"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2016 Брой 44, 2016

Изборът да е качеството, а не финансовоизгодните специалности

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-11-2016
in Брой 44, 2016
A A

По думите й през 2007 г. без обсъждане е направена промяна в ПМС № 162, с което медицинските науки са отделени в нов ред с коефициент 9,4. А както показва проучване на НАЦИД по поръчка на МОН съотношението в коефициентите по професионални направления в нито една страна от ЕС не надвишава 1:5. Затова и Националният синдикат „Висше образование и наука“ към КНСБ внася през годините мотивирани искания за корекция на коефициентите. Вълчева отбелязва, че от диспропорцията най-много от това са пострадали професионалните направления с нисък коефициент, сред които са педагогическите и инженерните специалности, както и други направления, необходими на икономиката и обществото. В същото време за някои направления (като „Медицина“ например) финансирането надвишава нуждите на съответните висши училища и те формират непрекъснати излишъци. „За предходната година те са в размер на 250 млн.лв. преходен остатък, като 2/3 от тези средства са акумулирани само в медицинските университети“, съобщава Вълчева. Затова по думите й някои висши училища започват да разкриват специалности от професионални направления с високи коефициенти, защото са финансовоизгодни. Но това става, без да са налице съответната база и най-вече квалифицираният академичен състав. „Нашият синдикат настоява най-много за увеличаване на коефициента за педагогическите и за техническите специалности. Ако приемем, че най-ниският коефициент стане 1.6, а най-високият – 8.8, ще имаме съотношение 1:5,5, близо до средното за ЕС – 1:5, без да има финансови проблеми в сектора на висшето образование. Ще продължим да имаме диференцирано финансиране по професионални направления, но без разликите да са драстични“, заявява доц. Вълчева. Докато течеше подготовката на интервюто, станаха ясни резултатите от дейността на работната група, сформирана към МОН с участието на финансови експерти, ректори и синдикат „Висше образование и наука“ – КНСБ. След много анализи и изчисления бяха актуализирани коефициентите по групи професионални направления, както следва: педагогическите специалности – от 1.05 на 1.25; обществените науки – от 1.6 на 1.85; природните и инженерните – от 2.4 на 2.8; аграрните – от 4.3 на 4.8; изкуствата – от 5.0 на 5.3; национална сигурност – от 7.81 на 2.8, и медицина – от 9.4 на 8.5.

Четете повече в бр. 44, 3 – 9 ноември 2016 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Целта е 4% от БВП да бъдат за образование и наука Когато започнем все по-рядко да говорим за елитни училища, а по-често за нашите училища, тогава ще можем да кажем, че системата е успяла За изследователя най-важна е научната инфраструктура Обществото ни има нужда от разнообразни знания

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Личности

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Mathematics and Informatics, Number 6/2016, Volume 59

Next article

Foreign Language Teaching, Number 6/2016, Volume 43

Next article

Foreign Language Teaching, Number 6/2016, Volume 43

Vocational Education, Number 6/2016, Volume 18

Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2016, Volume 24

Последни публикации

  • Децата на Варна превръщат лятото в учебно приключение
  • Родители и деца учат математика чрез приказки
  • Награди за ученик и клас на годината в Кюстендил
  • Деца ще създават роботи, крачкомери и алармени системи
  • Тракийският университет открива факултет „Дигитални и зелени технологии“
  • ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ бе домакин на Erasmus+ Staff Week
  • Неделните училища в чужбина се събират във Велико Търново
  • България подкрепя удвояването на европейския бюджет за научни изследвания и иновации
  • Държавният глава отличи световните шампионки във волейбола
  • 42 студенти на стаж в АЕЦ „Козлодуй“ по програма „Ядрени хоризонти“
  • Най-добрите астрономи с интензивен лагер
  • Снимка на броя: Звездният отбор
  • Могат ли да ме уволнят, ако имам ТЕЛК?
  • „Аз-буки“ подписа меморандум за сътрудничество с УНСС
  • Представи си шест кокошки!
  • От 245 деца в Кюстендилско едва 10 – 15 се връщат в клас
  • Кабинетът предлага Висшето училище по сигурност и икономика в Пловдив да се нарича Академия по национална и информационна сигурност
  • 137 работодатели ще сключват договори за обучение на студенти
  • Прецизираха Правилника за прилагане на Закона за развитието на академичния състав
  • В Министерския съвет отпуснаха над 18,5 млн. лв. за обезщетения в образованието
  • Четири медала за България от Централноевропейската олимпиада по информатика
  • 526 иновативни школа от есента

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"