"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 7, 2021

Милена Дамянова, председател на Парламентарната комисия по образованието и науката в 44. народно събрание: Ако успеем да дадем на новите поколения нужните знания и умения, всички ще живеем по-добре

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-02-2021
in Брой 7, 2021
A A
Милена Дамянова е председател
на Комисията по образованието и науката
в 44. народно събрание. Завършила е унгарска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Специализирала е в Унгария, както
и финансов мениджмънт
в Стопанската академия „Димитър А. Ценов“
в Свищов. Работила е като хоноруван асистент
в СУ „Св. Климент Охридски“ и като преводач. Заместник-министър на образованието, младежта и науката в кабинета „Борисов 1“.
Народен представител в 42. и 43. народно събрание и председател на Парламентарната комисия по образование и наука.
През 2012 г. става носител на наградата „Златна ябълка“ на Националната мрежа за децата за принос към живота
и благосъстоянието на българските деца
в категория „Политик на национално ниво”.
Владее унгарски, френски и английски език, ползва руски и китайски.

Интервюто взе
Татяна ДИКОВА

Г-жо Дамянова, каква е равносметката за работата на ръководената от Вас Парламентарна комисия по образованието и науката в 44. народно събрание?
– Радвам се, че за разлика от предходния мандат, този път с колегите от Комисията успяхме да надскочим партийните боричкания и да водим дебатите въз основа на аргументи и професионални анализи. В резултат на това имаме редица промени, приети с консенсус.
За мен винаги е било важно не колко промени в законите ще приемем, а по тези текстове, които обсъждаме и гласуваме, да има максимално съгласие и да бъдат работещи. Можем да приемем много нови закони или да променим действащи, но ако те са наложени, без да има съгласие сред заинтересованите страни, ако те надскачат значително времето, в което живеем, няма да постигнем реална промяна. Затова и водещ принцип на работа, който спазвам, вкл. и като председател на Комисията по образованието и науката, е всеки закон, всяка промяна да бъдат широко обсъдени с всички, които имат отношение към тяхното изпълнение. Винаги сме канили учители, директори, нашите партньори от синдикатите и работодателите, неправителствените организации, бизнеса, дори отделни граждани, които имат добри идеи и конструктивни предложения. Опитахме се да постигнем наистина работещи текстове, които качествено да променят системата на образованието.

– Как новите закони и стратегии промениха образованието? Може ли да говорим за единен механизъм, който движи тази сложна система?
– Днес говорим много за образователни реформи. Но знаем ли винаги за какво ги правим?! Обикновено казваме, че целта е да имаме по-образовани, по-знаещи и по-можещи млади хора. Но какво се получава?! Ние като че ли все още вярваме, че децата, които знаят дължината на всяка река, са истински грамотни, но в същото време се гордеем и осъзнаваме, че те могат да използват новите технологии, за да намерят тази дължина. Осъзнаваме също така, че трябва да дадем знания и да подготвим детето за едно бъдеще, което е твърде различно от нашето. Но в същото това време все още го караме да зубри учебник, написан днес.
Тези и други парадокси са само повърхностната част от дебата за промените в образованието.
Тук ще отворя една скоба и ще кажа, че за ЗПУО например толкова дълго се говори, че хората твърдо вярват, че винаги го е имало. Но истината е, че законодателният му живот все още е твърде кратък. Затова част от промените, заложени в него, дори не са започнали да работят или поне не работят така, както би ни се искало. И тази цел все още изглежда твърде непостижима за много учители.
Има дни, в които цял ден срещам хора от образователната система, които ми казват как едно или друго няма да стане. И в тези дни си мечтая да имам някакъв начин, по който да накарам точно тези хора да повярват, че те са лидери, които могат. Само така реформите ще успеят.

– Не липсват експерти, които винаги припомнят, че реформи се правят с пари, с много пари.
– За образование в бюджета за 2021 г. заложихме 5 милиарда и 642,3 млн. лв., което представлява 4,5 % от БВП на страната. Предвиденото увеличение на средствата за предучилищно и училищно образование гарантира удвояването на заплатите на учителите за 4-годишния мандат на управляващото мнозинство. Допълнително предоставените за 2021 г. 360 млн. лв.
гарантират не по-малко от 15% увеличение на доходите на педагогическите специалисти, като началната учителска заплата вече е 1260 лв. спрямо 450 лв. в началото на управлението на ГЕРБ през 2009 г.
Средната работна учителска заплата по изчисленията на МОН и синдикатите достига 1770 лв.
По отношение на науката приоритетите ни винаги са били насочени към повишаване качеството и международната разпознаваемост на научноизследователската и иновационната дейност. Поставих-
ме акцент върху финансиране на научни изследвания в приоритетни и конкурентни области за решаване на важни обществено значими предизвикателства, подпомагане на млади учени и осъществяване на съвместни научни изследвания с български учени в чужбина.

– Народен представител в три народни събрания, в две от които председател на Парламентарната комисия по образованието и науката, имате основа за сравнение – каква бе 2020 г. за законодателя, за българското училище, университет и наука?
– Факт е, че пандемията изненада всички ни. Но именно в тази различна и изпълнена с предизвикателства 2020 г. почувствахме истински ролята на учителя и видяхме детската градина, училището и университета в друга светлина. Учениците и младите хора поискаха да се завърнат в класните стаи и аудиториите!
Кризата ни даде друга гледна точка за значението на образованието и науката и ни принуди да преосмислим живота си, ценностите и целите си. А това ми дава увереност, че ще се справим и през 2021 година. Защото всички сме заедно и всички сме отговорни!

– Пета учебна година системата на средното и предучилищното образование са със закон, дълго изстрадан дори от самата Вас. До какви промени доведе неговото приложение?
– Както казах и в началото, част от промените, заложени в закона, дори не са започнали да работят, други не работят така, както би ни се искало. Някои все още трудно се разбират, макар да отразяват дългогодишни реални практики от наши училища и детски градини.
Непрекъснато говорим, че днешните деца трудно се съсредоточават, стресирани са, а това води и до по-ниски резултати. Да, едно лошо качество, което наследява от света, в който израства поколението Z, е ниското ниво на концентрация. Прекалено трудно задържат вниманието си върху едно нещо, защото още от малки са свикнали да се занимават с няколко дейности наведнъж.
И това трябва да ни даде ясен знак, че е време да променим училището, а не децата.
Вярно е, че хората спорят за образователните методи от хиляди години. Но докато в миналото всички са били единодушни, че за да подобрим образованието, трябва да подобрим училищата, то днес, за съжаление, все повече са тези, които считат, че е най-ефикасно да променим децата. И това е най-големият ни проблем. Светът се развива шеметно и ако искаме да останем „на борда“, нямаме време да обмисляме как няма да стане, колко е трудно или как са ни отнети възможности. Имаме време само да правим нещата. Поколението Z
е нашето настояще, не нашето бъдеще.
Това поколение в момента е притиснато от стремежа на поколението на своите родители, баби и дядовци да учат на принципа на усвояването през преразказите, да бъде дисциплинирано и да приема каквото им е казано. В същото време, поколението Z знае, че ще учи цял живот, и приема света чрез „правене“. То иска да бъде информирано, за да избере своето знание. Това поколение не чете книги и приема, че това е лошо, но в същото време иска да знае за всички книги, ако може в резюме, за да избере коя от тях да прочете. Поколението Х трудно говори с поколението Z.

– Казвала сте, че свободата, която този закон даде на учителите, означава и отговорност. Готови ли бяха те за тази отговорност? Какво показва работата им в една изключително нестандартна ситуация, която вече два срока е неразделна част от българското училище и детска градина?
– С дистанционното обучение, което се провежда и в момента, учителите опровергаха едно твърдение, с което никога не съм била съгласна и дори често бях укорявана заради това, а именно, че образователната система е консервативна и не търпи резки промени. Е, българските учители доказаха, че не само не са консервативни, а извършиха истинска революция. И то сами, за което безкрайно им благодаря!
Родителите влязоха и станаха участници в целия процес. За няколко дни те станаха съюзници, партньори на учителите и на цялото образование. За няколко седмици чрез няколко платформи, вайбър групи, електронни домашни родителят даде това, което учителите искаха и знаеха, че го заслужават – уважение. За труда, за усилията, за общата цел. Да, дебатите продължават. Има много спорове, има взаимни обвинения кой колко се е справил, има въпроси, които още са без отговор. Но това е част от целия процес, а не същността му.

– В момента тече дебат относно външното оценяване след IV и X клас. Миналата година те бяха отменени заради извънредното положение. Какъв е смисълът на тези оценявания?
– Всъщност за какво ни служи външното оценяване? Със сигурност не е, за да напишем поредната оценка на ученика, да го стигматизираме като „можещ“ или „неможещ“…(това противоречи и на цялостната философия на ЗПУО, според която „всяко дете има талант“), нито пък да определим според резултата на учениците заплатите на учителите и директорите.
Прави ми впечатление, че като че ли не става ясно, че чрез външното оценяване се съизмерват постиженията в отделните училища, населени места, региони в търсене на отговор доколко успешна е образователната система, като цяло, придобити ли са ключови умения (напр. да се чете, да се разбира прочетеното, да се изразява и аргументира мнение, да се прилага математическо и научно мислене при решаване на ежедневни казуси), кои са основните фактори, които затрудняват придобиването на тези ключови умения – учебни програми, учебници, среда…, за да се направят необходимите промени.
Следейки и дискусиите сред педагогическата общност, разбирам, че съвсем неясен остава смисълът, особено на външното оценяване в края на първи гимназиален етап или в края на Х клас.
Това външно оценяване се провежда в края на задължителното образование, почти по същото време, когато и международните изследвания PISA. То търси да улови именно придобитата функционална грамотност в областта на четенето, математиката и природните науки в момента, в който приключва основна част от общообразователната подготовка и на нейно място идва интензивната профилирана или професионална подготовка.
В същото време, за мен е изключително странно, че на фона на отричането на външните оценявания все още смятаме, че именно оценките и повтарянето на клас ще решат основните проблеми в образователната ни система.
Истината е, че трябва да променим разбирането си за външните оценявания като нещо, което „само създава стрес, изисква допълнителни уроци“ и „от което нищо не зависи“.
Напълно погрешно е и разбирането, че НВО изисква допълнителна подготовка. За полагането на НВО не се изискват специални и допълнителни уроци, нито преговор, защото то не е насочено към проверка на факти и данни, нито изисква възпроизвеждане на информация или дефиниции от учебника. Всеки, който твърди обратното, подвежда и демонстрира неразбиране на смисъла на НВО. В рамките на етапа, обхващаш няколко години, ученикът или е придобил основни умения, научил се е да мисли критически и да прилага наученото в нова и непозната ситуация, или не е.
Не искам да вярвам, че от НВО може да се страхуват само онези, които не са оценени обективно, и онези, които не са оценявали обективно.
Но днес, особено в ситуацията на COVID-19, измерването на придобитите умения, определянето на положителните страни и натрупаните дефицити е още по-важно и необходимо.
Време е да погледнем на тези оценявания като възможност да покажем добрите страни на българската образователна система, да променим учебните програми или средата, така че да станем по-можещи и по-успешни.

– До какви промени във висшето образование и в науката доведоха законите и стратегиите, които бяха приети от 44. НС?
– 207 млн. студенти има по света по данни на UNESCO. За 14 години броят им се е увеличил двойно. Всички семейства по света вярват, че високата квалификация ще доведе до по-добри възможности за работа, по-високи доходи, по-добър стандарт на живот и лично щастие.
Но и в света, и у нас се наблюдават процеси, които показват, че образованието често е заключено само в рамките на придобитата
диплома. То не дава нужните умения и превръща професионалния и личен стандарт в неосъществена мечта. Бизнесът, който се развива в бързи и кратки срокове, иска отговори сега и веднага.
Именно поради това първата промяна, която направихме в този мандат, е регламентирането на участието на бизнеса в целия процес на обучението във висшите училища: от четенето на лекции до участие в изпитните комисии.
Две години по-късно приехме и още няколко важни неща: въвеждане на Национална карта, чиято основна цел е да представи много ясно приоритетите във вис-
шето образование, съобразени с икономическото, академичното и научното развитие; гарантирахме държавния интерес чрез още един механизъм – министърът на образованието и науката вече сключва договор за управление с ректора и утвърждава политиката за развитие на съответното висше училище. Важен момент тук е, че неспазването им води до намаляване на държавната издръжка. Преподавателите вече участват в акредитацията само на един университет, а тези от тях, навършили 65 години, не могат да се кандидатират за ръководна длъжност. Студентите вече не заплащат такси за издаване на диплома, академична справка и за др. административни услуги. Разширихме и възможностите за сключване на договори между студентите и работодателите.
Много ясно искам да подчертая, че в гореспоменатите промени в Закона за висшето образование няма революция. Те няма и да променят висшето образование толкова рязко, че след 4 години броят на българските университетите в световните рейтингови класации рязко да се увеличи. Да не говорим за позиции. Но това са промени, които ще подредят системата в известна степен.
Надявам се обаче, че в някакъв момент ще започнем да говорим с ясна осъзнатост и за промяната на модела на управление на висшите училища, като този за разделението на академичната и финансовата отговорност, а също така и за промяна на модела на акредитация и премахване на монопола на НАОА в тази процедура, която единствена може да гарантира качеството на висшето образование.

– Какво следва оттук нататък – накъде законодателят да насочи усилията си?
– В последните 15 години говорим за криза в училището, преплетена с може би още по-тежка криза в обществото. Пътищата на децата и възрастните често не се пресичат в ежедневието, а разликите в поколенията със сигурност влияят и върху икономиката.
Именно поради това преди дни започнах виртуална дискусия за поколението Z и предизвикателствата пред образователната ни система. Защото това поколение е различно и ако успеем да му дадем онези знания и умения, които са му нужни, всички ще живеем по-добре. Това е темата, която трябва да бъде във фокуса на вниманието на всички, вкл. и на бъдещите законодатели.
И разбира се – последователност в политиката, която изисква и дава повече подкрепа за по-образовани поколения.

Your Image Description

Свързани статии:

Интернетът в България тръгва от зала 207 Преподавателят е този, който разкрива таланта на детето Хомеопатичните средства са плацебо И в науката има непокорени върхове

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Фабрика за медалисти

Next article

Търси се родителят

Next article
Търси се родителят

Търси се родителят

В ход е дигиталното обучение

Прием в 108 паралелки ще обяви РУО – Стара Загора, за учебната 2021/2022 г.

С възрожденски дух в XXI век

С възрожденски дух в XXI век

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"