С държавен стандарт се въвежда подготовка и по приобщаващо образование. До 30 септември продължава обсъждането на изключително важния стандарт за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация учител.
В проекта на ДОС се предлага професионалната квалификация „учител“ да се придобива чрез обучение във висши училища, създадени при условията и по реда на Закона за висшето образование, получили програмна акредитация по съответно професионално направление от област на висше образование „Педагогически науки“. Възможните форми на обучение на бъдещия педагог са в редовна и задочна форма, каквато е практиката и в момента. Но се предлага това да става и в дистанционна форма. Тя е търсена най-вече от лица, които заемат длъжността „учител“, но нямат необходимата квалификация. „Всеки човек, завършил висше образование, има определена подготовка по специалността си – коментира заместник-министър Диян Стаматов. – Но в университетското си образование не е изучавал онези психо-педагогически дисциплини, които го въоръжават с възможността да работи с ученици, и то на различна възраст. И точно в това е спецификата на учителската професия.“ В рамките на една година учителят, който няма педагогическа правоспособност, трябва да овладее методиката по съответния предмет и психо-педагогическите дисциплини, които студентът по педагогика усвоява в рамките на четиригодишния учебен план. „За една година това може да се усвои и не представлява проблем, ако човек вече има висше образование. Хората, които са със социален опит, обикновено имат и обща подготовка“, убеден е Диян Стаматов. Проектът за държавен стандарт вдига летвата за придобиване на професионална квалификация „учител“ с общо 555 часа теоретична и практическа подготовка в редовна форма на обучение и 50 на сто от часовете в задочна форма, или 278 часа. Теоретичната подготовка се осъществява чрез задължителни, избираеми и факултативни дисциплини, като студентът задължително изучава поне една факултативна дисциплина с хорариум от 15 академични часа. Факултативните дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения в различни научни области в съответствие с интересите на студента. Увеличава се и минималният хорариум в академични часове за основните теоретични дисциплини – от 180 на 255 часа. С новия държавен образователен стандарт за пръв път се предлага включването на приобщаващото образование като учебна дисциплина в рамките на 15 часа. „Часовете са недостатъчни. Но едно първо запознаване с проблема и готовността за оказване на обща и допълнителна подкрепа на учениците, е изключително важен момент“, коментира заместник-министър Стаматов.
Четете повече в бр. 39, 29 септември – 5 октомври 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg