"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 6, 2020

39% от иновативните училища залагат на методите на преподаване

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-02-2020
in Брой 6, 2020
A A

Антоанета НАЙДЕНОВА

Измерени са 12 показателя в мащабно изследване, обхващащо почти всичките 395 иновативни училища от 28-те области в България. То е възложено на екип от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ от Министерството на образованието и науката по Националната програма „Иновации в действие“. Изпълнението ѝ приключи в края на 2019 г.
„Целта на изследването е да се констатира до каква степен образователните институции са учещи се, доколко са иновативни и имат ли потенциал да се развиват и да създават модели. Досега такова проучване не е правено у нас и благодарение на измерените 12 показателя ще се ориентираме до каква степен се доближаваме до ЕС.“ Това сподела Наталия Михалевска – директор на дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“, с членовете на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество. Тя представи първите резултати от изследването и информира социалните партньори за развитието на иновациите в образователните институции.
„Междинните данни от проучването сочат, че училищата в България са с по-високи резултати от средното ниво в ЕС поне по 4 показателя и психологическата сигурност е един от тях“, казва Михалевска. Графика показва до каква степен се доближават иновативните училища до показателите на организациите от европейските институции, както и на тези в България. Включването им в „Иновации в действие“
носи високи резултати
по отношение на креативност, отговорност, активност,
експериментиране, трансфер на знания в практиката и анализ на информацията. „Ако в началото училищните екипи не са могли да преценят собствените си потребности и какви резултати ще постигнат, то сега вече знаят в каква посока трябва да се развиват, от какви квалификации имат нужда“, обяснява Наталия Михалевска.
Програмата „Иновации в действие“ е въведена, за да насърчи споделянето и трансферирането на иновативните подходи по пътя на изграждането на иновативна култура.
За първи път през учебната 2017/2018 г. е приет Списък със 184 иновативни училища в България, който през следващата учебна година вече включва 290 училища, а през тази те са 395. Иновативните училища са от всички 28 области на страната, като най-много са в София-град – 79, следвани от Бургаска област – 41, и Пловдивска област – 39. Проектните предложения за учебната 2020/2021 се подават в МОН до 31 януари, но не се очаква броят им да се разшири чувствително.
Най-голям процент от предложенията за тази учебна година са насочени към нови методи на преподаване – 39%, следвани от организация и/или съдържание на обучението – 29%, управление, обучение и образователна среда – 21%, и учебно съдържание, учебни планове и програми – 11%. „Освен че се създадоха нови иновативни учебни предмети, в някои училища се промени и учебната организация – отчита Михалевска. – Това доведе до по-голяма гъвкавост, включително самостоятелна подготовка, има различни варианти и усещане за свобода.“
Към министъра на образованието и науката е създадена Комисия за иновативните училища с участието на психолози, социолози, педагогически специалисти, представители на научната общност, хора с доказан опит при създаването и прилагането на иновации в областта на образованието, науката и технологиите. Членовете на комисията правят мониторинг на училищните проекти за иновации, а екипите на РУО наблюдават тяхното прилагане и уведомяват МОН за резултатите.
През тази учебна година е извършен тематичен мониторинг на иновативните училища, като първата тема е свързана с въвеждането на нови допълнителни или интегративни учебни предмети в гимназиален етап. До 15 януари 2020 г. са посетени над 30 училища, ще бъдат посетени всичките 44, които са описали в предложенията си, че имат нов или интегративен учебен предмет. „От извършения мониторинг се вижда, че най-често става въпрос за изграждането на СТЕМ лаборатории, като в пакета влиза и обучението на учителите. Повечето от новите учебни предмети са свързани със засиленопрактическо обучение
или пък са проектобазирани“, обяснява Михалевска. Мониторингът очертава три основни тенденции. Първата е свързана с по-достъпна среда, мотивация за учене и желание за реализация и развитие – на най-много места има иновации, свързани с родителите, иновативни технологии, интернет на нещата, дигитална креативност, роботика и програмиране. Втората тенденция, която се наблюдава, е свързана с интегративното знание и обучение с бинарни и интердисциплинарни уроци. Тя показва, че докато новите предмети могат да се въвеждат само в гимназиален етап, то интердисциплинарното обучение може да се прилага от I до XII клас и няма никакви ограничения дали ще е за фундаментални природни науки, по информатика и комуникационни технологии, изкуства и математика. Третата тенденция е свързана с гражданското образование, с практиките за личностно развитие, обучението на децата от уязвимите групи, с преодоляването на агресията, с асоциалните прояви и емоционалната интелигентност, учене чрез преживяване и т.н. Голяма част от новите учебни предмети, които са разработени и приложени, са свързани точно с емоционалната интелигентност, училищната медиация, дигиталната креативност, личностното развитие и т.н.
Общо 529 училища са включени в програмата „Иновации в действие“ и са осъществени 748 мобилности, за да се видят на място иновативните идеи и практики в реална среда. В рамките на три дни училищата имаха възможност да покажат своите иновации, като включваха гостуващите ученици и учители в учебни часове и обменяха своя опит. От осъществените мобилности 490 са между иновативни училища, а 258 са между иновативни и неиновативни. От МОН е извършен мониторинг на 25 от мобилностите, а от РУО във всичките 28 области – на 297 мобилности. Изготвя се научноизследователски анализ на въздействието на Програмата, за да се усъвършенства нейното следващо издание.
„Най-голям е делът на средните училища, които участват в обмена на иновации. Добрата новина е, че 80% от тях са избрали училището партньор, което да посетят, според вида на иновацията, а не по географски принцип – казва Наталия Михалевска. – 93% от обмена е осъществен на място, в учебен час и показва на практика как се прилага иновацията в реална среда. 78% от учениците, които са участвали в обмена, са били активни и са участвали лично в иновативните часове. Повече от половината неиновативни училища са заявили, че ще приложат това, което са видели, или нещо подобно. Постигнатите резултати доведоха до идеята за награди за иноваторите в образованието – за директори, учители, учителски екипи – казва Михалевска. – На следващ етап има идеи да се въведат и награди за ученици, защото някои от гимназистите са по-иновативни и от учителите си.“
Темата на Първия национален конкурс за иноватори е „За учителите, които вдъхновяват“. Идеята е педагозите, които генерират иновации и са лидери на промяната, да получат признание, подкрепа и възможност да популяризират опита си. Ще бъдат раздадени награди в три категории. Първата е за учители и учителски екипи, които са вдъхновили за постижения учениците си в клас, включително чрез промяна на училищната среда. Втората е за екипи, които чрез дейности в извънучебно време са създали у учениците знания, умения и нагласи, с които са ги направили по-успешни. Третата категория е за директори и управленски училищни екипи, които чрез организацията на работа и доброто управление са създали условия за промяна в училищния живот и нагласите на учениците за постижения.
Конкурсът се провежда на три етапа – училищен, областен и национален. За националния кръг на Конкурса в МОН са постъпили общо 145 предложения от всички категории, от които за учители са 63, за училищни екипи – 41, за директори – 17, и за управленски екипи – 24.

Your Image Description

Свързани статии:

Ефективни стимули за първите в иновациите Bett 2020Технологии и игра = обучение Ретро фитинг на тролейбус Дигитализацията е само ресурс в учебния процес

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Иновации в действие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share3Tweet
Previous article

Палè, палет или палета?

Next article

Механизмът работи, когато всички се хванат за работа

Next article
Механизмът работи, когато всички се хванат за работа

Механизмът работи, когато всички се хванат за работа

Важното е на учениците да им е интересно в час

Важното е на учениците да им е интересно в час

След 65 години – срочни трудови договори

След 65 години – срочни трудови договори

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"