"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Новини Новини 2021 Брой 2, 2021

Какъв трябва да бъде учителят на 2021 г.

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
13-01-2021
in Брой 2, 2021
A A
Учителят на 2021 г. трябва да бъде „в час“ с новите технологии и добре
да познава съвременната интернет култура

През 2020 г. ООН за първи път включи развитието на образованието сред най-важните приоритети, наравно с ликвидацията на проблемите, причинени от глада и замърсяването на околната среда. Тази необходимост диктуват стремително променящият се свят и остаряването на професионалните ни знания. Какви учители ще бъдат търсени в епохата, когато начините и форматите на получаване на знания се трансформират?
На първо място, от педагозите се очакват дълбоки познания в собствената предметна област – това е база, която не се подлага на съмнение. Широката ерудиция и умението да правят изненадващи паралели, да дават парадоксални примери, да съпоставят явленията и да възбуждат детското въображение, винаги са били и си остават конкурентно предимство на истинския педагог.
Днес децата израстват в мощно информационно поле, формират собствен социално-културен контекст и език, който съвременният учител е много важно да владее. Педагогът трябва да бъде „в час“, иначе трудно ще изгради топли и доверителни отношения с аудиторията.
Цифровите мултимедийни ресурси заемат голямо място в живота на децата и подрастващите. Затова учителят трябва да бъде „на ти“ с TikTok, Instagram, Brawl Stars. Най-малкото трябва да знае как работят тези ресурси, а в най-добрия случай – да взема от социалните мрежи примери за уроците си. Ролята на съвременната детска интернет култура не бива да се подценява.
Днешните подрастващи живо се интересуват от съвременните проблеми на обществото, политиката и икономиката, заемат по-активна социална позиция от предшествениците си. За това говорят изследванията на културните кодове на т.нар. поколение Z и в медийния контекст, като цяло. Нужно ли е съвременният учител да е наясно със социално-икономическия дневен ред? Еднозначният отговор е „Да“.
2020 г. неочаквано прехвърли образованието в онлайн режим. Да се задържи вниманието на аудиторията и да се въвлече в такъв формат, е много по-сложно, отколкото в присъствената форма на обучение. Затова на преден план излизат т.нар. soft skills (меки умения) – емоционалният интелект, емпатията, умението да провокира интерес към материала, да изгражда общуване. Значимостта на меките умения в съвременната педагогика не е прищявка, а обективен тренд на цялата образователна система.
Децата и подрастващите трябва да чувстват, че са причастни към нещо велико, когато получават различни знания. Те изпитват огромна духовна нужда за принадлежност към истинска мисия. Съвременните деца открито мечтаят и споделят мислите си с целия свят. Анкети показват, че почти 40% от представителите на поколение Z биха искали да направят собствено революционно изобретение, което да промени живота ни.
Всичко това трябва да се взема предвид от съвременния учител: той трябва да бъде не само извор на знания и контролиращ елемент, а по-скоро мотиватор, вдъхновител и водач в света на големите постижения и глобалните ценности.
Проникването на онлайн обучението, цифровите платформи и zoom-подобни инструменти в системата на образованието задължава учителя да усвоява новото. Нещо повече – учителят не просто е длъжен да използва различни джаджи в работата си, но и да е в течение на технологичните новости. За съжаление, днес далеч не всички педагози имат подобни умения.
Умението да се изслушва изказаната мисъл, да се интерпретира, да се развива темата, е едно от най-ценните качества на преподавателя, което искат да видят децата. Учениците са щастливи, когато тяхната идея предизвиква отклик у педагога.
Ако става дума за групови занимания, задачата му се усложнява: той трябва да чуе всички и всекиго, като разпредели вниманието си и направи така, че никой да не се чувства пренебрегнат.
Така че днес знанията в тясно предметната област вече не могат да бъдат определени като единственото важно качество на преподавателя в училище. Той трябва да развива своите меки умения, които влияят върху степента на интереса и въвличането на детето, върху неговия стремеж да се усъвършенства по предмета.

Your Image Description

Свързани статии:

Нови идеи за националните научни награди „Питагор“ ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии Подаръче за мама В търсене на устойчивост

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Нови идеи за националните научни награди „Питагор“

Next article

ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

Next article
ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

Децата възприемат по-лесно младите преподаватели

Децата възприемат по-лесно младите преподаватели

В ход е дигиталното обучение

Ето – аз дишам, работя, живея...

Последни публикации

  • Директорът на 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ е освободен от длъжност
  • Победителите в X националeн фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“
  • Конференция за социално-емоционалното учене събра водещи експерти в образованието
  • Духът на Рождество в слова
  • Математиката трябва да дава практически умения
  • Художничка отваря творческа работилница в Белене
  • Съвременните български автори са все по-търсени
  • STEM център „Вселената“ отвори врати в столичното 10. СУ „Теодор Траянов“
  • Пореден значим принос на INSAIT
  • Медалистът Александър Пендов: Математиката е ключ за разбиране на света
  • Нов високотехнологичен STEM център в 110-годишната Природо-математическа гимназия в Монтана
  • Шапка в цвят какѝ
  • Езиковата гимназия в Ловеч с нов STEM център и спортни игрища
  • Коледни фантазии
  • В Хелзинки е открит първият в света детски кът с компютърна тематика без екрани
  • Българските ученици по природни науки спечелиха 97 медала през 2025 г.
  • В Министерския съвет
  • Повишение на заплатата по време на отпуск – какво предвижда законът
  • Радостта от празника
  • Броят на действащите студенти с по-голяма тежест за нови факултети и филиали
  • Младите хора се нуждаят най-много от нашата подкрепа
  • Японците го могат най-добре

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"