Учебните помагала по история с марка ЕГ „Иван Вазов“ в Пловдив включват и работа по различни проекти
МОН финансира за втора година Националната програма „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“. По модул „А“ на Програмата – „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език“, е одобрено изготвянето на 27 учебни помагала. 7 от тях създават автори от ПЕГ „Екзарх Йосиф I“ – Ловеч, 6 – педагози от 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ –
София, 4 – екипи от ЕГ „Фредерик Жолио-Кюри“ – Варна,
3 – учители от ЕГ „Иван Вазов“ – Пловдив, по 2 – колективи от ПЕГ „Йоан Екзарх“ – Враца, от Първа езикова гимназия – Варна, и от ЕГ „Христо Ботев“ – Кърджали, и едно е дело на преподаватели от 2. АЕГ „Томас Джеферсън“ – София. Общият бюджет за модула е 725 хил. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ отново се включи в работата по подготовката на учебните помагала и тяхното отпечатване.
В. „Аз-буки“ представя училищата, чиито педагогически екипи са разработили 27-те учебни помагала по общообразователни предмети на немски, английски, испански, италиански и френски език.
Новите помагала са достъпни на интернет сайта на МОН – https://www.mon.bg/bg/100940.
Деляна ЛУКОВА
Възпитаниците на пловдивската Езикова гимназия „Иван Вазов“ овладяват италиански, испански, английски, немски, френски и руски език и редовно участват в олимпиадите по съответните езици. Преди дни учениците от немските паралелки участваха в литературното състезание „Четящи лисици“ и се представиха много добре. Те дискутираха по проблемите на двата младежки романа – „Беше славеят“ и „Страничен ефект“, и аргументирано изразиха позиции по въпроси, свързани с тормоза в училище, опазването на околната среда и вегетарианското хранене. Училищен победител стана Дафина Цветкова от XЗ клас. През май тя ще представи своето училище на националния кръг в Ловеч и за тази цел ще направи литературен прочит и на книгата „Когато протегнем ръка към звездите“.
И учениците, и учителите от Езиковата гимназия, ръководена от Вихра Ерамян, са много мотивирани. Затова не е изненадващо, че два учителски екипа от „Иван Вазов“ създадоха първите учебни помагала по история на италиански и на френски език, специално разработени за чуждоезиково обучение в България и одобрени от МОН.
„Динамичните глобални процеси в различни области на обществения живот изискват езикови умения от всички граждани като условие за пълноценна професионална и личностна изява. Това предизвикателство в голяма степен се приема от училището – място, където младите хора могат да придобият езикови компетентности. Според Плана за дейност за изучаването на езиците на Съвета на Европа най-доброто преподаване преминава през една по-възприемчива училищна структура“, казва преподавателят по история на италиански език в гимназията Антон Атанасов.
Според него важен елемент от езиковото обучение е изучаването на една или повече учебни дисциплини на чужд език. По този начин придобиването на езикови умения е улеснено, защото се извършва спонтанно, докато учениците изучават съдържанието на друг учебен предмет. Преподавателят е с дългогодишен професионален опит е автор на две помагала – за IX и за X клас.
Изработените от него помагала по история на италиански език съдържат много кратък обяснителен текст по темите от учебната програма.
Фокусът е поставен върху дейностите, свързани с приложение на основните езикови умения, които учениците трябва да придобият. За да направи обучението по-атрактивно за младите хора, той предоставя линкове към кратки видеофилми, съобразени с нивото на езиковите им умения, както и фотогалерии, към които има поставени практически задачи. И в двете помагала има зададена работа по проекти от различен характер.
На въпрос какъв е бил мотивът му за участие в конкурса на МОН, Атанасов обяснява, че в България липсва съвременен учебник по история на италиански език за езиковите гимназии и профилираните паралелки с изучаване на чужд език. До настоящия момент това става по текстове или чужди учебници, подбрани от учителя, което поражда сериозни трудности сред учениците.
„Текстът на чужд език понякога е обемен и не е съобразен с възможностите им на съответния етап на обучение. Което прави съдържанието трудно разбираемо. Изисква се много време в клас и при подготовката извън урока, за да бъде осмислено и приложено. Неразбирането от страна на учениците поражда у тях чувство за неспособност за справяне със задачите, малък напредък при постигане на целите и оттам – липса на мотивация. Всичко това ограничава възможността да разширят своите лексикални умения и да усвоят специфични за дисциплината термини“, обяснява Атанасов.
Надеждата му е новите помагала да подобрят уменията на гимназистите да разбират общото съдържание и основната тема, както и подробности от текста.
Да обогатят лексикалния си запас и да овладеят граматичните и правописните норми на езика с цел по-добро писмено и устно изразяване. Идеята е чрез помагалата те да се научат да опис-
ват основни политически възгледи и модели на управление; да използват основни понятия при представянето на исторически събития и процеси; да откриват причини и последици; да оценяват идеи и действия на личности от миналото и да интерпретират информация от писмени документи, карти, изображения, схеми. Не на последно място – да създават писмен текст по зададен исторически проблем.
Още едно помагало по история за IX клас, но на френски език създава старши учителят по история и цивилизации в ЕГ „Иван Вазов“ Бонка Борукова-Костадинова. Вече 12-а година тя преподава история на френски и на испански.
„Модерният живот изисква от всеки не само да владее достатъчна по обем и съдържание информация, но и да притежава опит за нейното непрекъснато обогатяване, развиване, ползване и споделяне. Важен белег на многостранното развитие е способността и нагласата да се усвояват умения за свободно общуване и критично мислене на изучавания чужд език в гимназиалния етап“, категорична е Костадинова.
Това е основната ѝ мотивация за разработването на учебното помагало по история на френски, чиято цел е подобряване на езиковите умения, мултикултурен и мултидисциплинарен подход към познанието. Главната задача е да се даде възможност на учениците за затвърждаване и практическо прилагане на придобитите знания и умения по предмета.
Темите в помагалото обхващат цялото учебно съдържание по история и цивилизации за IX клас. Групирано е в раздели, като след всеки са предвидени теми за обобщение с практическа насоченост за проверка на усвоените компетентности. Посочени са въпроси и задачи, както и речник с новите понятия към всеки урок. В рубриката „Да научим повече“ има линкове към материали, които да задълбочат знанията и да се използват от учителя за поставяне на задания, базирани на съвременните технологии. Според Костадинова чрез тях се усвояват и затвърждават допълнителни умения на учениците.
Учебни помагала за изучаване на предмети на чужд език, разработени от авторски екипи към Езикова гимназия „Иван Вазов“ – Пловдив:
„История и цивилизации“ за IX клас на френски език – Бонка Борукова-Костадинова (автор на текста), Мария Атанасова (преводач), Бонка Борукова-Костадинова (графичен дизайн и автор на корицата).
„История и цивилизации“ за IX клас на италиански език – Антон Атанасов (автор на текста), Румяна Златева (преводач и редактор), Антон Атанасов (графичен дизайн и автор на корицата).
„История и цивилизации“ за X клас на италиански език – Антон Атанасов (автор на текста), Маргарита Василева (преводач и редактор), Антон Атанасов (графичен дизайн и автор на корицата).
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg