Az-buki Weekly
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 22, 30.05-05.06.2024 г.

Педагозите искат промени в приобщаващото образование

Имат нужда от повишаване и актуализиране на квалификацията си в областта

Елена Василева by Елена Василева
31/05/2024
in Брой 22, 30.05-05.06.2024 г.
0
Педагозите искат промени в приобщаващото образование
0
Shares
0
Hits
Share on FacebookShare on Twitter
Повечето педагози приемат, че приобщаващото образование е за всички деца и ученици. Снимка – Олег Попов

76,74% от учителите смятат, че е необходима промяна на Наредбата за приобщаващо образование. Това показва анкетно проучване сред 576 педагози, проведено между юли и август 2023 г. от Синдиката на българските учители в рамките на оценката на въздействието на училищния закон.

Резултатите демонстрират социално и образователно приемане на концепцията за приобщаващо образование, т.е. в системата се осъзнават и оценяват плюсовете и необходимостта от нея, но

преобладаваща част от анкетираните не са уверени в реализацията ѝ.

Повечето учители приемат, че базисната философия на приобщаващото образование е за всички деца и ученици – не само за тези от уязвимите групи и със специални потребности. Позитивно впечатление прави високият резултат, с който се оценява реализирането на процеса на приобщаващо образование в собствената образователна институция. Това означава, че приобщаващото образование се случва и това се оценява въпреки трудностите, посочват изследователите.

Проличава обаче известно неразбиране от страна на учителите, 60% от които смятат, че индивидуалният учебен план за ученици със специални образователни потребности трябва да се структурира от ресурсния учител.

123 от запитаните учители отговарят, че в тяхната институция няма деца с различни способности поради специални потребности, различен етнос и различна култура, което според изследователите е изумително. Обяснението им е, че в случая вероятно самите учители просто не работят с различни ученици.

403 от учителите посочват, че в детската градина или училището, в които работят, е

необходимо да се наемат още педагогически специалисти за успешното реализиране

на процеса на приобщаващо образование. Над половината от анкетираните изразяват мнение за претенциозност от страна на родителите – факт, който демонстрира или трудности, или липса на партньорство на учителската с родителската общност.

По същия начин могат да се тълкуват резултатите по отношение на социалното приемане на учениците с разнообразни способности от техните съученици – близо половината казват, че учениците не приемат различните деца.

„Очевидно, има много път за извървяване за преодоляване на съществуващите стереотипи и формиране на приобщаваща култура сред учениците“, е изводът на изследователите.

Макар учителите да демонстрират по-високо социално приемане на учениците с разнообразни способности, при тях също има изразени позиции на социално отхвърляне. Според изследователите това вероятно се дължи на трудностите, които педагозите изпитват при работата си с подобни ученици.

Много по-притеснителен обаче е фактът, че

голяма част от родителите не приемат по позитивен начин учениците с различни възможности,

т.е. семейните нагласи и стереотипи се прехвърлят в училище.

„Резултатите показват необходимост от засилване на училищната комуникация между ръководството на училищната организация и учителя, който реализира приобщаващи процеси“, казват изследователите.

Резултатите много ясно показват, че има нужда от повишаване и актуализиране квалификацията на учителите в областта на приобщаващото образование. Повечето учители казват, че имат потребности за постоянна и продължаваща квалификация в тази област. Изключително притеснителни са данните по отношение на преценката на обучаващите в различни квалификационни форми.

Над 85% от запитаните дават негативна оценка за опита и квалификацията на обучители в различни квалификационни форми,

което означава, че има нужда от нови мерки и нови изисквания към обучителите в различните квалификационни форми по отношение на приобщаващото образование – например сертифициране на обучителите от Националния сертификационен екип. Масово учителите смятат, че е необходимо диференциране на квалификацията в областта на приобщаващото образование съобразно различните групи деца.

Близо 65% от тях са убедени, че не бива ресурсният учител да има астрономически, а не академичен час, защото така се нарушава справедливостта на организация на учебния процес. По отношение на финансирането за учениците със специални потребности 73,61% смятат, че финансирането следва да бъде променено и да не е еднакво за детската градина или училището и за регионалния център за приобщаващо образование. Позитивно е, че 74% от учителите отхвърлят ученик с различни способности да бъде „скриван“ от публично участие и представяне.

Резултатите относно възможностите за наказания на учениците с различни способности демонстрират известно неразбиране на равнопоставеността в приобщаващото образование. 51% отхвърлят наказанията за тях, но така приобщаващите процеси се лимитират за останалите групи.

„Недопускането на наказания поставя учениците с различни способности във възпитателни модели на свръхлиберализация и за тях ще бъде трудно овладяването на социални норми“, смятат изследователите.

Your Image Description

Related articles:

България участва в най-големия световен форум за образование Посланици на книгите Пчеличката Биззи спасява Земята Децата с дислексия ще учат с четящи уроците софтуери

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денятприобщаващо образованиеСиндиката на българските учители

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Снимка на броя: По пътя на Ботевата чета

Next article

Министър Галин Цоков: Започват инвестиции за над половин милиард лева за обновяване на училища и детски градини по Плана за възстановяване

Next article
Министър Галин Цоков: Започват инвестиции за над половин милиард лева за обновяване на училища и детски градини по Плана за възстановяване

Министър Галин Цоков: Започват инвестиции за над половин милиард лева за обновяване на училища и детски градини по Плана за възстановяване

Последни публикации

  • Акад. Николай Витанов, зам.-министър на образованието и науката: Повече родни таланти избират българските висши училища
  • В Министерския съвет
  • Ръст на студентите в дефицитни специалности
  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.