"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 41, 10 – 16 октомври 2019 г.

Ефектът от дуалното

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-10-2019
in Брой 41, 10 – 16 октомври 2019 г.
A A
Вестник "Аз-буки"
Готовност за съдействие от страна на фирмите

Тони МАРИНОВА

 

Дуалното образование се въвежда в България през 2015 г. в рамките на проект „Швейцарска подкрепа за въвеждане принципите на дуалното обучение в българската образователна система“, по-известен като ДОМИНО. Бюджетът на Проекта е 3 530 000 швейцарски франка, като 15% е съфинансирането от МОН. Тази година Проектът приключва и равносметката от него е – 1600 ученици от 32 професионални гимназии в 19 града в цялата страна се обучават по системата „учене чрез работа“ по 12 професии. Партньори по ДОМИНО са 170 български и чуждестранни фирми, които предоставят на учениците практика, обучение от опитни наставници и истинска работа със заплащане по трудов договор. Дуалното образование отваря вратите на младежите от дуалните паралелки към пазара на труда: 70 % от завършилите по ДОМИНО вече работят във фирмата, в която са трупали опит като ученици. 

 

Изследването е направено в периода юни – юли 2019 г. сред 104 фирми и 31 училища по ДОМИНО, 502 фирми и 153 училища извън Проекта, както и с 4 фокус групи с ученици от професионални гимназии и родителите им. То е финансирано от Българо-швейцарската програма за сътрудничество, за да се измерят резултатите в края на проекта.  ДОМИНО помогна България да изгради свой модел на дуално образование на базата на опита на Швейцария – една от страните с най-ниска младежка безработица в света, както и чрез използването на добрите традиции на българското професионално обучение.

Фирмите и професионалните гимназии, които са участвали в проекта ДОМИНО, възнамеряват да продължат участието си в дуалното образование, както и да развият допълнително сътрудничество с бизнеса. Положителна тенденция за развитието на дуалното образование в страната се открива и в готовността на бизнеса да отдели хора от своя екип за разработване на учебна програма, която да отговаря по-пълно на съвременните нужди на бизнеса и да спомага за изграждането на квалифицирани кадри. Повече от половината от участвалите в проучването фирми по ДОМИНО изразяват ясно своето съгласие да отделят част от работниците си, за да участват в семинари по дуалното образование. При представителите на бизнеса извън ДОМИНО отношението към тази идея е по-скоро резервирано: почти една трета от тях не са склонни да освободят няколко свои работници, за да участват в разработването на нови учебни програми. Това говори по-скоро за недоверие от страна на фирмите, които нямат опит с дуалното образование, както и за необходимостта от по-широка разяснителна кампания за ползите за бизнеса от него, сочат изводите от социологическото проучване.

„В държавите, в които има успешно професионално образование, като Германия, Австрия и Швейцария, тясното сътрудничество между фирмите и училищата е изключително силно“, каза  ръководителят на ДОМИНО Петя Евтимова пред БНР. Тя подчерта, че изследването е показало изключително голяма разлика в нагласите на бизнеса, който се е включил в дуалното образование, и този, който не е бил ангажиран. Според нея фирмите извън Проекта хем продължават да се оплакват, че училищата не дават необходимите съвременни знания на учениците, хем нямат особено желание да се включат в разработването на учебните програми – едва 17% от тях са склонни да отделят време за това.

Въпреки положителните резултати дуалното образование в България все още е изправено пред редица трудности и препятствия и за двете страни – бизнес и училища. Какви са предизвикателствата пред развитието на професионалното образование у нас, които се очертават от резултатите на социологическото проучване.

Сред основните трудности, споделени и от бизнеса, и от представителите на образователната система, на първо място излиза притеснението на фирмите за инвестициите в кадри, без да има гаранции, че те ще останат да работят за тях. Особено висок е делът на участващите в ДОМИНО фирми, които споделят, че изпитват такива притеснения във връзка с Проекта – 73%.

Според Петя Евтимова винаги съществуват такива рискове, но досегашният опит на ДОМИНО сочи, че учениците са склонни да останат да работят във фирмите, в които са стажували, ако им се предложи достойно заплащане. Тя отново припомни, че от вече завършилите дуални паралелки ученици 70% вече са наети от фирмите, в които са се обучавали. Това е изключително висок процент и се дължи най-вече на добрите условия, които фирмите са им предложили. „Дори имаме случаи на ученици, които смятаха да продължат образованието си, но благодарение на добрите оферти, които получиха от фирмите, се отказаха и останаха да работят за тях, а някои избраха да учат задочно“, уточни ръководителят на Проекта.

Сред другите проблеми, посочени от бизнеса, са липсата на съдействие от страна на държавата, трудностите при наемане на непълнолетни на трудов договор, включително с Главната инспекция по труда (ГИТ), въпросът с липсата на трудови навици и дисциплина у учениците и т.н. Според представителите на фирмите съдействието от страна на държавата трябва да включва всякакви мерки за подпомагане на развитието на дуалното образование у нас – облекчаване на свързаните административни процедури, финансово подпомагане, информационна кампания и различни законодателни мерки, за да се преодолеят негативните тенденции във възприятията за професионалното образование в страната. Задълбочаването на сътрудничеството между бизнеса и образователната система на местно и национално ниво също среща широка подкрепа (52%) сред представителите на образователната система като един от най-ефективните методи за решаване на проблема с липсата на образовани кадри за бизнеса.

Държавата подпомага дуалното образование, посочи Петя Евтимова. Тя даде за пример промяната на Закона за здравното осигуряване през ноември 2018 г., според която работодателите, които наемат ученици на трудов договор в дуално обучение, не дължат на държавния бюджет вноски за здравното им осигуряване. То е за сметка на бюджета и това е една малка крачка към облекчаване на работодателите. По отношение на проблемите с дисциплината на някои от учениците, те обикновено се решават в рамките на около месец от старта на стажовете, заяви Евтимова. Тя посочи като причина за това факта, че младежите работят на трудов договор и получават възнаграждение само за свършена от тях работа, тоест ако не спазват трудовата дисциплина, ако не се явяват на работа или си я вършат формално, няма да получат възнаграждение. Що се отнася до бюрократичните трудности, които се срещат пред Инспекцията по труда, от тях се оплакват почти всички работодатели, призна Петя Евтимова. На много места експертите в териториалните поделения на ГИТ не са запознати с тази форма на обучение, не съдействат и даже създават допълнителни трудности. Според Евтимова трябва да се организират допълнителни обучения за тези служители, за да не възпрепятстват провеждането в по-широк обхват на тази форма на обучение.

Проблеми се очертават и от по-дълбоките цялостни пропуски в професионалното образование в страната. Както учениците във фокус групите, така и 57% от представителите на бизнеса, споделят за широки разминавания между преподаваното в училищата и необходимите знания и умения, които стажантите трябва да имат за работа в реална среда. Резултатите от проучването показват още, че теорията, преподавана в професионалните гимназии в страната, често е остаряла и не отговаря на модерните изисквания на бизнеса. Учениците, участвали в изследването, също потвърждават, че практическите занятия остават на заден план, за тях често не остава учебно време или няма подходяща материална база и преподаватели. Някои от учениците споделят, че понякога им се дават задачи, които не са пряко свързани с професията, на която се обучават. Както и че стажът им във фирмите е чисто формален и те не го практикуват реално или пък менторът не им обръща достатъчно внимание и не им показва какво представлява работата в реална среда. За сметка на това учениците, които са попаднали на съвестни работодатели, са много удовлетворени от стажа си, от това, че са се запознали с всяка една от дейностите на място и голяма част от тях остават да работят там, след като завършат.

Намирането на достатъчно заинтересовани фирми за формиране на дуална паралелка пък е най-голямата трудност, пред която декларират, че са изправени професионалните гимназии при прилагането на дуалната система за обучение. 44% от участвалите в проучването представители на училища посочват този проблем като основен.

Повече от половината (56%) от представителите на училищата, участвали в проучването, се обединяват около позицията, че зад дефицитите на професионалното образование у нас се крие, на първо място, демографската криза. На преден план излизат и проблеми като недоверие в перспективите, които професионалното образование предлага, и спад на престижа на този тип гимназии у нас за сметка на езиковите.

От учебната 2019/2020 г. и през следващите три години дуалното обучение ще се финансира от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ с 24,5 млн. лв.

 

Проект "Домино"Петя Евтимова, ръководител на проект ДОМИНО:

Нашата практика показва, че с въвеждане на дуалната форма на обучение училища, които не са били толкова привлекателни за учениците и техните родители, са успели да запълнят паралелките си. Затова нашият съвет към МОН в края на Проекта е да се направи мащабна национална рекламна кампания, която да показва ползите от този тип обучение, както и да покаже успешния пример на вече завършилите млади хора. МОН планира да продължи дуалното обучение по нов проект, финансиран с европейски средства, и се надявам в неговите рамки да се предвиди такава кампания.

Средно една образователна реформа отнема около 10 години, а ние успяхме за четири да положим успешно начало. И трябва да продължи да се работи много, за да се развива този успешен модел и да не се разочароват нито фирмите, нито родителите и учениците. Нужен е комплексен подход, което означава МОН да работи по-тясно с Министерството на труда и социалната политика и с Министерството на икономиката, защото трите министерства са отговорни в еднаква степен за успеха на дуалното обучение.

Your Image Description

Свързани статии:

Снимка Пресцентър на ПрезидентствотоБългарин е сред най-влиятелните по компютърни архитектури Снимка РИМ – СофияРазкажи ми за София Снимка БНУ „Родна реч“ – БременХоро за Бременските музиканти На върха на знанието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Vocational Education

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share6Tweet
Previous article

Софийският прави център за върхови постижения

Next article

Българин е сред най-влиятелните по компютърни архитектури

Next article
Снимка Пресцентър на Президентството

Българин е сред най-влиятелните по компютърни архитектури

Снимка РИМ – София

Разкажи ми за София

Снимка БНУ „Родна реч“ – Бремен

Хоро за Бременските музиканти

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците
  • Признание за най-добрите
  • Уроците на Клио
  • Морски приключения от Кранево до Атия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"