"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.

Възрастните са най-големият резерв на пазара на труда

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-10-2019
in Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.
A A
Снимка hm.ee
Обучението на възрастни изисква специфичен подход

Антоанета НАЙДЕНОВА

 

България е в топ 5 по застаряване на нацията и пред нас са само Япония, Швеция, Германия и Дания. Статистическите данни за средната възраст на населението у нас звучат катастрофално. Но икономическото състояние на държавите, които са преди нас, показва, че застаряването не е пречка пред развитието на страната. Това е част от глобалната картина, която очерта директорът на Балканския институт по труда и социалната политика Иван Нейков.

Пример в тази посока е фактът, че през 2018 г. в класните стаи влязоха около 63 000 първокласници, а от пазара на труда излязоха 78 000 души. И горе-долу това е съотношението между входа и изхода от последните 10 години – първолаците са между 60 и 70 хил. средногодишно, а броят на пенсиониращите се – между 80 и 100 хил. души. „Данните на статистиката показват, че ако това положение се запази, около 2050 г. делът на българското население на възраст 60+ ще нарасне двойно, тоест това е най-бързо растящата група от нашата нация“, обясни Иван Нейков.

В същото време през последните 2 – 3 години пазарът на труда изпадна в ситуация, в която никога не e бил – на тотален дефицит на работна сила. Всеки втори работодател заявява, че не може да намери работници. И докато преди 2 – 3 години бизнесът се оплакваше от липсата на квалифицирани работници, то сега няма никакви.

Всичко това прави въпроса с намирането на резерви на работна сила задача №1. И когато започнат да се търсят такива резерви, на първо място излизат възрастните хора. Данните сочат, че голяма част от хората над 60 – 65 години имат абсолютно съхранен капацитет и възможности на около 45-годишни, не всички, разбира се. Но тези, които са във форма, могат да бъдат част от пазара на труда, и икономиката губи много от тяхното оттегляне. Другият голям резерв са хората с увреждания, като и в двете групи има от порядъка на по 300 хил. души. И при едните, и при другите на преден план излиза въпросът как да бъде поддържан капацитетът на този резерв, как да бъдат направени конкурентоспособни хората и как да отговорят на изискванията на работодателите. „Такава е ситуацията в Българи. Така че, ако някой има колебания и се чуди дали си струва да се обучават възрастни хора – много повече си струва, отколкото да се обучават невъзрастни“, заяви Иван Нейков. Според него това е голяма ниша в образователния сектор на страната. Затова ще бъде много полезно създаването на база данни с ресурси и с информация за всичко, свързано с капацитета да се обучават възрастни хора.

В момента се проучват всички университети, академични институции, образователни заведения, центрове за професионално обучение, държавни институции, програми като „Еразъм+“ – звеното за управление на човешки ресурси, занаятчийски камари – всички онези институции, които имат отношение към обучаването на възрастни. „Идеята е този информационен ресурс да може да се използва от всеки, който има нужда от него“, добави Нейков.

Информационното общество, в което живеем, променя целевата група – днешните възрастни и тези, които скоро ще станат такива, са много по-различни от тези, които ще остареят след 20 – 30 години. Преди няколко години изследвания на Световната здравна организация сочеха, че от гледна точка на разбиране и възприемане на информация по време на обучение, човешкото съзнание може да бъде концентрирано върху една тема между 18 и 20 минути. В началото на 2019 г. излезе ново изследване, което показва, че в резултат на новите технологии човешкото внимание вече може да бъде концентрирано върху една тема не повече от 8 до 10 минути. Това е времето, през което трябва да се сменя темата, за да не изтървеш вниманието на обучаемия, а освен това има и специфика в зависимост от това дали той е млад, или възрастен. Следователно има промяна в целевата група, в информацията, която трябва да бъде преподавана, и по отношение на хората, които ще се обучават и ще преподават.

„Затова една от практиките, която сега се среща често – до обяд да преподаваш в професионална гимназия или СУ, а след обяд – на възрастни хора, все повече се изчерпва като модел“, твърди Иван Нейков. Доказателство за това е, че не се получават едни и същи резултати на двете места при използването на еднакви методи и технологии. Затова един от изводите, които се налагат от събраната до момента информация, е, че има нужда от създаването на нова професия, която да влезе в единния класификатор, и тя е обучител на възрастни хора.

При обучението на възрастни много неща са от значение – като се започне от броя на хората в залата, мине се през методите, които да се използват, и се стигне до резултатите, които се очаква да бъдат постигнати, и как да бъдат измерени те. Още през 30-те години на миналия век американският философ Ханс Кристиан Линдеман обявява, че възрастните също трябва да се обучават, но практически –   чрез правене и работа. Това е и основната разлика при обучението им – те имат потребността да знаят целта, да знаят защо учат и да практикуват. Възрастните подхождат към ученето като към решаването на проблем и искат да приложат наученото на практика. Искат предварително да знаят какво ще учат, колко време, кога и къде, как ще протича процесът, как ще завършва обучението – с тест, с изпит, с проект или по друг начин, материално обезпечаване, финансиране и оценяване на ефективността на обучението.

През последните 3 – 4 години все повече се засилва ролята на обучението на работното място. Работодателите категорично признават, че то е и най-ефикасното. „Възрастните имат огромен опит, през годините оптимизират работата си и когато си тръгнат, с тях си отива и една част от ноу-хауто. Затова е много важно преди да се пенсионират, да имат възможност да предадат знанията и уменията си на по-младите“, казва Иван Нейков. Но някои от тях не знаят как да предадат опита си, и затова трябва да бъдат научени как да обучават по-младите си колеги. В това отношение може да се ползва опитът на Швеция, която първа създаде т.нар. споделено работно място. То се състои в това, че в продължение на 4 часа работи предимно възрастният с помощта на по-младия си колега, а през останалите 4 часа работи младият под напътствията на възрастния и всички са доволни. В Словения пък много често предлагат обучения на работното място.

„Има опит и модели, които могат да се заимстват, за да не се губи опитът на пенсионерите“, твърди Иван Нейков. Според него обаче работодателите предпочитат да е разписано как точно да става предаването на знанията и уменията към по-младите, и в тази посока ще се наложат промени на трудовото ни законодателство.

 

Чуждият опит

Във Франция въвеждат официално университетско образование за възрастни за първи път през 1973 г., след като се констатират все по-голямо застаряване на нацията и нужда от квалификация и преквалификация на възрастните. Сега там има над 300 обучителни институции за възрастни, в които има лекции и занятия по всички теми, които могат да бъдат интересни на хората, като тренинг на мисленето, готварство, изкуство. Те не работят по традиционната система за обучението на младите студенти, а се опитват да дадат възможност на всеки от групата да прояви и покаже онова, което може и знае.

Един от използваните методи е този на обърнатата класна стая – при него обучаемият е не просто в центъра на обучението, а става водещ. За да влезе в тази роля, студентът от третата възраст се запознава предварително с материала, който се опитва да разбере, и като използва своите знания и умения, така да го адаптира, че да успее да предаде информацията и на останалите. Заплащането на обучението във Франция става чрез потребителски такси, учебни фондове и частно спонсорство.

Във Финландия има специален закон за образование на възрастните, според който всеки човек има право да се обучава по индивидуална програма. Обикновено става дума за професионално образование и обучаемият полага тест, след който му се изготвя индивидуална програма на обучение. Това означава, че обучителите се съобразяват с неговите възможности, интереси, способности, свободно време и т.н.

Your Image Description

Свързани статии:

Опитът на педагозите влиза в учебни помагала Над 37 000 студенти на практика Тръгва програма „Сигурност и отбрана“ Подкрепа за промяна на българското училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share31Tweet
Previous article

Pedagogy, Number 8/2019, Volume 91

Next article

Инспектори проверяват образованието в Софийско

Next article

Инспектори проверяват образованието в Софийско

Снимка ОУ „Св. св. Кирил и Методий“

Средище на духа на 220 години

Снимка ДГ „Слънчице“ – Нова Загора

Домът на зелените феи и малките родолюбци

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"