"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 12, 2023

Екранното поколение

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-03-2023
in Брой 12, 2023
A A

Как четиригодишни да сърфират безопасно в интернет? Обучението по дигитална грамотност вече е факт в детска градина „Валентина Терешкова“ във Варна.
Целта е под формата на игри най-малките да се запознаят с важните правила за безопасно използване на интернет. По програмата „Хубаво е в детската градина“ педагозите изготвят проекта, а идеята възниква след проучване сред родителите. Според директора на градината Анна Константинова, щом децата от тригодишни изучават правилата за движение по пътищата, така може да се използват интер-
активни методи, с които педагозите да ги запознаят как да работят безопасно в интернет. Те така или иначе вече са там. Затова питаме не дали, а колко.

„Аз съм кибер лъвче“ е мотото, с което децата от IIIА група „Лъвчета“ се включиха в инициативата на „Валентина Терешкова“ –
„Дни на медийна грамотност“. Всеки ден от седмицата децата се занимават с технологични дейности при изработка
на мобилен телефон, компютърна система, минилаптоп, сглобяват и лепят на картон пъзел с картини по темата,
в екип по двойки изработват и компютърна периферия

Катерина КОВАЧЕВА

Чрез куклен театър, интерактивни музикални игри и игри с пъзели, които показват правилата как да боравят с екрана умерено и да подбират безопасните места в интернет, преминават обученията по дигитална грамотност в шестте групи в детска градина „Валентина Терешкова“ във Варна.
Но докато се питаме не дали изобщо да даваме екрани на децата, а колко и как, тъй като не можем да премахнем изцяло екраните от всекидневието ни, педагози, логопеди и психолози дискутират вариантите как да ги научим да боравят с тях безопасно. Какви са здравословните навици за ползване на мобилните устройства, колко безопасно е да пускаме песни, детски филмчета и телевизия на децата и какви са „разрешените норми“, решихме да попитаме специалистите.
Екраните присъстват в яслите и градините, дори са законово уредени. Според Наредба № 3 от 2007 г. за здравните изисквания към детските градини на децата се допуска използването на електронни устройства с видеодисплеи, мултимедийни проектори и телевизор само с образователни цели, описани в плана за обучение, както следва: от 3 – 5 години не повече от два пъти седмично с продължителност до 10 – 15 минути; за деца от 6 – 7 години не повече от два пъти седмично с продължителност на експозицията до 15 – 20 минути.
За деца над 2-годишна възраст в детската ясла се допуска използването на електронни устройства с видеодисплеи, мултимедийни проектори и телевизор само с образователни цели, посочени в плана за възпитателна работа, но не повече от веднъж седмично, с продължителност на експозицията до 10 минути.
Но ако в детската ясла и градина имат нормирано екранно време, то какво се случва вкъщи? В определен момент детето изпитва интерес към екрани и родителите започват да се чудят кога и колко то може да гледа – било то филм, детско предаване или детски песни. По препоръки това не бива да се допуска по-рано от 2-годишна възраст, коментира темата за в. „Аз-буки“ логопедът Милка Игнатова. Абсолютно задължително е видеата да са на български – песни, детски филми или приказки, допълва тя.
„И все пак, ако си позволявате да пуснете на детето нещо, нека не е в никакъв случай преди 1 година, и то за 3 минути, ако е крайно наложително за вас, не за детето. Да успокоявате плач на детето с телефон или телевизор, е все едно да сипвате бензин в огъня. То ще се успокои, докато гледа, и после ще плаче два пъти повече, когато спрете екрана. А и ще привикне, че на всеки плач му се дава екран, и ще го очаква. Така, че до 2 години се придържайте към минимума за възрастта – няколко минути. След
2 години може детето да гледа около 30 минути на ден. След 3 години – около 1 час на ден, разпокъсано през деня“, коментира специалистът и припомня, че трябва да се внимава с екранното време, което в повечето случаи е в основата на късното проговаряне.
Евелина Чанева е психолог, специалист по ранно детско развитие и сертифициран биофийдбек терапевт. Тя споделя за в. „Аз-буки“, че трябва да има сериозен контрол върху времето и съдържанието на заниманията на децата с устройс-
тва. Мозъкът се развива най-много през първите до 5 години от живота, взаимодействайки с околния свят чрез всички сетива. Бебетата и малките деца се учат от директната комуникация: наблюдавайки и имитирайки видяното.
„При гледането на клипчета или филмчета няма комуникация – липсва отговор, реакция, език на тялото. Това влияе значително на социалното и емоционалното развитие на детето. Претоварва се едно сетиво за сметка на останалите и мозъкът на детето не е в състояние да обработи такъв обем стимули и информация“, допълва специалистът. Проблемът според психолога се крие в това, че времето, прекарано в гледане на някакво устройство, може да измести времето за игра, физическа активност или социално взаимодействие. Така екранното време се свързва и със затлъстяването, освен със забавено проговаряне, дефицит на внимание, проблеми с концентрацията, тревожност, хиперактивност, липса на социални умения, неспокоен сън, проблеми със зрението и други.
От друга страна, гледането на качествено образователно съдържание и програми, съобразени с възрастта, повишават интереса и участието на децата в учебния процес. Това могат да са кратки приказки или филмчета с реалистични образи на риби, диви или домашни животни, за професиите, видовете транспортни средства, добри обноски и всички други образователни теми, които се обсъждат в детската градина, споделя Евелина. Според наблюденията в нейната практика един час на ден може да се отрази негативно на формиращите се навици и умения на децата.
„При деца над 5 години е важ-
но да се следи и за промени в поведението на децата. Ако гледат клипчета или игри със съдържание на насилие, могат да започнат да проявяват агресия, тъй като не възприемат правилно видяното и трудно правят разлика между игра и реалност“, дискутира тя.
Посветена да насърчава здравословното и балансирано използване на технологиите, Александрина Георгиева – създател на фондация „Офлайн кидс“, подкрепя проекта и дори провежда обучения за родители, учители, служители на детски градини, присъствено и онлайн, с една-единствена цел – да отгледаме поколение, което използва технологиите осъзнато.
„Живеем във все по-дигитализиран свят. Технологиите са тук, независимо дали ги искаме, но като родители, възпитатели, учители имаме отговорност да внимаваме какво съдържание достига през екрана до децата ни. След критичната бебешка възраст е важно да въвеждаме екраните постепенно във всекидневието на децата, да поставяме правилните граници, да обясняваме на децата защо и как да използваме технологиите по безопасен начин, както и да бъдем добър пример за здравословна употреба. Не е разумно да позволим на малко дете да се гмурне в басейн, преди да умее да плува. По същия начин то има нужда да бъде обучено как да използва технология, преди тя да му бъде предоставена свободно“, смята Александрина Георгиева. И напомня, че специалисти от цял свят алармират и препоръчват деца под 3 години да не бъдат излагани пред екран, за да не бъде възпрепятствано тяхното развитие.
„Огромният обем визуална и звукова информация, която се излива от екрана върху децата, е твърде голям за детския все още развиващ се мозък“, споделя Алекс. Тя разказва и няколко фрапантни случая на детски уплах след гледане на филмче именно в детската градина.
И докато във Варна учат децата как да се опазят от лошите страни на интернет, тъй като те вече са в него, то не трябва да се пренеб-
регват и специалистите по детско развитие, които винаги напомнят колко пагубни за развитието на децата са екраните в прекомерни „дози“.

Your Image Description

Свързани статии:

Управлението на езиковото разнообразие е възможно Децата искат да бъдат изслушвани Кой най-бързо реди пъзел „Темида“ Европа се задъхва за учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив

Next article

Думата имат тийнейджърите

Next article
Думата имат тийнейджърите

Думата имат тийнейджърите

Пловдив събра млади готвачи  и монтьори

Пловдив събра млади готвачи и монтьори

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Още за двойните умалителни в българския език

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"