.

Най-важното е веднъж децата да влязат в училище. След това им харесва и им е интересно да учат за нашите традиции и култура. Всичко, което им показваме и представяме в училище, ги завладява и е лесно да останат. Трудната стъпка е първата – да постъпят при нас и да видят колко е хубаво. Те създават приятелства. Ако успеем да обхванем от по-рано малките деца в образователната структура, те истински се забавляват и много им харесва.

– Какво трябва да се промени, за да могат по-големите ученици да не напускат българските школа, когато се сблъскат с по-сериозните уроци в местните им училища?

– За съжаление възпитаниците ни в тази възраст наистина намаляват, но ангажиментите в местните им училища са само един от факторите. Наистина по-сериозната натовареност, която те имат в образователните системи в страната, в която се обучават, оказва своето влияние. Те имат много работа, домашни, изпити, тестове и в един момент се оказва трудно да съвместяват и българското училище. Ние обаче няма как да повлияем на това.

Но олекотяване на тежестта в учебните програми в среден и горен курс би могло да бъде предпоставка за това повече ученици да остават в неделните училища. Или ако обучението в неделното училище им помага да завършат и да имат изпит по български език, който да бъде признат като матуритетен. А те след това да могат да използват резултата в по-нататъшното си образование – за кандидатстване в университет, за курсове. Този фактор е ключов и може да мотивира и задържи учениците в българското училище.

В Ирландия сме щастливци, защото сме от малкото държави в Европейския съюз, в която българският език е матуритетен. С изпитите за завършване на ирландско образование нашите ученици могат да държат и изпит по български език. Той се състои се от няколко части, като учениците показват умението си да владеят български език като роден, а не като чужд.

Обучението им в българското училище в чужбина ги подготвя за този изпит. В училището в Дъблин имаме и класове, с които работим за подготовката за полагането на изпит по български като част от ирландските матури (Leaving Cert Exam).

Имаме деца, които са напуснали в средата на обучението си в V, VI, VII клас – това е моментът, в който става трудно, и се връщат отново в училище в IX –X клас, за да могат да натрупат необходимите знания за полагането на този изпит.

Трябва да отбележа още, че мотивацията и усилията от страна на родителите са фактор до IV – V клас. Оттам нататък е важно мотивацията да бъде на самото дете. А възможността да положат изпит, който да има принос в резултата им в средното образование и завършването на образователната система в съответната държава, е голям плюс.

– В кои държави българчетата могат да положат матуритетен изпит?

– Ирландия, Швеция и Финландия са трите държави в Европейския съюз, които официално признават и оценяват майчиния език на училищата в рамките на матурите. Имаме надежда, че това може да се случи и във Великобритания и в други страни.

В края на срещата с МОН набелязахме тази възможност като поле, в което АБУЧ ще продължава да работи. Това не нова кауза за нас. Трябва да се действа за всяка държава поотделно. Решили сме да се фокусираме засега в рамките на Европейския съюз. Очаква ни сериозна работа, но тя е вдъхновяваща, защото това са каузи, които са в сърцата ни. Невъзможно е да правиш това, ако не си посветен на него, ако не вярваш в тази мисия.

Има и други страни, в които училищното и езиковото разнообразие се разпознава в образователната система. Те провеждат изпити, но не говорим за матура по майчин език, както е в тези три държави.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Красимир Вълчев се срещна с новоизбрания Управителен съвет на АБУЧ Залагаме на професионалното образование България е рай за тялото и душата Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АБУЧАсоциация на българските училища в чужбинабългарски училища в чужбинамайчин езикматуритетен изпит по български езикмрежа от неделни училищаработни групиСъбеседникУправителен съвет

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Снимка на броя: Студенти на помощ

Next article

496 кабинета са обновени по национална програма на МОН

Next article
496 кабинета са обновени по национална програма на МОН

496 кабинета са обновени по национална програма на МОН

На лов за Горгона

На лов за Горгона

ДИГИТАЛНА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМПЕТЕНТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ В САМООЦЕНЪЧЕН ПЛАН – ИМПЛИКАЦИИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА  ПРАКТИКА

Последни публикации

  • На лов за Горгона
  • 496 кабинета са обновени по национална програма на МОН
  • Зорница Гоган, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина: Важното е веднъж децата да влязат в училище, след това ги завладяваме и е лесно да останат
  • Снимка на броя: Студенти на помощ
  • 38 млн.лв. за училища и детски градини
  • Подкрепа за 20 000 талантливи деца
  • Издателство „Аз-буки“ подписа меморандум за сътрудничество със Софийския университет „Св. Климент Охридски“
  • Засилва се контролът при еднодневните ученически екскурзии
  • Издателство „Аз-буки“ предлага платен стаж за студенти
  • УНСС открива институти за изкуствен интелект и за кадри в ядрената енергетика и сигурност
  • Ако имате дърводелски умения, покажете ги!
  • Институтът за литература към БАН с мащабен проект за българската детско-юношеска литература
  • Два златни и два сребърни медала за олимпийския ни отбор по информатика
  • Училището във Вълчи дол навърши 145 години
  • Иво Величков, психотерапевт: Не децата, а родителите имат нужда от психолог
  • Програмирай с въображение
  • Министър Красимир Вълчев се срещна с новоизбрания Управителен съвет на АБУЧ
  • С внимание към всяко дете
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по география
  • Това е истински събор – с хора́ и песни на мегдана
  • Образователната комисия в НС даде зелена светлина на промените в Просветния закон
  • Учредиха асоциация на учителите по ромски език

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"