
Пенка Ненкова е учител по физика и астрономия в МГ „Д-р Петър Берон“ – Варна. Има публикации в сборниците на конференциите за обучението по физика: „Пробация на откривателското мислене в часовете по физика“, „Макс фон Лауе – Нобелов лауреат с безупречна репутация и мъжествено поведение в годините на нацизма“, „Как да направим физиката и астрономията интересни за всеки ученик“, „Клетката като кондензатор“, и в Националната младежка сесия 2019 г. с ученици с „Нанотехнологии“. Участник е в Международната научна школа за учители по физика в гр. Дубна, Русия, както и в Националната програма за учители по физика в ЦЕРН. На годишната конференция на Съюза на физиците е отличена от международната фондация „Св. св. Кирил и Методий“ и получи наградата от Националния конкурс за учители по физика на името на „Акад. Матей Матеев“ в категорията за изключителни постижения при откриването и развитието на млади таланти в областта на физиката.
„Получавам тази награда колкото за своя труд, толкова и за труда на децата – казва Пенка Ненкова. – Защото без техния труд няма как да се постигне нищо. Разбира се, много важно е семейството, защото, ако нямат подкрепата на семейството си, няма как да се случват нещата. Моята роля е да ги накарам да ми се доверят, за да ги поведа в някаква област.
Но ако в семейството нямат подкрепа, трудно ще има положителни резултати.
Смятам, че причината да мога да ги печеля за физиката, е, че се опитвам винаги да бъда в крак с времето. Въпреки че съвсем скоро ми предстои пенсиониране, правя всичко възможно да не изоставам. Когато си говорим за изкуствен интелект и за неговото приложение в образованието, винаги се опитвам да го прилагам. И децата го оценяват. Дали ще бъде работа с нов вид тестове, както влезе от миналата година смарт тестът и веднага прегърнахме идеята да се научим да работим с него. Физиката е в основата на всички технологии и според мен един учител по физика не може да не е в час, макар и в по-малка степен. Продължаваме да ползваме смарт теста, който е направен тук, в България, от наши ИТ специалисти. Той е подобен на този, който се дава и на изследването PISA. Това е начин децата да свикнат да мислят и отговарят бързо, точно и ясно. Това би подобрило резултатите им от изследването. Това, което се изисква от тях по-нататък, е да мислят. Изкуственият интелект може да се използва както при съставянето, така и при обработката на резултатите. Смарт тестът е качен на съвременна платформа, направена от млади хора. Изследването има за цел да се подобрят получените от учениците резултати.“
Като предимство пред свои колеги от други училища Ненкова отчита, че тя работи в математическа гимназия с деца, които имат афинитет към математиката, природните науки, логичното мислене. Те също полагат огромни усилия, за да постигат колкото е възможно по-добри резултати.
Пенка Ненкова работи от 2012 г. в МГ „Д-р Петър Берон“. Много нейни ученици продължават образованието си с физика. Сред тях има асистенти, докторанти както в български висши учебни заведения, така и в чужбина – САЩ, Австрия, Италия, Германия, Испания, Ирландия, Холандия и други. Доволна е, че е успяла да ги запали да изучават физика.
А как мотивира децата, които по-малко се интересуват от физика?
По същия начин, отговаря учителката. Опитва се да ги насочи към осъзнаване на факта, че накъдето и да погледнат, всичко е физика.
„Не може да си представите блясъка в очите на децата, когато им кажа по време на урока за първия принцип на механиката и дали кучето знае за този принцип, който използва, когато се изтръсква от водата, излизайки от морето. Или защо инстинктивно започваме да си тръскаме ръката, когато искаме по-бързо да изсъхне? Тогава, като светне пламъчето, дори и веднъж да е, дори и десет пъти да е за една година, накарала съм ги да мислят, че това, което научават в училище, ще им бъде полезно. И моята роля е дотам.“
Самата тя се насочва към предмета заради учителката си по физика в средното образование. Но не защото учителката ѝ я смята за способна по този предмет, а заради думите ѝ, които често повтаряла: физиката не е за женски умове.
„Непрекъснато ми пишеше ниски оценки – най-високата беше четворка. Това като че ли ме амбицира – казва Пенка Ненкова. – Така записах да уча физика, и успешно завърших университета – имах най-висок успех на държавен изпит. А аз съм от поколението, когато започвахме двадесет души, а завършвахме десет-дванадесет. Това ме амбицира още повече. Така че, като имаш желание и интерес, ще се развиваш успешно. Предметът ме привличаше, а и съм израсла в такова семейство. Баща ми е механик и техниката е била в ежедневието ми.“
При първата си среща с учениците се договаря за следното – тя ги учи на физика, а те на това, което тя не знае.
Никога не спира някой ученик, който иска да ѝ разкаже за нещо ново, което е прочел. Често повтаря, че не е умен този, който смята, че знае всичко. Един човек в съвременното общество не може да знае всичко, дори и само в областта на една наука. Затова е отворена да споделят с нея това, което са прочели, чули, видели. На свой ред, тя също използва всяка свободна минута, за да им покаже нещо интересно, което ѝ е попаднало.
Астрономията винаги е била един от най-привлекателните раздели на физиката. В днешно време тя се развива с много бързи темпове. Учениците ѝ често я питат защо учебният предмет се казва физика и астрономия, а пък в учебника не пише нищо за астрономия. Тя търпеливо им обяснява, че астрономията е чиста физика.
„Но децата имат някакво основание, защото знанията по астрономия са отделени повече за кръжоците, които се посещават. Много са малко уроците по чиста астрономия. Затова подготовката на нашите състезатели е доста сериозна и има еднакво добри постижения както по физика, така и по астрономия. Освен това има отделна олимпиада по астрономия, отделни състезания само по астрономия или астрофизика. Децата се събират, защото имат едни и същи интереси – казва учителката. – Моята дъщеря като малка също ходеше на кръжока по астрономия в Астрономическата обсерватория и сега за нея това е хоби, което ѝ остана за цял живот.“
Учителката е категорична, че винаги е имало деца, които имат интерес към даден предмет, и такива, които нямат.
Хората са различни. Тя отчита, че промяната в поколенията е само в това, че може би възрастните по-трудно свикват с новостите. Младите пък, на свой ред, имат прекалено много свобода в използването на дигиталните устройства. А това допринася за по-голяма разсеяност на подрастващите и липса на концентрация.
„Но пък не можем да ги отделим от времето – казва тя.– Това е тяхното време. Може би в бъдеще те ще могат да поставят контрол и това ще им бъде от полза.“
В нейните часове се ползват телефони, но само по предназначение. Например последно, като учат за и против електромобилите, те намират данни в интернет по темата. Учениците ѝ ползват и изкуствен интелект. Тя им дава за задача да проверят как ще реши определена задача ChatGPT и как – DeepSeek, и после да сравнят методите спрямо това как тя го изисква, или пък имат други начини за решаване на задачата.
Ненкова е категорична, че учениците ѝ трябва да имат критично мислене и това е част от обучението. Нека да знаят, че могат да ползват ИИ, обаче винаги да имат едно наум да проверят това, което ще им даде като информация изкуственият интелект.
А самата тя притеснява ли се ИИ да не измести учителите?
„Не ми се ще да вярвам в подобно нещо, защото все пак работим с деца, с подрастващи и те винаги ще имат нужда от някого, с когото да споделят. Топлината и грижата към децата не може да бъде заменена от машината. ИИ може да ни даде страшно много информация, но не може да измести човешкото общуване.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg