"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 49, 2021

Д-р Ирена Радева, началник на РУО – Варна: Дигитализацията е нашият приоритет

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-12-2021
in Брой 49, 2021
A A
Ирена Радева – началник на РУО – Варна от лятото на 2021 г. Завършила e история и география във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Велико Търново, с двадесет и пет годишен учителски стаж, има специализация по социално-икономическа география, доктор e по методика на обучението по география.

Интервюто взе Айсехел РУФИ

– Госпожо Радева, през август поехте ръководството на РУО – Варна, но от доста години работите в него. Предвиждате ли някакви промени и новости в работата на управлението, върху какво ще акцентирате?
– Визията ми за развитието на образователната система в област Варна се основава на устойчивост, предвидимост и надграждане на постигнатото. През изминалите години екипът на РУО – Варна, формира регионални политики, чрез които бяха постигнати значими резултати по привличане на родителската общност като ефективен партньор в образователния процес, намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система, повишаване успеваемостта в училищата с ниски образователни резултати при външното оценяване и др. Тези добри практики безспорно ще бъдат продължени и се надявам – надграждани в партньорство с директорите и училищните общности.
Новостите в работата на РУО – Варна, свързвам с реализиране на приоритетните области, залегнали в новата стратегическа рамка на образованието, обучението и ученето у нас до 2030 г., съчетаване на образователните традиции с иновативни педагогически решения, поставяне на акцент върху дигитализацията.
На регионално ниво сме извели няколко акцента. Първият е да бъде изградена мрежа от училищни екипи и педагогически общности за споделяне на добри практики и осъществяване на професионална подкрепа. Например в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст е прилагането на адаптационен модел – прехода между семейство и детска градина. Качественото образование в ранна детска възраст е основа за благополучие и социална интеграция, което е решаващо за разгръщането на образователните възможности на децата, споделяне на практики за медиацията в детската градина като инструмент за справяне в конфликтни ситуации. Създаде се и започна да функционира дигитално пространство за общуване на педагогическите специалисти при изпълнение на политиките на приобщаващото образование, където те могат да споделят и обменят практики.

– Тоест паралелно с училищата започва дигитализация и на дейностите на регионално ниво в образователната система в област Варна и РУО – Варна?
– Точно така, създадохме електронно пространство на регионално ниво и в него могат да се включат различни педагогически специалисти, защото на всеки учител в момента се налага да осъществява или да получава подкрепа. Споделянето на добри практики развива компетентнос-
тите и уменията на учителите и подпомага тяхната работа, по-лесно се стига до нещо работещо. Платформата е разработена от наш експерт, подпомогнат от колеги информатици от образователните институции в областта.
Въвеждаме и дигитален регионален календар, който ще бъде в платформата на МОН – за организиране и провеждане на междуинституционални форми на поддържаща квалификация.
Не може да изоставаме при въвеждането на системи за дигитализация. Още повече че това е политика и за развитие на админис-
трацията във връзка с електронното правителство и управление. И в контекста на тази мрежа от училищни екипи, слагаме акцент и върху вътрешноинституционалната размяна на педагогически практики и менторството в самите училища.

– Споменахте, че в ситуацията с COVID-19 обменът на работещи практики е важен. Какви са Вашите наблюдения за настроенията сред учителите и родителите за обучение в електронна среда или присъствено в клас?
– Предизвикателствата в образователната система отразяват различните възприятия в общес-
твото за пандемията и прилагането на противоепидемичните мерки. Безспорно, тези нагласи дават отражение върху родители и учители и срещаме съпротива при част от тях. Сред педагогическите и непедагогическите специалисти в област Варна още в началото на учебната година направихме проучвания за броя ваксинирани и преболедували, тези проценти се оказаха по-добри в сравнение със средните за страната, което е гаранция за по-сигурна образователна среда.
В процеса на връщането на малките ученици в клас с тестове родителите се включиха много активно и сме им много благодарни. Това за нас означава колко високо ценят важността на образованието и осъществяването му в присъствена форма. Раздаването на тестовете става според подадените декларации от родителите, като процесът на тестване в регион Варна започна първо в 42 училища в областта, а след това увеличихме обхвата. За малките деца наистина е ключово да придобият базовите си компетентности присъствено. Отчитаме, че много бързо и лесно става тестването, особено в училищата във Варна, тъй като имаме голямата подкрепа на медицинските лица в тях. В повечето училища работят и лекар, и медицинска сестра, които са осигурени от Община Варна, за което сме много благодарни. Те гарантират спокойствие на учителите. В едно от най-големите училища, където се тестват над 600 ученици, директорът споделя, че става бързо и в рамките на планираното време учебният процес стартира. Включиха се и доброволци.

– Да се върнем на общата картина в региона. Какво показват анализите и какви изводи се правят в сравнение с минали години?
– Наблюдаваме броя на учениците на база план-прием, който се прави през декември. За втора поредна година виждаме, че броят, който залагаме в държавния план-прием, не е същият в периода на неговата реализация, учениците намаляват. В края на учебната година се оказва, че много семейс-
тва са напуснали региона и са заминали предимно в чужбина, така че бройката, която е взета като базова през миналия декември, не отговаря реално на приема. Сравнено с м.г. обаче, имаме увеличение – през миналата година децата, които участват в приема, са 4164, а тази година са 4259.

– Какви са актуалните тенденции в интереса към различните училища и професии? Да откроите някои…
– Голям е интересът, на първо място, към специалности, свързани с програмирането – системно програмиране, системен и приложен програмист, техник на енергийни съоръжения и инсталации – в случая говорим за подготовка на специалисти за работа с ВЕИ, техник на компютърни системи или на електронна техника. Атрактивни са и специалности в областта на икономиката и туризма, които са и приоритетни за нашия регион.
Обяснимо, сред търсените училища е новата Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи, защото предлага предпочитани специалности и защото е партньор на Техническия и Икономическия университет, които участват в заявяване на държавния план-прием и в същото време подпомагат обучението на гимназистите. Университетски преподаватели, съгласно сключени договори, влизат и преподават по отделни учебни предмети. Гимназията ползва материална база на университетите. Ще предложим в това училище ориентиране и към една нова професия – „Изкуствен интелект“. Този модел на сътрудничество между училища, работодатели и висши училища е изключително перспективен.
На много места в региона е реалност партньорството между бизнеса и училищата. Интересна е работата на СУ „Васил Левски“ в Девня, което си сътрудничи с големите заводи в града и региона. Те подпомагат професионалното образование, заявяват различни професии в това средно училище и след това осигуряват реализация на младите хора. Интересно е и партньорството на Професионалната гимназия „Св. Димитър Солунски“ в Белослав с фирма „Делфин“, която подпомага училището във всяко отношение – осигуряване на стипендии, работни облекла, транспорт, ремонти, оборудва работилници за практика и наема ученици след завършване на подходящи кораборемонтни специалности. Това е структуроопределящ отрасъл в региона, но за съжаление, фирмата отчита, че наетите ученици трудно се задържат на работа – заради тежестта на тези професии или заради по-високото заплащане в чужбина.
Разбира се, атрактивни в региона са и специалностите на Професионалната гимназия по туризъм във Варна, която също бързо прави своя прием и работи в тясно сътрудничество с бизнеса. Осигуряват се както практики, така и работа след завършването на учениците. По инициатива на бизнеса училището беше домакин на първото национално състезание по хотелиерство и анимация, извън календара на МОН. Това даде възможност да се покажат способностите на учениците и да се промотират тези професии.
Поддържат се тесни партньорски връзки и взаимоотношения между фирмите в строителния бранш и Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия. В резултат се реализираха две дуални паралелки по поръчка на бизнеса – по професиите „Геодезия и строителство“ и „Архитектура“. Дуални паралелки има и в Професионалната гимназия по горско стопанство и дървообработване, която е пионер в този вид обучение в региона. Училището бе домакин на национално състезание по горски многобой благодарение и на тесните контакти, които поддържа със Североизточното горско предприятие. В Провадия е разкрита дуална паралелка по професията „Монтьор на транспортна техника“, а във Варненската търговска гимназия – „Икономист в търговията“, която бе заявена от търговския отдел на австрийското посолство.Сключени са договори с големите търговски вериги, които ще осигурят практика и работа на завършващите.
Извън професионалните гимназии голям е интересът към езиковите гимназии и Математическата гимназия, които дават качествено профилирано образование, а учениците постигат високи резултати. Тази година на държавните зрелостни изпити три варненски профилирани училища бяха сред топ десет в страната с най-високи резултати.

– Какви са политиките за привличане на преподаватели и започна ли атестирането на учителите?
– През октомври направихме подготвителна среща с директорите, за да разясним и обсъдим различни детайли от провеждането на атестацията. На този етап процесът тече, провежда се самооценяване на педагогическите специалисти, паралелно въвеждаме дигитализация на процеса. В област Варна една детска градина – в община Аксаково, е преминала инспектиране, така че предстои процесът на атестиране. Във връзка с изискванията на Наредба 15 стартирахме и процедурите за атестиране на центровете за подкрепа на личностно развитие, където оценяваме директори и участваме в оценката на педагогическите специалисти от самите центрове. Като работодател, съм определила допълнителни критерии за оценка на директори в три от тези институции.
По отношение на политиките за привличане на млади, мотивирани преподаватели, поддържаме връзка с университети, които подготвят педагогически кадри и с фондацията „Заедно в час“. В началото на учебната година стартирахме участие в проект по програма „Еразъм+“, в който участват 6 държави – България, Австрия, Румъния, Белгия, Испания и Великобритания. От РУО – Варна, в проекта се включени шестима експерти. Целта е да се привлекат млади учители и да ги задържим в образователната система. Насочили сме се към учители от обезлюдени райони с ученици от уязвими групи, защото статистиката отчита, че над 50% от младите специалисти напускат образователната система до две години, а 70% от тях напускат след 5 г.

– Какви са плановете на РУО за модернизирането на материалната база на учебните заведения, за спешни ремонти на училища?
– През последните години бяха обновени редица училища в региона – общински и държавни, за т.г. също са заложени дейности в програмата на МОН за реконструкции, изграждане и ремонт на 8 училища във Варненска област. Предвидено е да се изгради нов корпус в СУ „Найден Геров“, както и нова сграда на Трета ПМГ „Акад. Методий Попов“. Планирани са нов корпус на СУ „Св. Климент Охридски“ и разширяване на ОУ „Васил Друмев“ с пристройка към съществуващата сграда. Нова сграда ще се изгражда за Гимназията с преподаване на чужди езици „Йоан Екзарх“. Големият проблем във Варна е, че на много места имаме по две училища в една обща сграда. И наистина трябва да изградим нови обекти, за да остане по едно училище в сграда. Иначе няма как да се изпълнят държавните образователни стандарти – например за целодневна организация и за едносменен режим.

Your Image Description

Свързани статии:

И най-сложната теория може да намери практическо приложение И корабоплаването влошава въздуха Връчиха наградите „За жените в науката“ Необикновените приключения на Гошо

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Три университета – много кариери

Next article

Признание за работата

Next article
Признание за работата

Признание за работата

Не се отказвай

Не се отказвай

Титли за края  на годината

Титли за края на годината

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"