"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2020 Брой 48, 2020

Химията е за виждане, пипане и помирисване

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-11-2020
in Брой 48, 2020
A A
Nasko Stamenov

Мотивацията за успех е у ученика. Мога само да отворя вратата, а дали те ще минат през нея, е техен личен избор“, казва 28-годишният учител по химия Наско Стаменов. От четири години преподава в Националната природо-математическа гимназия (НПМГ) „Акад. Любомир Чакалов“, която самият той завършва.
Дипломира се в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ със специалност „Химия“.
А първото му работно място като учител е в Националната професионалната гимназия по ветеринарна медицина „Иван Павлов“ в Стара Загора. След това продължава в НПМГ в София. „Предвид факта, че това е училището, в което съм учил, чувството бе все едно се прибирам вкъщи“, казва моят събеседник.
Изборана професия определя като напълно осъзнат и желан.
Като ученик помага за подготовката за участие в националните олимпиади. „Още в VII клас исках да покажа на всички, че химията е интересна и вдъхновяваща“, казва той. Когато разбира, че специалността, която изучава във факултета, му предоставя възможността да положи изпити за педагогическа правоспособност, решава да се яви и на тях. Оттогава насам се възползва от нея. Тази учебна година преподава в XI и XII клас и подготвя и учениците за участие в националната олимпиада по химия.
„Разликата в годините между мен и учениците в XII клас например е
10 – 11 години. И това ми позволява да разбирам шегите им и да бъда релевантен към разговорите им. Но има и ясно поставена граница между учител и ученик“, казва Стаменов. Посочва, че в училището има както по-млади, така и по-възрастни от него преподаватели. Интересна му е комуникацията с учителите, които преди са му преподавали в гимназията, а сега са негови колеги.
„Странно е чувството да преминеш от другата страна“, споделя той и
допълва, че заслугата за скъсяването на дистанцията е на бившите му учители, а не негова. „Всичко стана много плавно. Особено с класната ми ръководителка по химия и останалите колеги, които са ме подготвяли за олимпиади. Те винаги са ме подкрепяли. После лека-полека това премина в истински приятелски отношения“, разказва той. Благодарен е за всички съвети, които е получавал и продължава да получава всеки ден от тях.
С усмивка говори и за класа, на който е класен ръководител. Поема ги в първата си година като учител в гимназията и сега, четири години, по-късно те вече са в XI клас. „Ролята на класен ръководител много ми харесва, защото учениците ми са чудесни. Те са много разумни, доколкото едни тинейджъри биха могли да бъдат, и проявяват разбиране, когато им се говори. Не съм имал случай, когато е трябвало да обсъдим нещо и те да не са се постарали да разберат ситуацията и да вземат правилно решение“, споделя за своите ученици младият педагог. Отчита, че с тях е имал изключително голям късмет, както е сполучил и с родителите им. „Тези чудесни деца някой очевидно ги е възпитал да са такива. За пръв път ги видях, когато бяха на 14 години, и съответно този човек не съм аз“, обяснява Стаменов. Категоричен е, че никога не е срещал проблем с никого от родителите.
За него е важно, когато дава информация – било то на ученици или пък на родители, тя да бъде зададена така структурирано, че да не изисква много въпроси за уточнение и да бъде ясно защо, как и в какви срокове трябва да се случат нещата. „Всеки път, когато общувам административно с ученици и учители, се стремя всичко да бъде максимално ясно. Никога не казвам, че нещата трябва да станат по определен начин, защото аз или ръководството сме казали така. Напротив, правим това и това, защото причините или ситуацията е такава“, аргументира се той.
Комуникацията е двустранна, затова и проблеми не възникват
Трудности Наско Стаменов не среща и с провеждането на обучението от разстояние. В гимназията за най-уместен вариант за провеждането му са избрали синхронната форма. Часовете се провеждат в реално време във виртуални класни стаи, като нито графикът на занятията е променен, нито връзката с децата е прекъсната. Всички ученици влизат в час и младият учител признава, че не среща опити за хитреене. Споделя, че в онлайн обучението има известни трудности както за учениците, така и за учителите. Проблемите понякога са свързани със спирането на тока, а друг път връзката е лоша и не се чува. За да бъде сигурен, че новият учебен материал е разбран, след часа Стаменов изпраща на учениците снимка с подробно изписана информация от урока на дъската. Така те могат да сверят и прегледат нещата, които са записали, в удобно за тях време.
„Химията е за виждане, пипане и помирисване“, казва още той. В рамките на присъствения урок винаги се стреми да показва на живо реакциите между различните елементи.
В часовете по химия електронните ресурси не присъстват често. Ползват модели и видеа, но редовно трябва да се провежда и експериментален урок.
Тази година децата са попълвали тестовете си електронно. Както самият той казва, не може да се определи като неуспешна проверка на знанията, но подлежи на оптимизация. При обучението от разстояние в часовете по химия най-трудната част е провеждането на практическите упражнения. Младият учител е намерил решение и на този проблем. Прави експериментите в домашната си лаборатория, заснема ги и след това им изпраща видео. Иначе в училището има три оборудвани кабинета за упражнения и един кабинет за подготовка на олимпийци.
Подготовката за олимпиадите тече и в момента – в онлайн среда. „Не можем да си позволим да не подготвим учениците си само заради риска олимпиадата тази година да не се проведе“, казва той. Категоричен е, че е много по-добре децата да се подготвят и да решават задачи, отколкото да пропуснат материал и да не са видели нищо допълнително въпреки интереса си.

Your Image Description

Свързани статии:

Вълшебството да увличаш децата НАСА идва в Родопите „Математика без граници“ събра 1234 участници от 17 страни Супер много знания за „отрицателно“ време

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Откриха модерен технопарк в Габрово

Next article

Училището край гората

Next article
Училището край гората

Училището край гората

Детски размисли от близо и далеч

Детски размисли от близо и далеч

В ход е дигиталното обучение

Как флейтата обогатява уроците по математика

Последни публикации

  • Уроци по доброта в училище
  • Важното е децата да бъдат добри хора
  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"