
Есин Нуриева е образователен медиатор по проект „Силен старт“ към СУ „Трайко Симеонов“ – Шумен. От 2022 г. започва работа в полудневна подготвителна група към училището. За „Аз-буки“ споделя, че се е насочила към медиацията, тъй като обича да общува с деца. На по-късен етап идва и комуникацията с родителите и роднините на децата. „Както всяко начало и това беше трудно‚ но желанието ми за развитие е голямо и не се отказах“, коментира тя.
Социалната справедливост е изключително важна за Есин Нуриева,
затова завършва специалност „Социална педагогика“ в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. Тази година записва и магистърската програма „Иновации в началното образование“, за да надгради знанията си в областта на образованието. По думите ѝ, работата с децата ѝ дава широки възможности за реализация.
Всекидневната ѝ работа е разнообразна – включва както физически посещения на семействата на ученици, така и разяснителни кампании за необходимостта от качествено образование за всяко дете. Запознава родители и ученици с правата и задълженията им, както и с Правилника за дейността на училището.
„Най-трудната част от работата ми е изграждането на доверие с всеки един родител“, споделя Есин Нуриева. Отбелязва, че това е дълъг процес‚ но изпитва голямо удовлетворение‚ когато постигне успех. Точно това е и любимият ѝ момент в медиацията, който ѝ носи радост.
В изпълнение на част от дейностите по проект „Силен старт“ и благодарение на съпричастността на родителите, СУ „Трайко Симеонов“ – Шумен,
се включва в различни кампании на Българския Червен кръст –
„Разделно събиране на текстилни изделия“, „Капачки за бъдеще“ и много други. Родителите често съдействат и за организирането на различни празници, мероприятия с игри и забавления с децата си, като например Деня на християнското семейство.
„Провеждаме срещи, на които акцент са психологическите аспекти на ранното детско развитие, с цел успешното адаптиране на подрастващите към социалния живот, групата и училището“, обяснява Есин Нуриева. Важно внимание отделят и на теми, свързани със здравето на децата и информираността на техните родители, затова регулярно се организират срещи със здравен медиатор и медицински специалисти към Община Шумен.
Образователната медиаторка с гордост споделя, че благодарение на работата ѝ по Проекта
през настоящата учебна година 8 ученици в начален, прогимназиален и гимназиален етап на образование са задържани в училище.
Това е и една от причините за номинацията и спечелването на наградата „Медиатор на годината“ в категория „Теренна работа и постигане на диалог“.
„За мен това е признание за успешната ми работа и постигнатите резултати. Виждам как добрият диалог, взаимното сътрудничество и доверие намират резултат в общата цел – благото на децата“, коментира тя.
За осъществяването на качествен диалог са необходими доверие‚ разбирателство и баланс –
това са ключови фактори в работата на всеки образователен медиатор, убедена е Есин Нуриева. За нея медиацията е призвание, което ѝ дава възможност да бъде мост между училището и семейството. Пътят, по който е поела, невинаги е лек, но трудностите, които среща, не я отказват от целта ѝ да бъдат приобщени и задържани колкото се може повече деца и ученици в системата на предучилищното и училищното образование.
„Моите професионални цели са насочени към приобщаването и задържането на всички ученици в училищната среда“, очертава бъдещото си Есин Нуриева. Пожелава си още учениците, с които работи, да се обучават и да се реализират като добри граждани.
Галина Сакарова, директор на СУ „Трайко Симеонов“ – Шумен:
Институциите невинаги откликват на нашите проблеми, но медиаторите ни помагат – затова са ни много ценни. По всички възможни инициативи, мероприятия и проекти първата ми мисъл е „образователен медиатор“. Освен че участват в педагогическия и в обществения съвет, медиаторите се включват във всяка дейност наравно с нас.
Но не говорим просто за някого, който ще гледа само заплатата, необходима е и подготовка. В нашето училище медиаторите са все хора с висше образование – дават добри идеи и знам, че нещата се вършат. И не само че ги вършат, но имат и много сериозен опит. Тревоги със семейството, проблеми с приятел, това са неща, които на мен учениците няма да ми ги кажат, но медиаторите намират път към тях.
Благодарение на тях и на тяхната дейност и идеи осъществяваме и различни годишни конкурси и други прояви. Това са по-нетрадиционни дейности, които излизат извън рамките на задълженията на образователните медиатори, но имат страхотен ефект – както вътре в институцията и с родителите, така и като ефект в обществото.
Самата Есин е изключително скромна, не обича да се изтъква – все казва „ние всички заедно“. Като нея има още едно момиче, Айше Расимова, която върви по нейния път и ще стигне много далеч. Имаме и друг медиатор на половин щат, който учи за IT, така че екипът ни е силен.
Толкова хубав отзвук има всичко, което правят образователните медиатори. С тях има много да се работи, много да се успява. Но въпросът е и кои точно са медиаторите – не длъжността, а хората, които я заемат. И стига те самите да имат желание, има необятно поле за развитие за медиаторите. Те могат да се превърнат в голяма сила в образованието.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg