"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 30, 2023

Да опознаеш другия, за да го обикнеш

Учениците на Дияна Шекерова живеят като голямо и задружно семейство

Диляна Кочева от Диляна Кочева
26-07-2023
in Брой 30, 2023
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира ­добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.

Вестник „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за проектно базираното обучение на Дияна Шекерова – старши учител по български език и литература в СУ „Отец Паисий“ в град Куклен, Пловдивска област. Нейната добра практика се казва „Празникът – моят и на другия до мен. Фолклорен празничен календар на етносите“.

 

За да се провокира интересът на учениците, всеки час има състезателен характер,
а накрая децата сами оценяват как са се представили

Идеята за този проект и поставянето на дългосрочна задача ми хрумна още първата година, когато започнах работа в СУ „Отец Паисий“ в град Куклен“, споделя пред в. „Аз-буки“ старши учителят по български език и литература Дияна Шекерова. Разказва, че още в началото забелязва съществуващо напрежение между трите групи в школото – българи, турци и роми. Часовете по литература се оказват благодатна основа за поставянето на задачата всеки ученик да се запознае с традиционните празници на своите съученици. „Работейки по проекта, показахме, че можем да се забав­ляваме и че всички сме голямо единно семейство в своето многообразие. Доказахме, че можем да живеем заедно, празнувайки различията“, разказва тя.

В град Куклен всеки етнос грижливо пази традициите на предците си. Всеки от тях е съхранил своята религиозност, а празниците се отбелязват така, както е било в миналото. Но най-важното е, че хората там са толерантни един към друг. Това е предпоставка и децата им да продължават да зачитат вярата и традициите си, като не отричат разбиранията на другите. А има ли по-добър начин да приемеш различното, от това да го опознаеш? Задачата, която възлага на своите ученици Дияна Шекерова, е да изработят празничен календар на различен от техния етнос. Но във всяко условие винаги има едно голямо „но“ – целта е не да съберат информацията от интернет и енциклопедии, а всичко това да научат от собствен опит, от истинския живот. „В свободното си време те бяха неотлъчно до своите съученици, ходеха им на гости, посрещаха празниците в дома им с родителите им, включваха се в приготвянето на традиционните им храни и напитки, разучаваха техните песни и танци. И накрая проектът приключва с открит тематичен урок с драматизация на избрани празници на различните етноси“, разказва моята събеседничка. Освен това откритият урок, който се превръща с времето в празник за целия град, включва и дегустация на традиционни ястия.

В приготвянето на кулинарната изложба с традиционни ястия на всеки етнос активно се включват и семействата на учениците. Те помагат и за изработката на нужните костюми. Така че отличената добра педагогическа практика на Дияна Шекерова има и приобщаващ характер. Благодарение на нея родителите участват активно в живота на училището – вълнуват се от успехите на децата си, подкрепят ги и се гордеят с тях.

Самата учителка споделя, че през годините, откакто работи по този проект, е научила за себе си много нови неща. „Мислим, че всичко знаем и всичко сме видели, но не е така. Благодарение на драматизациите усвоих тънкости и елементи от празниците и народопсихологията на тези етноси, за които никога не съм се досещала“, разказва моята събеседничка. Споделя, че всеки път научава по нещо ново, което е пропуснала предишната година.

Учениците се стараят винаги да представят различен празник. Оказва се, че Гергьовден е празникът, който обединява и трите етноса. Ромите празнуват Едерлези, а турците – Хадърлез. Ползите от практиката на Шекерова са много – мотивираност, инициативност, създаване на междупредметни връзки и приобщаване на родителите към учебния процес. „През годините се създадоха трайни приятелства както между децата, така и между цели семейства“, категорична е моята събеседничка.

Дияна Шекерова определено е учител иноватор. Професионалният ѝ опит е над 18 години, като през последните девет е част от екипа на училището в Куклен. По образование е магистър по „Български език и литература“ и „Руски език и литература“. Има и още две магистратури – „Начален учител с чужд език“ – английски, и „Учител по машинопис и кореспонденция“. След защита на дипломна работа на тема „Иновативност в учебния процес и ефективността на проектно базирания подход при обучението по литература в мултиетническа среда“ има втора професионално-педагогическа квалификационна степен.
Иновациите, използвани в час, не са рядкост, а постоянна практика в нейната работа. „Определям се като новатор в използването на интерактивни методи. Заложих на проектно базираното обучение още през 2001 г. Тогава то още не беше известно и никъде дори не се споменаваше за него, да не говорим за прилагането му в училище“, разказва моята събеседничка. По това време работи в ОУ „Отец Паисий“ в село Тополово, област Пловдив. Експериментира, като поставя на учениците задача за създаването на документален филм. Името на проекта е „Нищо не възпитава човек така, както времето, историята и бъдещето на нашето училище“. Изследователският и снимачен екип е съставен изцяло от възпитаници на школото. И проектът завършва повече от успешно с реален продукт – документален филм за историята на училището.

Дияна Шекерова продължава да работи в тази посока – задава различни проекти на учениците си („Аз в ролята на писател“ – представяне на книжка с авторска приказка; „Олимпийските богове“ – презентации, карти, игра със символите на боговете, и др.). А резултатите са повече от впечатляващи. В педагогическата си практика използва и много интерактивни похвати, като дидактически игри, решаване на казуси, мисловни карти и много други. Те особено много ѝ помагат при преподаването на суха материя, като написването на молба и заявление например. Необходимите материали сама изработва, като не щади нито време, нито усилия за това. Обикновено този урок се разиграва в час, като учениците се разпределят на групи – едните кандидатстват за работа, а другите приемат документите. Вълнението на всички е голямо, защото всеки иска да се представи в най-добра светлина и да получи желаната работа.
Често в клас учителката и учениците играят и на карти, но не какви да е, а образователни. В часовете по литература въпросите са от типа „Познай кой е героят“ или „Познай коя е творбата“. Тази игра е сред любимите на децата. Всеки ученик иска да познае верния отговор, а за да го направи, трябва преди това да е чел и да е залягал усилено над учебника. За да провокира интереса на децата, всеки час има състезателен характер, а участниците се избират на ротационен принцип. Финалът винаги е със самооценъчен характер – детето самò трябва да реши как се е представило, като посочи силните и слабите си страни. Когато темата на урока позволява, часът може да протече и под формата на семинар. След предварително подготвени задачи и обсъждане на възникнали въпроси учениците имат възможност да подготвят работата си и да я представят пред съучениците си. За целта използват презентации и различни 3D проекти.

„Подготовката на такива уроци е предизвикателство за ученика, който се ангажира да търси, проучва, сравнява и анализира информацията. Това води до много добри резултати – категорична е моята събеседничка. – Живеем в такова време, че в клас понякога използвам и компютърни игри“, смее се тя. По думите ѝ, днес няма как да се избяга от използването на телефон или компютър например. Затова в дигиталната ера учителите трябва да направят така, че мобилните устройства да се използват не само за удоволствие, но и с образователна цел. В часовете на Дияна Шекерова разиграват и популярното от телевизията предаване „Стани богат“.

„Стилът ми на преподаване е различен и нестандартен. За мен традиционната практика е учителят да преподава, а ученикът да запаметява и да възпроизвежда. Не се побирам в рамките на традиционното, защото в този учебен процес има само еднопосочна комуникация. Предпочитам похвати като активното взаимодействие и интеракцията“, казва учителката.

И за финал на разговора ни цитира любимата си китайска мъдрост: „Кажи ми и ще забравя. Покажи ми и ще запомня. Дай ми да направя, и ще разбера.“

 

Дияна Шекерова е носител на почетното отличие „Неофит Рилски“ на МОН за дългогодишна, цялостна високопрофесионална трудова дейност в системата на пред­училищното и училищното образование (2019), както и на наградата „Стоян Михайловски“ на Синдикат „Образование“ за особени заслуги в областта на просветното, културното и синдикалното дело, на „Учител на годината за 2023 г.“ в категория „Основно образование“.

Печели наградата на журито за иновационна практика в националния форум на българската образователна общност „Добрите практики на фокус 2023 г.“. Печели конкурс и награда „Проф. д-р Петер Фишер-Апелт“ на международната фондация „Св.св. Кирил и Методий“ за високи постижения в хуманитарната област и мисионерската работа като учител (2022).

Носител и на множество други грамоти, отличия и награди за високи постижения в образователно-възпитателния процес и издигане престижа и доброто име на училището.

Your Image Description

Свързани статии:

Ученето – забавно, достъпно и интересно Злато и сребро за химиците „150 урока за Васил Левски“ в Карлово 500 млн. лв. в общи проекти на учени и бизнес до края на годината

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Good practices

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Next article

Разкази за солта в Поморие

Next article
Разкази за солта в Поморие

Разкази за солта в Поморие

Родопско хоро край Балатон

Родопско хоро край Балатон

„Морска“ баница въртят преподаватели от Бургас

„Морска“ баница въртят преподаватели от Бургас

Последни публикации

  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"