"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 29, 2023

От ума, през технологията до материята

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
20-07-2023
in Брой 29, 2023
A A
От идеята, през формата до материята!

За разлика от миналото, когато е било по-трудно да се обясни и да се проследи връзката между ума и материята в пълнота, днес живеем във време, в което разполагаме с инструменти и технологии, чрез които много по-бързо реализираме конкретни наши идеи. А съкращаването на времето за този процес ни позволява да го погледнем в перспектива и да осъзнаем всъщност колко тънка е връзката между идеята и материята.

Но защо това изобщо е важно и каква е връзката с образователния процес?

Една от основните теми, определяни като проблемни, е липсата на интерес, заинтересованост и мотивация у учениците да учат.

Днес живеем в общество, което е ориентирано към резултат. Колкото по-бърз и видим, толкова по-добре. Логично, подрастващите също искат да виждат резултат от вложените усилия и време. Тук връзката се нарушава, тъй като в момента ученикът много рядко вижда пряк реален и смислен резултат от усилието си. Изкарването на висока оценка заради оценката вече не е достатъчен стимул, за да научим и разберем как се свързват електрически вериги например.

Тук идва и отговорът на въпроса, зададен по-горе – защо е важно и какво общо има схващането за връзката между ума и материята с учебния процес. Защото, създавайки условия за реализация и осъществяване на тази връзка, ще се придаде коренно различен смисъл на обучителния процес за учениците. Казано по-просто – ако ученикът вследствие на прилагане на дадени умения и познания види максимално бърз резултат, свързан с реалния свят около него, шансът да бъде ангажиран по-активно в учебния процес, драстично се увеличава. Защото не се налага да върви „на тъмно“ с външното уверение, че „когато порасне, ще разбере колко полезни ще са му тези знания“.

Ето защо е важно да бъде преосмислен начинът, по който учим, по който усвояваме нови умения и ги прилагаме, начинът, по който оценяваме знанията и уменията на младите. Именно тук технологиите намират своето място, давайки повече възможност за промяна на формата на учебния процес и на начина, по който учениците усвояват и взаимодействат с учебното съдържание.

Истината е, че тази сложно звучаща промяна може да бъде реализирана чрез далеч по-просто звучащи дейности, като задачата да разработим макет на светофар например. Неслучайно много често ние от „Юнион Интерактив“ даваме пример именно с тази дейност.

Първо, учениците трябва да измислят светофара – кутията, лампите, формата и как ще свети. След това, ако разполагат с технологии като учебните комплекти Arduino, да речем, трябва да свържат кабелчетата и лампичките, да ги свържат към захранване (батерия) и тази верига да работи (т.е. тук съзнателно или не, те автоматично прилагат познания за свързването и създаването на електрически вериги с ниско напрежение – учебен материал, който се изучава по физика и астрономия). След това свързват този макет към платка с микропроцесор и компютър и започват да програмират сигнала, който платката да подава към физичната система (електрическата верига), т.е. как да светят лампичките, през какъв интервал, дали да мигат и т.н. Дотук всичко е готово, но нямат кутия за светофара. За целта използват технологии и софтуер за 3D прототипиране и дизайн, чрез които чертаят и оформят модел на светофарната кутия по зададени размери, включително и под формата на виртуални „холограми“ чрез стереоскопичните лаптопи zSpace, и след това разпечатват тази кутия на 3D принтер. В нея могат да сложат макета с електрическата верига и лампичките и по този начин се получава крайният продукт – макет на светофар. Само за осъществяването на тази дейност се изискват:

– креативност и въображение за идеята за формата и размера на светофара;

– умения и познания относно електричен ток, електрически вериги, напрежение, захранване, последователно и успоредно свързване;

– умения и познания по информационни технологии за работа и писане на базов код и работа с основните променливи параметри в кода;

– познания за работа с програми за чертане, моделиране и прототипиране;

– умения за 3D прототипиране;

– изграждане на пространствено мислене;

– умения за работа с технологии, включително 3D принтер.

Ето една простичка проектно базирана дейност, която в пълнота онагледява обучителен процес по оста ум – технологии – материя, където технологиите играят ключова роля. Защото измислянето на идеята или теоретичното знание не е достатъчно. То трябва да бъде тествано, видяно и изследвано в контролирана среда, най-често чрез технологии за виртуална и добавена реалност. Или иначе казано, да премине от света на идеите в света на формите и финално да бъде реализирано в света на материята отново чрез технология.

Ето защо, комбинирайки различни технологии, като стереоскопични лаптопи за виртуална и добавена реалност zSpace, комплекти по електроника и програмиране Arduino и 3D принтери, може да преведем учениците през едно интересно, смислено и запомнящо се цялостно учебно изживяване, което, в крайна сметка, е пътят към по-висока ангажираност, интерес и мотивация на учениците към учебния процес в училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Да победиш себе си Виртуално инженерство На училище в Искърското дефиле Снимка на министър Галин ЦоковМОН започва промени в наредби

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Технологии

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Добрият пример

Next article

Нови учебни програми – до ноември 2024 г.

Next article
Министър Цоков поиска повече пари за образование

Нови учебни програми – до ноември 2024 г.

Вестник "Аз-буки"

Време за четене

Още 15 млн. лв. за образование

Още 15 млн. лв. за образование

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"