"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 17 – 18, 25.04-08.05.2024 г.

Обновена секция за приобщаващо образование на сайта на МОН

Нови интерактивни карти показват къде има специални училища, центрове за специална подкрепа и градини с групи за деца със СОП

Елена Василева by Елена Василева
07-05-2024
in Брой 17 – 18, 25.04-08.05.2024 г.
A A

Нова, изцяло обновена секция за приобщаващо образование пусна на сайта си Министерството на образованието и науката.

В нея има изчерпателна информация за възможностите, които дава образователната система на децата със специални образователни потребности.

Освен предишните линкове към наредби, потребителите могат за кратко време да се запознаят с цялата нормативна уредба, както и да намерят полезна информация за училищата и детските градини, разполагащи с групи за специални деца.

В раздела за подкрепа за личностно развитие са описани 4-те групи деца и ученици,

които имат право на такава подкрепа. Това не само децата със специални образователни потребности, но и тези в риск, с изявени дарби и с хронични заболявания.

Помощта за тях включва 5 групи дейности – работа по конкретен случай, рехабилитация, осигуряване на достъпна среда, предоставяне на обучение по специални предмети и ресурсно подпомагане.

Когато детската градина или училището не може да осигури ресурсното подпомагане на децата или учениците, то се осигурява от съответната община чрез центровете за подкрепа за личностно развитие или чрез възлагане на тези дейности на доставчици на социални услуги.

Когато и това е невъзможно, ресурсното подпомагане се осигурява от съответния регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.

В секцията за приобщаващото образование има подраздели още за децата и учениците, търсещи или получили закрила, за децата мигранти и за децата от малцинства. Там потребителите могат да открият помагала за обучение по български език, тестове и учебни програми по български език и др.

Най-подробен e разделът за децата със специални образователни потребности.

В него е описано на каква подкрепа имат право те – работа по конкретен случай, рехабилитация, осигуряване на достъпна архитектурна среда и специализирано оборудване, предоставяне на обучение по специалните предмети за учениците със сензорни увреждания, ресурсно подпомагане.

Допълнителната подкрепа се предоставя след функционална оценка на индивидуалните потребности, която се извършва от екип за подкрепа за личностно развитие в детската градина или в училището.

Оценката се извършва до 3 месеца от началото на учебната година, като продължителността на оценяването е най-малко 14 дни. Изготвената от детската градина или училището оценка за предоставяне на допълнителна подкрепа подлежи на одобрение от областните регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО).

Родителите имат право да оспорят изготвената от детската градина или училището оценка, както и предложените мерки за допълнителна подкрепа, като в тези случаи регионалните екипи към РЦПППО организират повторна оценка на индивидуалните потребности на детето или ученика.

Конкретните дейности за допълнителна подкрепа за личностно развитие се определят с план за подкрепа на детето или ученика, който определя и часовете за ресурсно подпомагане.

На всяко дете и ученик със специални образователни потребности, за което е установена необходимост от ресурсно подпомагане, се осигурява ресурсен учител.

В новия раздел има много полезна информация какъв вид подкрепа могат да получат децата в зависимост от потребностите си

– при сензорни и/или неврологични увреждания и при множество увреждания децата имат право на ресурсен учител, рехабилитатор на слуха и говора, учител на деца и ученици с нарушено зрение, логопед, психолог, помощник на учителя.

При обучителни трудности следва да се осигури логопед, психолог, ресурсен учител, при прояви от аутистичния спектър – ресурсен учител, логопед, психолог, а при необходимост – сензорен терапевт и помощник на учителя, при емоционални и/или поведенчески затруднения – психолог и/или педагогически съветник, а при необходимост – помощник на учителя и психотерапевт и др.

Помощник на учителя се осигурява при повече от 3 деца или ученици със специални образователни потребности

в групата или паралелката, когато децата и учениците са с комплексни потребности и това е предвидено в плана за подкрепа на детето и ученика.

В раздела са описани още формите на обучение на специалните деца – дневна, индивидуална, комбинирана, самостоятелна, дистанционна, видовете институции, приемащи деца със специални потребности (в общообразователните училища и детските градини – в общи или специални групи, специалните училища, центровете за социална образователна подкрепа и др.), информация за изпитите и оценяването и др.

Дадени са и още полезни ресурси – като инструменти за оценка на индивидуалните потребности, за идентифициране на деца в риск, за изготвяне на индивидуални планове за обучение, методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание, учебни помагала, ръководства за учители и терапевти, учебно-методически материали, променени образци на над 10 вида документи и др.

Особено полезни в новата секция са и трите нови интерактивни карти – едната показва къде се намират специалните училища в България с техните адреси, втората – къде са центровете за специална образователна подкрепа, а третата – в кои детски градини има групи за децата със специални потребности. Когато потребителят кликне върху тях, се появяват точните адреси, както и телефоните, на които отговарят въпросните центрове.

Картите могат да се открият на адрес https://www.mon.bg/maps/

Your Image Description

Свързани статии:

МОН подготвя промени в Наредбата за ученически пътувания Създават консорциум в областта на ядрените технологии и ядреното инженерство МОН публикува първото класиране за прием в гимназиите след VII клас МОН обмисля онлайн записване в VIII клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ДенятМОНсекция за приобщаващо образование

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Кога може да се отмени заповед за уволнение?

Next article

Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Next article
Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН

Дeца пресъздават Великден в МОН

Дeца пресъздават Великден в МОН

22 378 студенти и докторанти с кредит за обучение

22 378 студенти и докторанти с кредит за обучение

Последни публикации

  • Задържаха ученик за стрелба с газов пистолет в Спортното училище в Хасково
  • Близо 700 проекта за училищни STEM центрове се финализират
  • УНСС откри 105-ата академична година
  • „Литературата не е музей“ преобразява уроците по литература
  • 21 университета и едно лечебно заведение с договори за антиплагиатски софтуер
  • Над 716 000 ученици влизат в класните стаи
  • Министър Красимир Вълчев: Колкото по-рано включим децата в образователната система, толкова по-успешно ще бъде приобщаването им
  • Изданието „Написаното остава! Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера в БТА
  • Столичното 51. СУ откри новата учебна година с тържествен водосвет
  • Началникът на кабинета Таня Михайлова откри нов STEM център в НУ „Иван Вазов“ във Враца
  • Учебната година в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово започва с нов физкултурен салон и STEM център
  • ТУЕС с нов корпус в „София Тех парк“
  • Министър Красимир Вълчев в първия учебен ден: Учителите имат нужда от подкрепата ни
  • Ресурсен учител учи децата как да общуват с „различните“ от тях
  • Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за първия учебен ден
  • Най-новото училище в Германия е „Алеко“
  • Министър Красимир Вълчев открива учебната година в две училища
  • Литературен клуб „БългарЧЕТА“ към БУ „Звънче“ на Острова учи на любов към книгите
  • Децата от НУ в Стрелча учат миналото на региона в неформална среда
  • Връчиха рекордните 145 Национални дипломи
  • МОН публикува моделите на НВО за 2025/2026 г.
  • Министър Красимир Вълчев: Подкрепяме създаването на национално представителство на ученическите съвети

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"