За трета поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Националното издателство „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната система.
Днес ви представяме Ели Сотирова – старши учител по математика, физика и астрономия в СУ „Неофит Рилски“ в Долна баня. Тя спечели наградата на публиката за втори път. Миналата година получи отличието си за практиката си „Явления при светлината“, а тази година – за работата си по проект на тема „Как ученици решават проблемите на космонавтите?“.
„Не очаквах да спечеля за втори път. Конкуренцията беше изключително голяма“, разказва за „Аз-буки“ Ели Сотирова. Признава, че е изключително благодарна на всички, които са я подкрепили и са ѝ гласували доверие за пореден път. След отличието получава много обаждания по телефона с поздравления. Канят я и на събития, в които да покаже пред учители и ученици своята практика.
„Аз съм учител пред пенсия. Няма как, чисто човешки, да не се радвам на това признание – да бъда притежател на две престижни признания в две поредни години“, допълва старши учителят.
Отбелязва още, че силна подкрепа в работата си получава и от директорката на СУ „Неофит Рилски“ в Долна баня Петя Янева.
През настоящата учебна 2024/2025 г. Ели Сотирова преподава физика на VII, VIII, IX и X клас. А в XI и XII клас води часовете по математика и по профилирана подготовка с физика.
Практиката, за която разказваме, е разработена заедно с ученици в VII клас по време на часовете от заниманията по интереси по роботика.
Заедно с учениците решават единодушно да работят в клас върху темата за преодоляването на проблема с недоспиването на космонавтите в Космоса. Интересното в практиката е не само интригуващата формулировка на проблема, но и това, че в работата по проекта се преплитат сферите на познанията от различни учебни предмети като физика, химия, биология, информационни технологии, технология и предприемачество и много други.
„В самия процес на работата нещата се навързаха. Разрешавайки задача след задача, се оказа че всички предмети са свързани и на света няма знание или умение, което да му бъде излишно на човек“, разказва тя.
Проблемът, по който работят, е ясен – недоспиването на космонавтите в Космоса. Причините за натрупването на умората им са липса на гравитация, ограничено пространство, трудна мобилност и по-малко часове за сън.
„Ако на Земята имаме 12 часа нощ и 12 часа – ден, то в Космоса наблюдават залеза и изгрева 16 пъти за 24 часа“, обяснява моята събеседничка. А колкото до това колко е важен сънят за всяко човешко същество, всеки знае, че след пълноценна почивка преодоляването на ежедневните задачи и работата е далеч по-пълноценно и продуктивно.
По време на работата в час напълно основателно се появява въпросът от страна на учениците –
„Защо космонавтите не пият сънотворни, за да могат да заспиват по-лесно и по-дълбоко?“.
Тогава те научават и разбират, че в Космоса се намалява трайността на лекарствата. Освен това регулярната употреба на сънотворни намалява трудоспособността.
А какво е нужно на човек, за да си почине най-добре? Разбира се, продукт от природата. България е един от най-големите производители и износители на билки в света. Освен това природата ни е благодатна за отглеждането на различни лековити растителни видове.
Така Ели Сотирова и нейните ученици решават да направят билков чай и торбички с ароматни билки за успокояване на ума и тялото. „По този начин чрез натурални продукти космонавтите ще преборят безсънието и ще се чувстват отпочинали всеки ден“, казва тя.
Следващата стъпка, която правят, е да намерят и проучат информация за различните билки и да проверят кои от тях ще бъдат най-полезни в състава на чая за космонавтите. След детайлно проучване се спират на шест – мента, глог, маточина, мента, валериан и комунига. Решават да направят два вида. Първият включва лайка, маточина и мента, а вторият – валериан и глог. С комунига пълнят платнените торбички.
„Около нашия град имахме възможност да отидем сред природата и да видим къде и как расте билката глог“, посочва тя. Опаковат и мостри с изсушените билки за двата вида чай. След това решават да се свържат с Института по криобиология и хранителни технологии в София. „Напълно логично бе първо да разберем къде се произвеждат храните, които могат да се консумират в Космоса“, обяснява тя.
Учените откликват с радост на запитването от страна на учениците.
„Те дори ни изпратиха мостри на чай, който са правили, както и на плодове, годни за консумация от космонавтите“, уточнява учителката.
Освен това им предоставят подробна информация как се прави храна за орбитални полети. Така учениците разбират, че всичко, което се консумира там, трябва да бъде в специална опаковка. Заради гравитацията чаят в Космоса се пие в готов вид, а не както на Земята – слагаш торбичка с билки в чашка и заливаш с вода.
Последната стъпка от тази задача е да калкулират колко би била себестойността на един чай. И с това предизвикателство ентусиазираните деца се справят отлично.
След като знаят как да направят чай, преминават към следващия продукт, който искат да изработят в улеснение на живота на космонавтите, а именно – торбичките с ароматни билки за успокояване на ума и тялото. Вече знаят какъв да бъде съставът им, но все още се чудят как и от какъв материал да ги изработят.
Идеята им е те да бъдат поставяни на местата, отредени за почивка и в близост до главата на космонавтите. За изработването им се уговарят за съдействие със служителите във вече несъществуващия шивашки цех „Елба“ в Долна баня. Те се съгласяват да ги приемат, и на място им показват как да ушият торбичките.
„Благодарение на един училищен проект учениците успяха да се запознаят отблизо с няколко различни професии и тяхната специфика. Това е смисълът от обучението – да дава знания, които ще им послужат и в живота“, обяснява моята събеседничка.
В момента учителката работи по друг проект с учениците си.
Не иска още да издава темата, само загатва, че ще бъде в сферата на информационните технологии.
„От година на година все по-малко са децата, които влизат в час, защото искат да научат нещо. За повечето от тях ученето и образованието не са на първо място. Вълнуват се най-много от телефоните си. Но жалкото е, че на тях играят само игри и си пишат помежду си в социалните мрежи“, коментира Сотирова. И добавя, че се надява колегите ѝ да продължават да разпалват любопитството на децата към природните и точните науки.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg