"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 50, 2022

Инвестициите в образованието продължават

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-12-2022
in Брой 50, 2022
A A

Начало на 7 процедури по Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. предвижда публикуваната от Управляващия орган на Програмата индикативна годишна работна програма за 2023 г.

Провеждането на часове в музеите променя нагласата на учениците и повишава степента на усвояване на учебния материал

 

По приоритет „Приобщаващо образование и образователна интеграция“ се очаква през юни догодина да бъде дадено началото на процедурата „Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в предучилищното образование“. Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по нея е 105,4 млн.лв., а предвиденият краен срок за подаване на проектните предложения е август 2023 г.
Основна цел на процедурата е подпомагане на ранното обхващане и образователното приобщаване на деца от уязвими групи в предучилищното образование. Бенефициент е Министерството на образованието и науката, което реализира проекта чрез дирекция „Управление и изпълнение на проекти“ в системата на предучилищното образование. В техническото и/или финансовото изпълнение могат да участват и регионалните управления на образованието и държавните, общинските и частните детски градини, центровете за подкрепа за личностно развитие, центровете за специална образователна подкрепа, регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Държавният логопедичен център и Националният дворец на децата.
В плана се посочват и примерни допустими дейности, като повишаване квалификацията на педагогическите специалисти и експертите от РУО за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, включително социално-емоционалното учене в класните стаи, както и обучения на непедагогическия персонал (включително образователни медиатори и социални работници). Ще се подкрепя интензивна работа с родители на ниво детска градина за формиране на положителни нагласи към образованието и за пълноценното им участие в образователния процес. Ще се финансира и допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби за трайно приобщаване в предучилищното образование.
Процедура „Утвърждаване на интеркултурното образование, чрез култура, наука и спорт“ има бюджет от 31 123 577 лв. Началото ѝ се планира за март 2023 г., като срокът за подаване на проектните предложения е юни следващата година.
Основната цел е насърчаване на позитивно отношение към разнообразието във всички области на човешкия живот. Като специфични цели са разписани повишаване степента на образователна интеграция на деца и ученици от уязвими групи за учене в мултикултурна образователна среда, както и насърчаване на ефективни мултикултурни общности в образователните институции сред участниците в образователния процес и взаимодействието със заинтересованите страни.
Допустими кандидати са общини, юридически лица с нестопанска цел за обществено полезна дейност с доказан опит и експертиза в сферата на социалната и/или образователната интеграция на уязвими групи (включително роми, лица, търсещи или получили международна закрила, други уязвими групи). Допустими партньори по проектите са държавни, общински и частни детски градини и училища, ЦПЛР, Националният дворец на децата и Националният музей на образованието – Габрово, общини, юридически лица с нестопанска цел с доказан опит и експертиза в сферата на социалната и/или образователната интеграция, включително училищни настоятелства, както и читалища.
Ще се подпомагат дейности, насочени към разнообразяване на формите и средствата за ефективно осъществяване на интеркултурно образование, чрез занимания по интереси, съвместни дейности между детски градини и училища с концентрация на деца от уязвими групи и такива, в които няма концентрация на деца от уязвими групи – обменни визити, екскурзии, зелени училища и др. Подкрепа ще получават и организирането и провеждането на учебния процес в детски градини и училища в реална среда посредством изнесени занимания в музеи, художествени галерии, културни институции, такива, свързани с театралното, танцовото, културното и природното наследство, визуалните изкуства, спортни и музикални мероприятия.
В обхвата на процедурата попада и популяризиране на възможностите за професионално и личностно развитие на учениците посредством образование, чрезорганизиране на тематични срещи и беседи на ученици с представители от различни професионални съсловия, учени, хора на изкуството, културни дейци и спортисти, провеждане в библиотеки на културно-образователни инициативи, популяризиращи четенето и грамотността, развиване на отношение към културата и придобиване на знания относно културното и литературното наследство, четенето, творческото мислене, природните, естествените и точните науки чрез провеждане на занимания по интереси в извънкласна форма и изнесени занимания.
Подкрепа ще получават и работата за изграждане на общност от активни родители – кратки обучения на родители, свързани с образованието на децата им, включително чрез участие на образователни медиатори, както и провеждането на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност.
По приоритет 2 на Програма „Образование“ – „Модернизация и качество на образованието“, се предвижда началото на още две процедури.
Първата от тях е „Подобряване на качеството на общото образование чрез ефективно прилагане на компетентностен модел“, по която ще бъдат инвестирани 166 685 431 лв. Тя ще бъде обявена още през януари догодина, а срокът за подаване на проектни предложения е март 2023 г.
Целта на процедурата е подкрепа на образователния процес за развитие на ключови компетентности във всички образователни етапи от училищното образование чрез насърчаване използването на различни подходи, инструменти и среди за преподаване и учене. Специфичните цели са модернизиране на методите на преподаване и оценяване и ефективно осъществяване на междупредметни връзки в обучението за подобряване качеството на образованието и повишаване образователните резултати на учениците, както и по-широко прилагане на компетентностния подход в образователния процес за насърчаване на индивидуалното развитие, социалното приобщаване и личностната реализация на учениците.
Бенефициент е МОН, което реализира проекта в училищата в системата на училищното образование чрез дирекция „Управление и изпълнение на проекти“.
В техническото и/или финансовото изпълнение, включително да извършват разходи по проекти с конкретен бенефициент – МОН, могат да участват регионалните управления на образованието и държавните, общинските и частните училища. Сред разписаните дейности са модернизиране методите
на преподаване и оценяване, осигуряване на съвременен инструментариум за измерване и оценяване резултатите на учениците, целеви обучения на педагогически специалисти и експерти и прилагане на концепцията за споделяне на ресурси и изграждане на Професионални учещи се общности (клъстери).
Втората процедура по приоритет 2 е „Дигитална трансформация на училищното образование в т.ч. професионалното образование и обучение“. За нея са разписани 184 855 000 лв. Предвижда се тя да започне през декември 2023 г., а срокът за подаване на проектни предложения е януари 2024 г.
Основната цел е осигуряване на цифрово приобщаване, в т.ч. на ученици от маргинализирани групи, като например роми, чрез подобряване цифровите компетентности на участниците в образователния процес и по-широко използване на добавена и виртуална реалност и на изкуствен интелект в преподаването и обучението на ученици.
Бенефициент е МОН, а в техническото и/или финансовото изпълнение могат да участват и регионалните управления на образованието и държавните, общинските и частните училища.
Ще се подкрепя внедряване на иновативни решения в общото училищно образование, включително въвеждане на софтуерни решения за анализ и оценяване на образователните резултати, основани на използване на компютърно моделиране, алгоритми и изкуствен интелект; въвеждане на инструменти за персонализация на ученето; интегриране на наложени платформи за обучение (от разстояние в електронна среда ОРЕС) и надграждане на създадената библиотека с електронни ресурси и съдържание за учене и преподаване.
Ще се финансира и анализ на съществуващите практики, евентуални нормативни промени, обучение и въвеждане на подходящи формати за обмен на опит между учители и училища и надграждане на капацитет за подобряване условията за максимално ефективно преподаване и учене във виртуална среда и виртуални класни стаи, за провеждане на ОРЕС и прилагане на хибридна и смесена форма на обучение (blended learning/1:1 модел). Ще се подкрепя и дигиталната трансформация чрез повишаване дигиталните компетентности и умения на педагогическите специалисти, учениците и родителите чрез обучения и информационни кампании за опасностите в интернет, отрицателния ефект на фалшивите новини и др.
Акцент е и осигуряване на цифрово приобщаване, в т.ч. обучение на ученици от маргинализирани групи за придобиване на умения за ОРЕС, осигуряване на технически средства за целите на обучението, като се надградят мерките по React-EU. Подкрепа ще получи и надграждане на мерките за създаване на Национална STEM среда по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез подкрепа за практическа работа на ученици в лабораторна среда за натрупване на знания и умения, свързани с природни науки, математика и информатика, добавена виртуална реалност, работа в екип, аналитично и критично мислене, използване на научноизследователски методи и подходи, създаване на практически решения за решаване на проблеми. Допустими са и проекти за синхронизиране и консолидация на съществуващите вътрешни информационни системи и бази данни в системата на образованието чрез въвеждане на специализирани софтуерни решения за интегриране, проследяване, анализ и оценяване на ключови данни и индикатори за развитието на образованието. Освен това ще се инвестира и в развиване на капацитет на ниво училище, РУО и ключови експерти и ръководители в системата чрез обучения за събиране на данни за образователната система и образователните резултати на учениците и за формулиране на решения на база данни и анализ, експертна подкрепа и осигуряване на нужната техническа обезпеченост.
Две процедури ще бъдат открити и по приоритет 3 на Програма „Образование“ – „Връзка на образованието с пазара на труда“.
Едната от тях е „Въвеждане на форми на дуално обучение в приложими специалности във висшето образование. Професионално ориентиране на студентите чрез практики и развитие на предприемачески умения“ с бюджет от 169 400 000 лв.
Очаква се тя да бъде открита през ноември следващата година, а крайният срок за проектни предложения е януари 2024 г. Основна цел на процедурата е осигуряване на динамично съответствие между търсенето и предлагането на пазара на труда, включително чрез насърчаване на образователното предприемачество и иновациите във висшите училища Допустими кандидати са МОН, което реализира проекта чрез дирекция „Управление и изпълнение на проекти“. Държавните и частните висши училища могат да участват в техническото и/или финансовото изпълнение, включително да извършват разходи по проекти с конкретен бенефициент МОН при спазване на правилата за недопускане на двойно финансиране и за допустимост на разходите. Допустими асоциирани партньори в етапа на изпълнение са национално представителни организации на работодателите и национално представителни организации на работниците и служителите.
Сред дейностите, които ще бъдат подкрепени, са създаване на условия за въвеждане
на дуално обучение във висшите училища, отчитайки международния опит, нагласите на бизнеса и университетите чрез подготовка на нормативни документи, ръководства, обучителни материали, образци на споразумения между висши училища, работодатели и обучаеми, с участие на социалните партньори. Ще се инвестира и в пилотно въвеждане на дуално обучение във висши училища и други форми за съвместно обучение (инкубатори, преакселератори, менторски програми, иновационни лагери, и др.) в пилотни области, като например технически, компютърни, инженерни науки, с участие на работодатели. Ще се финансират и обучения за преподаватели и наставници.
Ще се подпомогне и внедряване на система за проследяване на дипломираните висшисти, подкрепа на клубовете на завършилите, създаване на платформа за обмен на опит и подкрепа. Преподаватели във висши училища ще бъдат обучавани за повишаване проектната компетентност за работа в европейски и други проекти и мрежи, за въвеждане на образователни програми за насърчаване предприемачеството и уменията за работа на студентите чрез организиране на интер-, между- и трансдисциплинарни студентски екипи в партньорство между университетите, бизнеса и неправителствения сектор. Ще се финансира и обучение на студенти за формиране на предприемачески нагласи, умения и компетентност, в т.ч. финансова грамотност и управление на проекти.
Ще се подкрепят проекти за насърчаване на образователното предприемачество и иновациите във висшите училища, стимулиране на социално ангажираните дейности на студентите и преподавателите чрез създаване на клубове за социално предприемачество и иновации, програми за подпомагане на стартъп компании на студенти и подкрепа за стартиране на собствен бизнес или друг вид предприемаческа дейност от страна на студенти, докторанти и преподаватели, актуализиране на учебни програми за развиване на умения за образователно/социално предприемачество и др. Акцент е и провеждане на допълнителни студентски практики в университети, научни организации и работодатели на база оценка на кариерното ориентиране на студентите.
Друга процедура е „Подкрепа за развитие на проектна докторантура“ с бюджет от 58 658 245 лв.
Началото ѝ е планирано за май следващата година, а срокът за проекти е август 2023 г.
Целта на процедурата е насърчаване иновативното обучение на докторанти чрез стимулиране на свързаността между висшите училища и научните организации за постигане на по-високо качество на преподаването и научните резултати и подпомагане процеса на развитие на иновативна икономика с фокус върху Индустрия 5.0, зеления преход, син растеж и/или областите на Иновационната стратегия за интелигентна специализация и регионалните потребности на пазара на труда. Като специфични цели са разписани насърчаването на сътрудничеството с бизнеса и науката чрез дефинирани съвместно с бизнеса, науката и/или публичния сектор теми за разработване на докторски програми и обвързването им с приоритетите за развитие на икономиката и пазара на труда, както и повишаване нивото на практическа приложимост на докторските програми.
Допустими кандидати са висши училища, които имат право да провеждат обучение за придобиване на образователна и научна степен „доктор“, и научни организации с акредитация за провеждане на обучение в образователната и научна степен „доктор“. Техни партньори могат да бъдат и национално представителни организации на работодателите и национално представителни организации на работниците и служителите.
Средствата ще бъдат инвестирани в подкрепа за създаване и развитие на докторантски училища/школи, насочени към конкретни нужди на работодатели/пазара на труда, подкрепа за проектна докторантура, насочена към подпомагане на професионалното развитие на докторанти за провеждане на докторантури, пряко свързани с актуални потребности на конкретни икономически сектори, бизнеси и работодатели, публични институции и научни организации, както и за повишаване капацитета и уменията на академичния състав.
По приоритет 4 „Техническа помощ“ са предвидени 91 072 240 лв., а целта е постигане на по-добро административно управление на Програма „Образование“ 2021 – 2027 и по-ефективно оползотворяване на средствата от ЕС, което ще рефлектира върху развитието на подкрепените по Програмата политики. Бенефициент е Изпълнителната агенция „Програма за образование“ (Управляващ орган на Програма „Образование“ 2021 – 2027). Средствата се насочват към подкрепа за подобряване административния капацитет на Управляващия орган и осигуряване на външна експертиза, свързана с планирането, управлението, изпълнението, наблюдението и контрола на Програма „Образование“, за подобряване административния капацитет на Управляващия орган, за подобряване административния капацитет на бенефициентите и потенциалните бенефициенти, както и за публичността на Програмата.

 

Програма „Образование“ надгражда реформите в сектора

Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. е одобрена от Европейската комисия през август 2022 г. Тя е един от основните инструменти за подкрепа на реформите в образователната система и за преодоляване на последиците от ковид пандемията в сектора. Бюджетът на Програмата е 1 887 219 069 лв.,
като включва финансиране от Европейския социален фонд и от държавния бюджет. Допълнително има и финансиране от механизма „Следващо поколение ЕС“ на двата проекта за образователна инфраструктура – „STEM центрове и иновации в образованието“ и „Модернизация на образователната инфраструктура“.
Програма „Образование“ има три основни приоритета – „Приобщаващо образование и образователна интеграция“ с ресурс от 560 млн.лв., „Модернизация и качество на образованието“ – над 472 млн. лв., и „Връзка на образованието с пазара на труда“, където повече от 245 млн. лв. са разписани за подкрепа за професионалното образование и обучение, а над 516 млн.лв. са предназначени за инвестиции в модернизиране на висшето образование.
Средствата по приоритет „Приобщаващо образование и образователна интеграция“ ще осигурят дейности за насърчаване равния достъп на всички деца и ученици до качествено и приобщаващо образование чрез разширяване обхвата на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Освен това ще се осигуряват обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в предучилищното и училищното образование, за превенция на тормоза и насилието и намаляване агресията в училищата, за ограмотяване на възрастни, за социално-икономическа интеграция на маргинализирани и уязвими групи, за създаване на условия за достъп до образование чрез преодоляване на демографски, социални и културни бариери, утвърждаване на интеркултурното образование. Акцент са и ранното детско развитие и целенасочени дейности към предучилищното образование.
Бюджетът на „Модернизация и качество на образованието“ е насочен към проекти за ефективно прилагане на компетентностния модел чрез въвеждане на училищни методически планове за действие за развитие на ключови компетентности на всички равнища в образователната система. Ще се подпомагат дигиталната трансформация на училищното образование и повишаването на капацитета на педагогическите специалисти. Предвижда се и целенасочена подкрепа за ученици с таланти от училища, разположени предимно в селски и градски сегрегирани райони, както и насърчаване, създаване и прилагане на култура за иновации в детски градини и училища. Подкрепа ще получи и утвърждаването на алтернативен достъп до учителската професия и помощ за новопостъпващи учители и директори.
По приоритет „Връзка на образованието с пазара на труда“ се предвиждат мерки в подкрепа на професионалното и висшето образование, засилване на връзките между тях, с науката и с нуждите на пазара на труда. Предвиждат се дейности за адаптиране на професионалното образование и обучение към динамиката на пазара на труда, подкрепа за развитие на умения за професиите на настоящето и бъдещето и за развитие на дуалната система на обучение. В сферата на висшето образование ще се подпомага въвеждането на форми на дуално образование в приложими специалности, професионално ориентиране на студентите чрез практики и развитие на предприемачески умения. Подкрепа ще получават и дейности за разширяване на дигиталните компетентности и дигиталното образователно съдържание. Специален акцент са развитието на академичния състав във висшите училища и научните организации, подобряването на условията за докторски програми и достъпът на уязвими групи, групи в неравностойно положение и непедагогически персонал до висше образование.
За БТА зам.-изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“ Иван Попов съобщава, че МОН подготвя проектно предложение по първата обявена процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в училищното образование“ в рамките на Приоритет 1. Целта на операцията е да се насърчи потенциалът за личностно развитие на учениците за трайното им приобщаване в училищното образование, като фокусът е върху учениците от уязвими групи. С предвидените дейности се очаква да се намали делът на преждевременно напусналите училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Бедността води до 6 пъти по-ниски учебни постижения Деца плъстят вълна във Виена Призови места за екип на МУ – Плевен Зарадвай дете за Коледа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

На фокус – кръговата икономика

Next article

Ученически патрули следят за дисциплината

Next article
Ученически патрули следят за дисциплината

Ученически патрули следят за дисциплината

Да предизвикаш себе си и да спечелиш

Да предизвикаш себе си и да спечелиш

В ход е дигиталното обучение

Контрол на компютъра с поглед използват в Златица

Последни публикации

  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро
  • Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката
  • Конкурс за диктовки по случай 24 май
  • Скитащият саламандър е изключително ловък

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"