"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 49, 05 – 11.12.2024 г.

Четвъртокласниците ни с най-добро представяне на TIMSS

Средният резултат на българските ученици и по математика, и по природни науки е над средното ниво

Стела Маринова by Стела Маринова
04-12-2024
in Брой 49, 05 – 11.12.2024 г.
A A
Снимки Олег Попов

Българските четвъртокласници постигат по-добри резултати и по математика, и по природни науки на международното изследване TIMSS, проведено през 2023 г., спрямо предходното проучване от 2019 г. Те се представят и над средното ниво за всички участници.

„България участва за трети пореден път в международното изследване, като това е най-доброто ни представяне в сравнение с 2019 г. и 2015 г. Средният резултат на българските ученици по математика е 530 точки, по природни науки също е 530 точки. Тези точки са значително по-високи от средния брой точки за изследваните държави, които по математика са 503 точки, а по природни науки – 494 точки“, отбеляза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на резултатите.

В проучването участват 59 държави.

У нас международното изследване обхваща общо 4103 четвъртокласници от 153 училища (начални, средни и основни). Въпросници попълват и 4073 родители и 252 начални учители.

Тазгодишният резултат по математика е с 15 точки повече спрямо 2019 г., когато средният резултат на българските четвъртокласниците е 515 точки. Резултатите по природни науки пък се повишават с 9 точки – от 521 през 2019 г.

Министър Цоков отбеляза, че

по математика постиженията на учениците ни се равняват по точки на тези на връстниците им в Чехия и Швеция.

Българчетата постигат средно и с точка повече от финландските деца и с пет – от австрийските. По природни науки пък нашите ученици имат равен брой точки с тези от Норвегия. В класацията България има с четири точки повече от Румъния, Чехия, Словения и Латвия и само с две по-малко от САЩ и Ирландия.

Резултатите са обвързани и с влиянието на различни фактори върху образователната среда и обучението на четвъртокласниците, отбеляза проф. Цоков. Сред тях семейството оказва най-голям ефект.

„Българските ученици, които имат по-високо ниво на образователни възможности в семейството, постигат значително по-високи резултати в сравнение с учениците, които имат по-малко образователни възможности в семейството“, каза министърът.

Този фактор е свързан с броя книги, включително и детските, в семейната библиотека, образованието на родителите и нивото им на професионална заетост. Данните сочат, че 34% от българските ученици са от семейства с много високи възможности, като тези децата постигат средно 579 точки по математика и 587 по природни науки. В същото време, четвъртокласниците от семейства с малко възможности, които са 27%, имат средно 457 точки по математика и 440 по природни науки.

Заниманията за ранно ограмотяване в семейството, училищната готовност преди постъпване в първи клас, училищният климат и учебната среда, както и увереността на четвъртокласниците във възможностите им по математика и по природни науки също оказват влияние.

Спрямо резултатите си от изследването

учениците могат да покрият общо четири равнища на способности

– напреднало (625 точки), високо (550 точки), средно (475 точки) и ниско (400 точки). Положителен акцент от резултатите от международното изследване TIMSS за 2023 г. е, че по-голям процент от българските ученици успяват да преминат границата от 625 точки за високото ниво спрямо средното за участниците в проучването. По математика са 14% от четвъртокласниците при 7% средно за всички участници. По природни науки общо 17% от българските ученици покриват напредналото равнище при средно 7% за всички.


Your Image Description

Свързани статии:

Излъчиха най-добрите студенти математици Шестима заминават за Международната олимпиада по математика Микропластмасата – почти невидима, но много опасна Който успее тук, ще успее навсякъде

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags TIMSSизследванематематикаприродни наукичетвъртокласници

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

МОН спечели международен проект за дигитално благополучие в училище

Next article

Снимка на броя: Премиера на книгите на Димитър Маринов

Next article
Снимка на броя: Премиера на книгите на Димитър Маринов

Снимка на броя: Премиера на книгите на Димитър Маринов

Bulgarian Literature in the European Cultural Context

History and Ideology (The Theme of Revolution in Two 10th Grade Literature Textbooks)

Последни публикации

  • Изследване на ОИСР: Българският учител е мотивиран, престижът на професията расте
  • Предлагат 277 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Приеха на първо четене промени в Просветния закон
  • Нобел за химия: Да уловиш вода от пустинния въздух
  • Най-малко 150 десетокласници влизат в Националната програма „Обучение за ИТ умения и кариера“
  • Министър Красимир Вълчев откри обновено студентско общежитие в Пловдив
  • Медицинският университет в Плевен въведе лаборатория по анатомия с добавена реалност
  • Нобел за квантова физика в макромащаб
  • Университетът по хранителни технологии в Пловдив ще си партнира със Световната организация по туризъм
  • Център с лаборатория за изследване на аутизма отвори врати в Софийския университет
  • Нова детска градина в Асеновград с финансиране от МОН
  • Разработка на INSAIT е сред водещите статии на топ форум за компютърно зрение и изкуствен интелект
  • 12 отличени с наградите „Джон Атанасов“
  • Министър Красимир Вълчев: За да расте икономиката, ще са ни нужни повече дигитални създатели
  • Разгадани тайни на имунната система донесоха Нобел за медицина на трима учени
  • Таня Михайлова поздрави учителите в Тетевен
  • „Аз-буки“ с премиера на детска книга
  • Първа среща на българските неделни училища в Австрия
  • Малена Замфирова е номер едно в Европа сред младите спортисти
  • РУО – София-област, приветства 72 млади учители
  • Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял
  • Училищният психолог подкрепя всички ученици

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"