Най-голямото предизвикателство пред висшето образование е да предоставя възможности
за постоянно надграждане на знания и умения
Татяна ВЕЛЕВА
Българските висши училища да бъдат по-конкурентни във все по-глобализиращия се свят. Това е едно от най-големите предизвикателства пред тях днес. „Това означава в нашите университети да правят повече и по-качествена наука. Да бъдат по-отговорни пред обществото, да инвестират в младите преподаватели, да служат в по-голяма степен на развитието на обществото и на икономиката.“ Това сподели министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той се включи в дебати със студенти и докторанти от столицата. Инициатори на форума са студентските съвети на висши училища в София, а организатор и домакин – Студентският съвет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Младите хора поискаха да чуят от министър Вълчев какви са предизвикателствата и възможните решения пред висшето образование 30 години след промените. Те са категорични, че именно на тяхното поколение се пада задачата да сложат точка на прехода и България да се нареди отново сред европейските лидери в икономиката.
„И през 2020 г. продължаваме с политиките на оптимизация и насърчаване на висшите училища да се развиват в традиционно силните си професионални направления“, каза Красимир Вълчев.
И уточни, че в последните години е направена много голяма промяна, която премина като че ли незабелязано – приемът на студенти е намален и преструктуриран, като в близо 25 професионални направления е дори анулиран. В стопанските и в правните науки приемът на студенти също получи нормални стойности, като е намален над 50%. „През 90-те години на миналия век 30% от завършващите средно образование продължаваха в университетите. Допреди 2 – 3 години приемът на студенти надхвърляше 80% от завършващите средно образование. В държавните висши училища той трябва да бъде около 50 – 60%.
Но не това е най-голямото предизвикателство. Най-голямото предизвикателство е нашите университети да са част от европейските университетски мрежи. Да се подготвят за епохата на цифровата трансформация и изкуствения интелект. Да променят учебните си планове и да вплетат в тях в по-голяма степен т.нар. хоризонтални умения.
А студентите да се подготвят за учене през целия живот. Защото следващите десетилетия човек няма да сменя работни места, а професии.
И това е най-голямото предизвикателство пред висшето образование – да предоставя възможности за постоянно надграждане на знания, умения и компетентности“, категоричен е министър Вълчев.
Ректорът на Алма матер проф. Анастас Герджиков припомни на младите си колеги, че реформите в образованието в последните години се дължат най-вече на министър Красимир Вълчев. Той получи Почетния знак на Университета за приноса си към висшето образование. Знакът е учреден по повод 130-ата годишнина от създаването на първия български университет.
Освен за по-високи заплати бюджет 2020 ще насочи повече средства и за капиталови разходи. Нова визия ще имат общежитията, особено към професионалните гимназии, защото в тях се обучават деца от няколко региона. Въобще професионалното образование и дуалната подготовка на специалисти със средно образование ще се радват на повече средства в бюджет 2020.
Средства са осигурени и за модерни и съвременни учебници по професии. Увеличени са и парите за заплати на кариерните консултанти. Върху тях лежи отговорността за ранното кариерно ориентиране на младите хора.
За да говорим за по-високо качество на образованието, трябва да се продължи и с иновирането на образователната инфраструктура и изграждането на модерни училищни кабинети, най-вече по природните науки. И не на последно място, нарастват средствата за насърчаване на иновациите в училищата и детските градини. Разчетите на училищните бюджети са направени така, че близо двойно се увеличават средствата за защитените и малките училища. Министър Вълчев припомни, че са събрани 800 заявки за училищен транспорт от цялата страна. Средствата за него скачат с 4 млн. лв.
С бюджет 2020 се осигуряват средства за обучение на деца със специални образователни потребности и в частните училища. Мария Каменарова от Асоциацията на частните училища е категорична – трите милиарда за образование трябва да се „върнат“ на обществото във вид на добре подготвени, образовани, отговорни млади хора.
Председателят на СБУ Янка Такева отново припомни главната цел – да продължи да се повишава делът за образование като процент от БВП, както препоръчват от Европа. Тя оцени приоритетите в образованието за 2020 г. като „добре премерени“. Препоръча още да се промени подготовката на бъдещите учители и да се въведат стандарти за нея по примера на ЕС, както и за качеството на квалификацията.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg